Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Bengt Jönsson skrivet 13 maj 2009, 19:39:50 PM

Titel: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 13 maj 2009, 19:39:50 PM
Vilken väg är idag den ur trafiksäkerhets-, standardmässighet och en hel radda andra synpunkter landets sämsta men samtidigt tungt belastade (riks)huvudväg?

Sedan både E6 genom Bohuslän och E4 norr om Uppsala byggts ut till hög standard vilka vägar finns kvar?

Mitt starka förslag till denna bottenlista är E20 mellan Fagerlids kyrkplats strax norr om Lyrestad via Hova och upp till länsgränsen mot Örebro ..
Bitvis 7 m bred och det finns en milsten från tidigt 1700-tal precis bredvid dagens Europaväg.

Har någon på detta forum en annan vägsträcka som håller samma "standard" och snarast bör bevaras för eftervärlden?

/Bengt
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 13 maj 2009, 21:10:29 PM
Riksväg 77 från länsgränsen Uppsala/Stockholm (kommunerna Knivsta/Norrtälje) via Rimbo fram till E18 är en het kandidat till en riktigt smal otrevlig väg med orimligt mycket tung trafik. Att fler dödsfall inte förekommer är märkligt.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 maj 2009, 21:49:30 PM
E4 från Enånger upp till Hudiksvall är dålig. Dessutom störs man ännu mer idag på den dåliga standarden om man kommit en längre sträcka söderifrån
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Nico skrivet 14 maj 2009, 06:51:38 AM

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 maj 2009, 19:39:50 PMHar någon på detta forum en annan vägsträcka som håller samma "standard" och snarast bör bevaras för eftervärlden?

Har inget direkt emot milstenar som flyttats till ny plats vid breddning osv. men vad gäller standarder som inte bör bevaras till eftervärlden så finns väl även delar av riksväg 40 kvar, typ sträckan mellan Dållebo (heter det väl?) och Ulricehamn?

Sen vill jag gärna ta med de icke motorvägsanpassade delarna av [läns]väg 73 ned mot Nynäs i en uppställning som denna.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 14 maj 2009, 07:13:46 AM
Citat från: Nico skrivet 14 maj 2009, 06:51:38 AM
Har inget direkt emot milstenar som flyttats till ny plats vid breddning osv. men vad gäller standarder som inte bör bevaras till eftervärlden så finns väl även delar av riksväg 40 kvar, typ sträckan mellan Dållebo (heter det väl?) och Ulricehamn?

Sen vill jag gärna ta med de icke motorvägsanpassade delarna av [läns]väg 73 ned mot Nynäs i en uppställning som denna.

Jo, mellan Dållebo en bit öster om Borås vid Rångedala där dagens motorväg slutar och strax innan Ulricehamn är R40 visserligen bred men kurvig och backig och saknar helt acceptabla siktsträckor.

E45 norr om Vänersborg genom Frändefors Brålanda Mellerud med bl.a hastighetsbegränsning till 30 km/h (!) är en annan stark kandidat

/B
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: JB skrivet 14 maj 2009, 12:10:13 PM
Citat från: Verspieder skrivet 13 maj 2009, 21:10:29 PM
Riksväg 77 från länsgränsen Uppsala/Stockholm (kommunerna Knivsta/Norrtälje) via Rimbo fram till E18 är en het kandidat till en riktigt smal otrevlig väg med orimligt mycket tung trafik. Att fler dödsfall inte förekommer är märkligt.

Instämmer. Sedan motorvägen från Örebro mot Karlskoga invigdes är nog väg 77 den sämsta väg jag känner till i förhållande till trafikmängden. Delen i Uppsala län är bra, men så fort man passerar länsgränsen blir vägen smal och krokig. Speciellt delen från Rimbo mot E18 är riktigt usel.

/Jonas
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 14 maj 2009, 12:33:40 PM
Citat från: JB skrivet 14 maj 2009, 12:10:13 PM
Instämmer. Sedan motorvägen från Örebro mot Karlskoga invigdes är nog väg 77 den sämsta väg jag känner till i förhållande till trafikmängden. Delen i Uppsala län är bra, men så fort man passerar länsgränsen blir vägen smal och krokig. Speciellt delen från Rimbo mot E18 är riktigt usel.

