Busstrafik Valdemarsvik - Västervik

Startat av B10M, 21 september 2022, 19:44:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

I äldre tider gick det snabbuss från Norrköping till Kalmar. Denna linje inrättades troligen 1964. För att få denna linje till stånd fick delar av företaget Oscarshamn Omnibus AB tas över. Alltså trafiktillstånd fördes över.
Linjenummer ändrades våren 1973. Efter detta blev det linje 435 men även 335 som inte annonserades. Tidigare var det tvåsiffriga linjenummer med de gamla distriktens nummer först. När linje 830 började gå Göteborg-Norrköping var det en tur som gick Göteborg-Norrköping-Karlskrona ena dagen (fredag eller söndag) och en annan på söndagen. Van Hool 1674 Ck gick ofta denna tur från G fredagar och kom tillbaka på söndagar.
Alla linjenr fick en 8 först och de lades även in i SNAP.

När det gäller gymnasiturer är dessa ett politiskt beslut. Ibland är det svårt att få igenom turer till gymnasier. Om det är för lite elever är det svårt att inrätta något. Blir det lite fler elever brukar det ordna sig. Men det är ibland svårt och sitter inne långt då det är svårt att få till stånd beslut. Speciellt som det rör sig om fritt val av gymnasieskola och politiker gärna vill att eleverna skall gå på en enda skola.
När jag gick igenom olika äldre uppgifter fick jag fram att grundskolebeslutet 1962 inte följdes upp med inrättandet av skolskjutsar.
Flera bussägare hade en eller två bussar. Ägaren Ö Andersson till Kärrabuss anskaffade sedan bussar och hade snart 15 bussar. Ägarna till företagen har inskrivit i tillstånden till linjetrafik att de skall svara för all trafik.
Det finns mycket att diskutera om både snabbusstrafik och skoltrafik. Man kan se det historiskt. Men också ur föräldraperspektiv. 4 km till högstadiet kan vara långt.

Eje Larsson

Snabbuss Norrköping - Västervik dyker upp i tab. 1353 sommaren 1960 i Sveriges Kommunikationer. Den annonseras då även i tågtidtabellen Valdemarsvik - Norrköping och Västervik - Norsholm. Trafiken omfattade en tur norrut på morgonen och ner på kvällen. Den lokala trafiken omfattade fem turer i vardera riktningen olika vägar på vardagar Gamleby - Valdemarsvik. Ett av resultaten blev att SJ något år senare tog bort ett tågar på vardera linjen.

BAX

Länsöverskridande trafik är ett återkommande problem, särskilt om man, som i fallet med Östgötatrafiken, har svårt med att hålla sams med sina huvudmannagrannar.
För några år sedan hade jag, via mitt konsultföretag, omfattande uppdrag i såväl Västervik som Valdemarsvik. Att åka kollektivt mellan orterna var inte att tänka på. När jag skulle hem till Norrköping från Västervik kunde jag ibland åka med Swebus 835 men oftast blev det tåg till Linköping följt av Östgötapendeln. Allra oftast blev det bilen.
Vad man konkret skulle kunna göra nu på kort sikt är att förlänga Ötraf:s linje 46 som går från Norrköping till Valdemarsvik. Det skulle ge hyfsade möjligheter till arbetspendling mellan de båda orterna men också förbindelse vidare mot Norrköping och södra stambanan. Detta förutsätter dock att de båda länstrafikföretagen kan tala med varandra och komma överens om de ekonomiska villkoren sig emellan samt vilka biljettalternativ som ska vara tillgängliga för den resande.
Kan också nämna som exempel på det jag var inne på ovan att jag vid något tillfälle fick anledning att kontakta Östgötatrafiken när tågförbindelsen mellan Västervik och Linköping inte fungerade. Jag fick då beskedet att kontakta länstrafiken i Kalmar. Östgötatrafiken vägrade helt enkelt att befatta sig med tågtrafiken trots att den är en del av trafikutbudet i Östergötland och där Östgötatrafikens biljetter gäller inom länet. Trots utredningar om nationellt biljettsystem (vart tog den senaste vägen förresten?) så är oförmågan till samarbete en realitet idag och ett stort hinder för oss som försöker minimera bilåkandet till förmån för tåg och buss.