Släpvagn till Buss

Startat av Mikael T Nilsson, 13 oktober 2007, 19:42:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.



Och här en nytagen bild på en av FAC:s (Flygbussarna Airport Coaches) släpvagnar. Jag visste inte att FAC även har släpvagnar till sina bussar. Har släpet något inv.nr?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christer K

Hej! Lindbergs buss i Örebro har en släpvagn till buss och Sjömans buss också. Detta för att kunna lasta mera gods som paxen har med sig.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mikael T Nilsson

Citat från: Christer K skrivet 13 oktober 2007, 19:58:24 PM
Hej! Lindbergs buss i Örebro har en släpvagn till buss och Sjömans buss också. Detta för att kunna lasta mera gods som paxen har med sig.
/ Christer K

Aha, det finns alltså en del bussbolag som kör med släp idag. Tack för uppgifterna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Clabbe

Molkom Buss, de har använt släp när de åker till Spanien med golfare.

Hagri

Kölabussen kör med släp på tysklandskörningarna och även på resorna till Ullared. Det är för att passagerarna skall kunna handla mera.

Peter Elmheden

Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM


Och här en nytagen bild på en av FAC:s (Flygbussarna Airport Coaches) släpvagnar. Jag visste inte att FAC även har släpvagnar till sina bussar. Har släpet något inv.nr?


Den har inget "officiellt" inv.nr. Den brukar dock kallas för "500" internt så att man har koll på den vid utsättningen.

Staffan Sävenfjord

Interbus lär ha två släp. Molunds Buss i Östersund har jag sett ha ett släp. Även Resemakarn i Vänersborg kör med släp på vissa avgångar, sannolikt tillhör detta släp Strömstad-Tanum Buss. Jag såg i september att Ellénius Buss i Märsta kör med ett mindre släp kopplat till sin Mercedes Sprinter. Froggy Tours på Värmdö har också kört sina Spanien-resor med släp sedan många år tillbaka. Vidare har jag hittat släp registrerade hos Axelssons i Västerås, Holmgrens i Pålsboda och Leja Touring i Mölndal. Svenska Omnibusföreningen har förresten också ett släp.  
Med reservation för att något av dessa har avyttrats på senaste tiden. Det finns säkert fler.  
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Jan

Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM


SJ släpvagnen fanns på vissa platser iSverige. Vi hade 2 i Helsingborg i början av 80talet. Ett h*****e att backa då man inte såg dessa i backspeglen förrän det var försent.
I branschen 37 år

Danne B.


Nicklas Vasa

Jansson buss i Borlänge hade en släpvagn till sin buss, han sålde ? nyligen företaget och fordonen till Far i buss i Falun, så släpvagnen har stått uppställd länge vid deras depå i Hosjö, alltså GDG:s gammla depå, men det var ett tag sedan jag var dit, så jag vet inte om den står kvar.

Patrik


Mikael T Nilsson

Tack för alla intressanta uppgifter och trevliga bilder på släpvagnar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Danne B.

Citat från: Patrik skrivet 14 oktober 2007, 16:36:55 PM
Var i länet är den här bilden tagen?

Märsta!

Ursäkta den usla kvaliten på bilden, men det enda jag hade med mig var mobilkameran och jag hann bara göra ett snabbt stopp i gryningsljuset!

//Danne

Patrik

Citat från: Danne B. skrivet 14 oktober 2007, 18:14:27 PM
Märsta!

Ursäkta den usla kvaliten på bilden, men det enda jag hade med mig var mobilkameran och jag hann bara göra ett snabbt stopp i gryningsljuset!

//Danne

Var i Märsta?
Det såg väldigt mysigt ut där.