/Jonas

Riksväg 56 mellan Valbo och Hedesunda är en jämförbar kandidat: lite mindre total trafik (2800 f/d jmf. m. 3500 f/d) men dubbelt så mycket tung trafik (800 f/d jmf. m. 400 f/d). 56:an är dessutom nationell stamväg, dvs. väg som riksdagen pekat ut som särskilt viktig för Sverige.

Anders
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 14 maj 2009, 12:46:56 PM
Hur är det med R70 mellan söder och norr om Sala?  Järnvägsövergångar och många 50-/70-sträckor sedan jag kom där senast...

/B
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Listerbo skrivet 14 maj 2009, 16:29:15 PM
Har ni glömt E22?  ;)
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 14 maj 2009, 18:06:45 PM
Citat från: Listerbo skrivet 14 maj 2009, 16:29:15 PM
Har ni glömt E22?  ;)

Så gott som hela E22 är minst 12 m bred, dock på enstaka ställen ned till 9 m. Stora delar är mötesseparerade. Åkte E22 Malmö-Bromölla i vintras och tyckte inte att man behövde oroa sig för att krocka varje gång man mötte en långtradare. Den tunga trafiken är < 800 fordon/dygn förutom genom Skåne och Blekinge.

56:an mellan Hedesunda och Valbo är 6-7 m bred. Möten med långtradare sker med hjärtat i halsgropen. (Undrar hur möten mellan långtradare sker...?) Nästan hela R56 har > 800 tunga fordon/dygn.

Slutsats? Sölvesborg-Mörrum sannolikt sämst på E22 i förhållande till trafikmängd. Kapacitetsproblem på snutten Hurva-Rolsberga (söder om den punkt där E22 och R23 delar sig) och vid Söderköping. I övrigt inget anmärkningsvärt.

Anders
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 14 maj 2009, 19:46:22 PM
Citat från: JB skrivet 14 maj 2009, 12:10:13 PM
Instämmer. Sedan motorvägen från Örebro mot Karlskoga invigdes är nog väg 77 den sämsta väg jag känner till i förhållande till trafikmängden. Delen i Uppsala län är bra, men så fort man passerar länsgränsen blir vägen smal och krokig. Speciellt delen från Rimbo mot E18 är riktigt usel.

I Uppsala län finns det gott om rester av "gamla 77:an" till höger och vänster om körbanan, ofta ombyggda till gång- och cykelbanor, men inom Norrtälje kommun finns endast en enda väg. Den gamla vägen är här den nuvarande. Lite humor är det när man passerar länsgränsen till "det fattiga Stockholmslänet". Först kommer skylten "Stockholms län, Norrtälje kommun", sedan blir det 70 istället för 90, och därefter varning för avsmalnande vägbredd!
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 maj 2009, 20:47:02 PM
Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2009, 19:46:22 PM
I Uppsala län finns det gott om rester av "gamla 77:an" till höger och vänster om körbanan, ofta ombyggda till gång- och cykelbanor, men inom Norrtälje kommun finns endast en enda väg. Den gamla vägen är här den nuvarande. Lite humor är det när man passerar länsgränsen till "det fattiga Stockholmslänet". Först kommer skylten "Stockholms län, Norrtälje kommun", sedan blir det 70 istället för 90, och därefter varning för avsmalnande vägbredd!

Fast även om man åker på E4 känns standarden bättre i Uppsala län än i Stockholms län. Visserligen är det en motorväg vi talar om i båda länen. Men motorvägen i Uppsala län har bättre asfalt som är jämnare och finare. Det märker man direkt när man åker över länsgränsen. Dessutom är det i Uppsala län frästa räfflor på sidorna som varnar och det har man inte ordnat i Stockholms län ännu
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 14 maj 2009, 23:34:38 PM
Om vi ska börja snacka europavägar och motorvägar så har vi ju yttre ringvägen i Malmö. Att köra Kronetorp - Fredriksberg är inget annat än katastrof. Dudunk dudunk!
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: David M skrivet 15 maj 2009, 00:39:45 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 14 maj 2009, 18:06:45 PM
Så gott som hela E22 är minst 12 m bred, dock på enstaka ställen ned till 9 m. Stora delar är mötesseparerade. Åkte E22 Malmö-Bromölla i vintras och tyckte inte att man behövde oroa sig för att krocka varje gång man mötte en långtradare. Den tunga trafiken är < 800 fordon/dygn förutom genom Skåne och Blekinge.

