Blandat i Örebro

Startat av Anders Forsberg, 28 april 2008, 13:52:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Busstationen i Örebro även här lite utan vetskap om när. Närmast Wiedermansbuss till Kumla via Hällabroittet. Sedan Mellansvensk Omnibustrafik kanske till Eskilstuna och en länsbuss till Nora samt en Swebus.

Anders


Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 28 april 2008, 13:52:12 PM
Busstationen i Örebro även här lite utan vetskap om när. Närmast Wiedermansbuss till Kumla via Hällabroittet. Sedan Mellansvensk Omnibustrafik kanske till Eskilstuna och en länsbuss till Nora samt en Swebus.

Anders




Trevligt med en Säffle med svart plastfront :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Forsberg skrivet 28 april 2008, 13:52:12 PM
Busstationen i Örebro även här lite utan vetskap om när. Närmast Wiedermansbuss till Kumla via Hällabroittet. Sedan Mellansvensk Omnibustrafik kanske till Eskilstuna och en länsbuss till Nora samt en Swebus.

Anders


Weidermansbussen är från 1991 och var på sin tid Weidermans nr 6. Den finns kvar hos Lindgrens Busstrafik i Nossebro men är avställd sedan september 2007. Visserligen håller Weidermans sina bussar i gott skick men den ser väldigt ny ut på bilden, så man kanske kan gissa att den är tagen 1991 eller 1992.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Oj nu känner man igen sig, Swebus körde linjen Örebro - Kopparberg linje 810 som där mötte Gävle / Göteborg med gods och pax. Linje 810 kördes av Örebro depån fanns två bussar en för linje 810 Örebro - Lidköping via Mariestad som gick dagligen och så extra bussen som körde som fast extrabuss på linje 801 från Örebro via Kristinehamn till Göteborg. Linjen utgick då från Karlstad och så hade man rast i Jung på vägen ner till Göteborg och lika hemåt. Körde på Swebus under en period 91 - 92.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Martin Maltkvist

Citat från: Anders Forsberg skrivet 28 april 2008, 13:52:12 PM
Sedan Mellansvensk Omnibustrafik kanske till Eskilstuna...

Anders
Har dessa någon gång kört båtanslutningar?
För väldigt många år sedan var jag på kryssning med Viking Line (Amorella), till terminalen åkte vi från busstationen som på den tiden låg vid Kloster Kyrka och färgerna känns bekanta.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Christer K

Jodå den gula bussen från AB Omnibus i Örebro har säkert varit till Stockholm med pax till Viking eller Birka.
När jag körde för Omnibuss runt 1979 - 84 så körde Omnibus i princip alla anslutningar till Viking och Birka. Man gjorde även egna resor till Finland där buss och chaufför följde med över.
Sedan kom upphandlingens tid och de stora drakarna skulle köra anslutning till/från fartygen och så skulle bussen lackas i deras färg. AB Omnibus lackade en Setra för Birka trafiken och en Scania Boggie till Viking Line. Blev inte så lyckat för bussen kunde bara i princip köra båt anslutning och inget annat. Skolbuss mellan Örebro och Glanshammar någon gång blev det ibland.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.