Släpvagn till Buss

Startat av Mikael T Nilsson, 13 oktober 2007, 19:42:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Citat från: Patrik skrivet 14 oktober 2007, 18:35:39 PM
Var i Märsta?
Det såg väldigt mysigt ut där.

Om vi säger så här... Hade jag haft ögon i nacken när jag tog bilden så hade dom stirrat nästan rakt in på infarten till Swebus Märsta! ;)

//Danne

Patrik

Citat från: Danne B. skrivet 14 oktober 2007, 18:52:44 PM
Om vi säger så här... Hade jag haft ögon i nacken när jag tog bilden så hade dom stirrat nästan rakt in på infarten till Swebus Märsta! ;)

//Danne

Aha, då vet jag  ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM


Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.


Härlig SJ-känsla kring det här släpet! Måste ha varit en fin syn att se detta bakom en långfärdsbuss med Larvikskaross från SJ :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Göran Westman

Märsta är mysigt elle hur.

Walter

Citat från: Jan skrivet 14 oktober 2007, 10:35:58 AM
[

SJ släpvagnen fanns på vissa platser iSverige. Vi hade 2 i Helsingborg i början av 80talet. Ett h*****e att backa då man inte såg dessa i backspeglen förrän det var försent.

Fanns det många släp inom SJ-buss?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ivo

Citat från: Jan skrivet 14 oktober 2007, 10:35:58 AM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM


SJ släpvagnen fanns på vissa platser iSverige. Vi hade 2 i Helsingborg i början av 80talet. Ett h*****e att backa då man inte såg dessa i backspeglen förrän det var försent.

Just denna typ av släpvagn hade man på bussarna i Nacka - Värmdö trafiken framförallt på Stavsnäs körningar.
Ivo

Axel

Citat från: Walter skrivet 15 oktober 2007, 13:40:01 PM
Fanns det många släp inom SJ-buss?

I Norrköping fanns i början av åttitalet två släp, ett åkte till Vikbolandet med post på morgonen och återresans last gjorde att man brukade parkera den med öppna luckor på busstationen vid Rodgagatan.
Gick det andra till Söderköping-Valdemarsvik?

Göran Westman

I Linköping fanns ett släp i slutet av sextitalet som gick till Vadstena med expressgods på förmiddagen och åter på eftermiddagen. I Västerås fanns ett släp på 70-talet men det användes inte regelbundet utan stod i reserv.

Christian Ljunggren

Citat från: Axel skrivet 15 oktober 2007, 16:34:03 PM
I Norrköping fanns i början av åttitalet två släp, ett åkte till Vikbolandet med post på morgonen och återresans last gjorde att man brukade parkera den med öppna luckor på busstationen vid Rodgagatan.
Gick det andra till Söderköping-Valdemarsvik?

Ja, med posten till Valdemarsvik.
I början på 80-talet gick någon sommar släpvagn med ända till Gamleby från
Norrköping på linje 28 med Skogaholmsbröd.

/Christian   

Axel

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 17 oktober 2007, 00:03:10 AM
Ja, med posten till Valdemarsvik.
/Christian   

Fick dom också fisk med sig tillbaka till Norrköping?

michael k

ucpa brukar alltid ha släpvagn efter
marks har ett gäng släpvagnar som används flitigt under vintern

Blue

#26
Vi har också ett släp, ett reko släp med rockinger koppling vilket inte är speciellt vanligt i Sverige, den ser ut som en miniatyr av ett VBG lastbils drag. Går kanonfint efter bussen du får titta i spegeln för att se att det fortfarande är med, enda problemet är att om man hänger det efter vår 415 så kan man köra ihop hörnet på bussen och hörnet på släpet om man svänger fullt.
Fast det är nog enda gången som bra svängradie är ett problem... :)

Lossning efter en golfresa till Spanien, Falköpings jvst.


Konsertresa med kulturskolan i Halmstad, paus vid Linköpings flygmuseéum.



Tack Staffan S för rättningen, lätt att det blir fel i snöyran!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

S Svensson

SJ/Swebus lär ha haft 4 släp inom Göteborgsregionen omkring 1990.
Horredstrafiken AB och Lidbergs Buss AB använde släp i varje fall för några år sedan. Marks Limousine AB kör ibland med släp också.
Jag minns en gång (längesedan,kommer ej ihåg årtal) att det skulle gå ett släp från Göteborg till Skaraborg. Således fick släpet kopplas till en 310 buss (1371) och denna körde till Skene på en fredag. På söndagen stack ekipaget till Borås på söndagkvällen. Därefter lär det kört till Ulricehamn och Falköping.
Det är säkert borta nu.





Staffan Sävenfjord

Citat från: Blue skrivet 09 december 2007, 21:03:14 PM
Vi har också ett släp, ett reko släp med rockinger koppling vilket inte är speciellt vanligt i Sverige, den ser ut som en miniatyr av ett VBG lastbils drag. Går kanonfint efter bussen du får titta i spegeln för att se att det fortfarande är med, enda problemet är att om man hänger det efter vår 415 så kan man köra ihop hörnet på bussen och hörnet på släpet om man svänger fullt.
Fast det är nog enda gången som bra svängradie är ett problem... :)

Lossning efter en golfresa till Spanien, Lidköpings jvst tror jag.



Mycket läcker bild! Men du körde nog lite vilse. För du hamnade i Falköping och inte i Lidköping. Lätt gjort dock att ta fel i snöovädret. ;)
Ett senkommet tack för senast förresten. Fast det var i januari 1998.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2007, 21:50:08 PM
Interbus lär ha två släp. Molunds Buss i Östersund har jag sett ha ett släp. Även Resemakarn i Vänersborg kör med släp på vissa avgångar, sannolikt tillhör detta släp Strömstad-Tanum Buss. Jag såg i september att Ellénius Buss i Märsta kör med ett mindre släp kopplat till sin Mercedes Sprinter. Froggy Tours på Värmdö har också kört sina Spanien-resor med släp sedan många år tillbaka. Vidare har jag hittat släp registrerade hos Axelssons i Västerås, Holmgrens i Pålsboda och Leja Touring i Mölndal. Svenska Omnibusföreningen har förresten också ett släp.  
Med reservation för att något av dessa har avyttrats på senaste tiden. Det finns säkert fler.  


Veolia har ett också, åtminstone :-) - det är inte så stort dock...