56:an mellan Hedesunda och Valbo är 6-7 m bred. Möten med långtradare sker med hjärtat i halsgropen. (Undrar hur möten mellan långtradare sker...?) Nästan hela R56 har > 800 tunga fordon/dygn.

Slutsats? Sölvesborg-Mörrum sannolikt sämst på E22 i förhållande till trafikmängd. Kapacitetsproblem på snutten Hurva-Rolsberga (söder om den punkt där E22 och R23 delar sig) och vid Söderköping. I övrigt inget anmärkningsvärt.

Anders


Säsongsmässigt ligger nog E22 under sommarsemestrarna i topp, om man räknar med kaoset som uppstår i Norje där vägen stryker vid Sweden Rocks festivalområde och alla köerna i Söderköping. Sedan är det ruskigt dåligt att det bara finns en enda väg mellan Karlskrona - Jämjö, nio meter bred och dåliga siktsträckor. Men det är vid tillfällen under året. Ska man hitta farliga riksvägar i Skåne är rv9 Trelleborg - Ystad och Brösarp - Rörum eller rv 13 Höör - Klippan långt farligare. Fast deras farlighet kanske vägs upp av att de är vackra turistvägar?


Citat från: Bengt JönssonHur är det med R70 mellan söder och norr om Sala?  Järnvägsövergångar och många 50-/70-sträckor sedan jag kom där senast...

"Salaproppen" är numera bortbyggd. Dock existerar plankorsningen vid Kumla by fortfarande, där kan bli uppåt 40 bomfällningar om dagen...


Av de vägar jag har åkt på tar E45 Vänersborg - Åmål och rv 34 vid Ryningsnäs (Mörlunda - Berga) nog priset. Den sista därför att viadukten över järnvägen NOJ är så smal att inget fordon kan mötas, att det är kurvor vid bägge ändarna som gör det svårt att upptäcka om det kommer någon från andra hållet. Måånga lastbilar har åkt av vid den viadukten genom åren. Fast nu håller man på att bygga en ny väg som ska vara klar 2011.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 15 maj 2009, 04:20:32 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 maj 2009, 20:47:02 PM
Fast även om man åker på E4 känns standarden bättre i Uppsala län än i Stockholms län. Visserligen är det en motorväg vi talar om i båda länen. Men motorvägen i Uppsala län har bättre asfalt som är jämnare och finare. Det märker man direkt när man åker över länsgränsen. Dessutom är det i Uppsala län frästa räfflor på sidorna som varnar och det har man inte ordnat i Stockholms län ännu

Jaså? Jag tycker det är ett evigt hoppande på E4:an efter rastplatsen Mora stenar, över slätten och bäcken, tills man når Uppsala södra utfart där den nya E4:an tar vid.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: UglyJazz skrivet 15 maj 2009, 07:50:26 AM
Efter att E4 vid Örkelljunga blev uppgraderad så ligger E4 vid Enånger klart i topp tack vare trafikintensiteten, men därefter vill jag nog hålla på R77 tätt följd av vägen mellan Sala (Heby) och Valbo (R68?)
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: mandahl skrivet 15 maj 2009, 09:53:09 AM
När jag åker på E22:an mellan Sölvesborg och Mörrum, genom Norje/Norjeboke, så måste jag alltid titta en extra gång på skyltarna för att se att det verkligen är E22 jag kör på  :) Samma gäller på avsnitt öster om Karlskrona. Men det är kanske jag som skåning som har en något naiv definition på vad en europaväg skall vara? Förstår nu att det per automatik inte innebär minst 13 m väg utanför tätorter och med hastighetsbegränsning 90 km/h eller mer, haha!

