En ovanlig Hägglundare...

Startat av Esbjörn, 20 april 2008, 14:06:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

I fredags hittade jag på denna lite ovanliga Häggundsvagn i Nordmaling.
Bussen är en Scania BF110-63 från 1969, har regnr CDW376 och tillhörde ursprungligen Örnsköldsviks Centrala Omnibus.

Handlar det här om något specialbygge / provvagn eller byggdes det ett antal bussar av den här typen?
Jag kan inte påminna mig om att ha sett någon fler...men jag har ett svagt minne av att ha sett någon bild på en likadan Hägglundsfront här på snacket.








Björn Forslund

Var det där inte Hägglunds dyra försök att slå sig in på turristbussmarknaden?

Greger Larsson

Förvisso ovanlig, men karosstypen levererades ju i ganska stort antal till SJ och SL (och till _en_ privatkund, Almar Holmgren i Kvarnåsen). Dock var ju alla dessa, till skillnad från Ö-viksbussen byggda på Volvochassi.

/GL

Björn Forslund

Vilken var då den första med den karossen, den som Hägglunds utvecklade med sikte på turistbussmarknaden?
Enligt mitt tycke den snyggaste karossen Hägglunds gjort, t ex SJ 1403.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 april 2008, 21:34:58 PM
Vilken var då den första med den karossen, den som Hägglunds utvecklade med sikte på turistbussmarknaden?
Enligt mitt tycke den snyggaste karossen Hägglunds gjort, t ex SJ 1403.

Bra fråga :) De första till SJ låg ju i 10xx-serien och bör ha kommit ungefär samtidigt som Ö-viksbussen. Nu hittar jag (märkligt nog) inget karossnr på den (Esbjörn kanske noterade), SJ:s verkar ha börjat vid 8630 ungefär. Varför bussen till Ö-vik blev så (omtalat) dyr kan man fråga sig, kanske beroende på speciell utrustning, egentillverkade turiststolar m m. Karosstypen, snygg eller ej, blev inte helt lyckad och början till slutet för karosstillverkningen hos Hägglund. Bl a var det problem med tätheten i taket och de stora fönstren. Karossen blev också vekare än tidigare modeller.

/GL