Av vad jag läst är just sträckan Sölvesborg - Mörrum prioriterad vad gäller utbyggnad av E22 genom Blekinge. Genom Skåne byggs delen Hurva - förbi tpl Rolsberga ut till 18,5 m bred motorväg med start nästa år. Samma gäller delen Hörby - Linderöd med nya trafikplatser Hörby N resp Ekeröd. Arbetsplan är även framtagen för delen Rolsberga - Fogdarp med ny trafikplats Fogdarp.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 12:36:16 PM
Citat från: mandahl skrivet 15 maj 2009, 09:53:09 AM
När jag åker på E22:an mellan Sölvesborg och Mörrum, genom Norje/Norjeboke, så måste jag alltid titta en extra gång på skyltarna för att se att det verkligen är E22 jag kör på  :) Samma gäller på avsnitt öster om Karlskrona. Men det är kanske jag som skåning som har en något naiv definition på vad en europaväg skall vara? Förstår nu att det per automatik inte innebär minst 13 m väg utanför tätorter och med hastighetsbegränsning 90 km/h eller mer, haha!

Av vad jag läst är just sträckan Sölvesborg - Mörrum prioriterad vad gäller utbyggnad av E22 genom Blekinge. Genom Skåne byggs delen Hurva - förbi tpl Rolsberga ut till 18,5 m bred motorväg med start nästa år. Samma gäller delen Hörby - Linderöd med nya trafikplatser Hörby N resp Ekeröd. Arbetsplan är även framtagen för delen Rolsberga - Fogdarp med ny trafikplats Fogdarp.

Härligt! Korsningen i Fogdarp är helt hopplös att vänta vid, och det är ju alltid lika trevligt att ligga i 50 genom Linderöd, Sätaröd osv...
//Simon som använder E22 Hörby - Fogdarp och Gårdstånga - Malmö flitigt!
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 13:09:44 PM
Citat från: mandahl skrivet 15 maj 2009, 09:53:09 AMMen det är kanske jag som skåning som har en något naiv definition på vad en europaväg skall vara?

Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Anders
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 15 maj 2009, 13:38:31 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 13:09:44 PM
Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Får man rekommendera en tur på norra delen av E45? ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7903.0
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: mandahl skrivet 15 maj 2009, 13:49:03 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 12:36:16 PM
Härligt! Korsningen i Fogdarp är helt hopplös att vänta vid, och det är ju alltid lika trevligt att ligga i 50 genom Linderöd, Sätaröd osv...
//Simon som använder E22 Hörby - Fogdarp och Gårdstånga - Malmö flitigt!

Håller med dig Simon. T-korset i Fogdarp E22/rv 17 i rusningstid är ingen hit. Vad ankommer Hurva-Rolsberga och Hörby-Linderöd, som byggs ut i befintliga sträckningar (så när som förbi Ekerödsrasten) så byggs de delarna för de 150 miljonerna, öronmärkta för E22 i Skåne, Vägverket specialtilldelades i höstas. Anledningen till att det blev dessa två "etapper" var vad jag förstår att Vägverket låg längst framme i förarbetet här, och att de därför kunde sparkas igång med kort varsel. I samband med detta så har man forcerat arbetet med att ta fram arbetsplaner även för etapperna Rolsberga-Fogdarp och Fogdarp-Hörby norra för att ligga bra framme även här, om och när kulor regnar in. Vi får väl se när de kan komma igång. Hursomhelst är förslaget att Rolsberga-Fogdarp byggs ut i bef sträckning fram till i höjd med vägen till Kyrkhult, där E22 sedan går ut i spenaten och sveper söder om Fogdarp (tpl Fogdarp hamnar några hundra meter rakt söder om bef t-kors) för att komma fram i höjd med Elisefarms golfbana. För Fogdarp-Hörby norra gäller utbyggnad i bef sträckning, även vid den trånga passagen vid Osbyholms gods. När det gäller förbifart Linderöd och Sätaröd-Vä lär det nog dröja, där finns det större komplikationer ur natur och kulturmiljö.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 15:20:37 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 13:09:44 PM
Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Anders

Bor man i Svedala borde man ju rimligen ha kört E65 mot Ystad, eller.....?
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 15:23:04 PM
mandahl: Spännande, och glädjande!  :D
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: mandahl skrivet 15 maj 2009, 15:47:12 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 15:23:04 PM
mandahl: Spännande, och glädjande!  :D

Hehe, du verkar vara en obotlig optimist Simon :) När det gäller E22 har jag lärt mig att inte tro något innan jag faktiskt ser vägarbetare på plats :) Långbänken E22 beror ju delvis på kommunerna själva som tjatar och tjatar men ändå inte vill vara med och skynda på genom förskottering/lån. Vägverket erbjöd väl kommunerna utmed E22 i Skåne en deal förra året som de tackade nej till? Visst det allmänna vägnätet är en statlig angelägenhet. Men motorväg är dyrt, och hade alla Sveriges kommunalråd fått sina innersta önskningar uppfyllda hade väl hela Sverige varit en ända stor asfalterad motorväg :) Det känns så åtminstone. Önskemål och pengar går inte hand i hand. Förövrigt är det väl fortfarande egentligen bara Skånes kommuner och näringsliv som anser att E22 som motorväg genom hela Skåne är en nödvändighet. Vägverket tycker nog egentligen att motorväg till Hörby, tpl Norrehee, delvis inför en ev omläggning av rv 23 via rv 13 och E22, samt mötesseparerad 2+1 väg förövrigt över Linderödsåsen är helt tillfyllest ur trafikapacitets- och säkerhetssynvinkel. Allt över det är regionalpoliktik! 
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 17:13:39 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 15:20:37 PM
Bor man i Svedala borde man ju rimligen ha kört E65 mot Ystad, eller.....?

Kanske. Men inte om man inte gör det.

Anders
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Listerbo skrivet 16 maj 2009, 08:27:45 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 13:09:44 PM
Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Anders

Det kanske beror på att Sverige av någon anledning fokuserat ganska hårt på begreppet "europaväg", bland annat genom att inte ha separata nationella nummer för europavägssträckorna.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 16 maj 2009, 14:59:59 PM
Citat från: Listerbo skrivet 16 maj 2009, 08:27:45 AM
Det kanske beror på att Sverige av någon anledning fokuserat ganska hårt på begreppet "europaväg", bland annat genom att inte ha separata nationella nummer för europavägssträckorna.

Det tror jag inte. Upplevelsen av en vägs standard torde vara oberoende av vilket nummer den har. Jag kan inte tänka mig att någon skulle tro att E4:an vore, eller inte vore, motorväg i sin helhet om den hade haft samma nummer som en riks- eller länsväg.

Anders
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Mikael Lövgren skrivet 17 maj 2009, 21:18:48 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 maj 2009, 23:34:38 PM
Om vi ska börja snacka europavägar och motorvägar så har vi ju yttre ringvägen i Malmö. Att köra Kronetorp - Fredriksberg är inget annat än katastrof. Dudunk dudunk!
håller helt och hållet med... kan ju tro att det är en dålig betongväg som de bara har slängt över lite asfalt på...
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: bjalle skrivet 17 maj 2009, 21:36:24 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 12:36:16 PM
Härligt! Korsningen i Fogdarp är helt hopplös att vänta vid, och det är ju alltid lika trevligt att ligga i 50 genom Linderöd, Sätaröd osv...
//Simon som använder E22 Hörby - Fogdarp och Gårdstånga - Malmö flitigt!

Hr Bertilsson, i Sätaröd och Tollarp är de faktiskt 60 som gäller
Enbart Linderöd som de är 50

//Björn - som använder sträckan mellan Kristianstad - Ekerödsrasten ganska flitigt...
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 17 maj 2009, 22:08:23 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 maj 2009, 21:36:24 PM
Hr Bertilsson, i Sätaröd och Tollarp är de faktiskt 60 som gäller
Enbart Linderöd som de är 60.

//Björn - som använder sträckan mellan Kristianstad - Ekerödsrasten ganska flitigt...

Det är fortfarande för långsamt!
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 21 maj 2009, 16:37:29 PM
Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2009, 13:38:31 PM
Får man rekommendera en tur på norra delen av E45? ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7903.0


Tja, E6 vid Dynekilen strax utanför Strömstad söder om Hogdal är både backig, kurvig och smal där den går uppför en brant lid.
Men ovanför sträcker sig den nya bron på motorvägen ..  8)
Europaväg är det dock på sträckan och har varit så sedan 1962

/B
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Peter C skrivet 23 maj 2009, 14:30:18 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 maj 2009, 16:37:29 PM

Tja, E6 vid Dynekilen strax utanför Strömstad söder om Hogdal är både backig, kurvig och smal där den går uppför en brant lid.
Men ovanför sträcker sig den nya bron på motorvägen ..  8)
Europaväg är det dock på sträckan och har varit så sedan 1962

/B

Jotack! Den har man kört många ggr, när man körde lastbil på Norge.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Alexei skrivet 24 maj 2009, 13:27:29 PM
CitatFörövrigt är det väl fortfarande egentligen bara Skånes kommuner och näringsliv som anser att E22 som motorväg genom hela Skåne är en nödvändighet. Vägverket tycker nog egentligen att motorväg till Hörby, tpl Norrehee, delvis inför en ev omläggning av rv 23 via rv 13 och E22, samt mötesseparerad 2+1 väg förövrigt över Linderödsåsen är helt tillfyllest ur trafikapacitets- och säkerhetssynvinkel. Allt över det är regionalpoliktik! 

Jag håller med Mandahl.  En utbyggnad till motorväg Hurva-Rolsberga behövs absolut, jag kan även tänka mig att det kan behövas till och med Hörby. Men efter att ha kört Hörby-Kristianstad har jag svårt att se varför en motorväg skulle vara nödvändig innom överskådlig framtid (10-20 år) Vägen behöver säkert förbättras, men motortrafikled 2+1 borde räcka fint, och frigöra resureser för mer angelägna vägprojekt.


Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: bengt l skrivet 03 juli 2009, 09:24:03 AM
Om man får inkludera Norge, så finns bortersta delen av E10 i Lofoten som är 5 m bred och knappt det sista fåtal milen. Det är trångt för bilar att mötas, och när de möter turistbussar blir det till att sakta ner kraftigt och utnyttja varje decimeter. Och när turistbussar mötar varandra, blir det att leta mötesplatser. På sommaren är det inte frågan om man möter turistbussar utan om hur många. Denna väg ska inte breddas utan ska behållas, för det är en nationell turistväg som ska bevaras som turistattraktion.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: BMJ skrivet 07 juli 2009, 18:29:33 PM
Citat från: bengt l skrivet 03 juli 2009, 09:24:03 AM
Om man får inkludera Norge, så finns bortersta delen av E10 i Lofoten som är 5 m bred och knappt det sista fåtal milen. Det är trångt för bilar att mötas, och när de möter turistbussar blir det till att sakta ner kraftigt och utnyttja varje decimeter. Och när turistbussar mötar varandra, blir det att leta mötesplatser. På sommaren är det inte frågan om man möter turistbussar utan om hur många. Denna väg ska inte breddas utan ska behållas, för det är en nationell turistväg som ska bevaras som turistattraktion.


Diskuterar man låg standard på E-vägar i Sverige går det ändå inte att jämföra med Norge. Vägportar, smala passager där det inte går att mötas, bergöverhäng som tvingar höga fordon ut i mötande körfält samt en många gånger bedrövlig linjeföring på vägarna och bilfärjor i parti och minut är vardagsmat i vårt grannland, som ändå har många E-vägar.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 12 juli 2009, 03:12:17 AM
Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2009, 13:38:31 PM
Får man rekommendera en tur på norra delen av E45? ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7903.0


Delen mellan Orsa och Sveg är extremt smal och dålig.
Järnvägsviadukten alldeles söder om Sveg är en rysare.

/Christian
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juli 2009, 11:22:35 AM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 12 juli 2009, 03:12:17 AM
Delen mellan Orsa och Sveg är extremt smal och dålig.
Järnvägsviadukten alldeles söder om Sveg är en rysare.

En förbifart vid västra sidan om Nonsberget och Lillsjön med anslutning strax öster om Älvros vore inte helt fel, men om man leder E45 utanför Sveg lär väg samhället dö ut helt?
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: David M skrivet 03 augusti 2009, 18:00:45 PM
En riktigt dålig riksväg är rv 13 mellan Ängelholm och Ystad. Helt ok standard mellan Ängelholm och Klippan liksom Höör-Hörby, men resten av vägen... Smalt, krokigt och brant. Hela tiden samhällen som Billinge, Röstånga m.fl. som man måste köra igenom i 30-km/h. Förutom vid Klippan, Hörby och Sjöbo har man inte byggt några förbifarter öht. Många hus ligger tätt längs vägen, ofta vid en kurva/ett krön. Strax söder om Sjöbo, en bit efter "flygrakan", smalnar vägen av till fem-sex meter och blir både krokig, brant och smal för att man måste köra rakt igenom en gårdsplan som ligger mellan ett par kullar. Rätt mycket lastbilstrafik söder om Hörby då "alla" skall till och från Ystads hamn.


Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 03 augusti 2009, 19:09:30 PM
Citat från: David M skrivet 03 augusti 2009, 18:00:45 PM
En riktigt dålig riksväg är rv 13 mellan Ängelholm och Ystad. Helt ok standard mellan Ängelholm och Klippan liksom Höör-Hörby, men resten av vägen... Smalt, krokigt och brant. Hela tiden samhällen som Billinge, Röstånga m.fl. som man måste köra igenom i 30-km/h. Förutom vid Klippan, Hörby och Sjöbo har man inte byggt några förbifarter öht. Många hus ligger tätt längs vägen, ofta vid en kurva/ett krön. Strax söder om Sjöbo, en bit efter "flygrakan", smalnar vägen av till fem-sex meter och blir både krokig, brant och smal för att man måste köra rakt igenom en gårdsplan som ligger mellan ett par kullar. Rätt mycket lastbilstrafik söder om Hörby då "alla" skall till och från Ystads hamn.




Ja, det är ju bara att instämma. Dock får jag säga att vägen är helt ok även mellan Hörby och Sjöbo, om än inte lika bra som Höör - Hörby och Ängelholm - Klippan.
Jag tycker dock om vägen. Körde ett tag lastbil mellan Eslöv och Ängelholm via 113 till Hasslebro och vidare med 13. Den utgjorde en trevlig kontrast till de trista motorvägarna och den tråkiga rv 17 som jag brukar köra på. Det hände helt enkelt lite mer!
Men ja... Det är galet ändå. Billinge med sina 30-sträckor och farthinder är ju ett lågvattenmärke liksom nämnda sträcka söder om flygrakan.
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Marc skrivet 29 september 2009, 13:27:32 PM
Norra delen av Bergslagsdiagonalen, Rv50 mellan Alfta och Falun är riktigt undermålig. Kurvig och extremt eftersatt vägunderhåll (puckelpist) inom Gävleborg, södra delen från länsgränsen Dalarna mot Lamborn håller man nu på och rustar upp! Någon mer som har erfarenhet från denna sträcka?
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: BMJ skrivet 29 september 2009, 22:11:19 PM
Citat från: Marc skrivet 29 september 2009, 13:27:32 PM
Norra delen av Bergslagsdiagonalen, Rv50 mellan Alfta och Falun är riktigt undermålig. Kurvig och extremt eftersatt vägunderhåll (puckelpist) inom Gävleborg, södra delen från länsgränsen Dalarna mot Lamborn håller man nu på och rustar upp! Någon mer som har erfarenhet från denna sträcka?
Vi åkte där 1990. Jag har för mig att det var grusväg en del av sträckan Falun - Alfta då. Minns jag rätt eller fel?
Titel: SV: Dagens sämsta (riks)huvudvägar
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 30 september 2009, 07:06:43 AM
Riksväg 50 förlängdes väl och kom att innefatta både f.d riksväg 60 och några länsvägar uppe i Dalarna?
Sedan så undrar jag när den sista grusbelgada riksvägen försvann eller om det fortfarande finns någon till riksväg klassad väg med grusbeläggning?
Alla riksvägar är väl också numera BK1-klassade?

/B