Fd Näshulta

Startat av Anders Forsberg, 16 april 2008, 14:33:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Nästhulta Omnibustrafik AB ägde en Scania med kaross från Ikarus. Bussen fick SLT nr 171 och syns på bilden vid Fristadstorget. Bilden är troligen från 1980. Fronten på bussen syns som någon påpekade i en anna tråd på min bild från garage gården.

Anders


Leif D

Citat från: Anders Forsberg skrivet 16 april 2008, 14:33:20 PM
Nästhulta Omnibustrafik AB ägde en Scania med kaross från Ikarus. Bussen fick SLT nr 171 och syns på bilden vid Fristadstorget. Bilden är troligen från 1980. Fronten på bussen syns som någon påpekade i en annan tråd på min bild från garage gården.

Anders



Det rör sig alltså om SLT 171, som var fd Näshulta 11 och före det Club Continental.
Vagnen köptes 1976 som den första som levererats till Sverige med Ikarus-kaross typ 950.
Nästa vagn att levereras med 950-kaross var denna....

NKA 311 vid vagnhallen 1976. Foto Leif D.

Därefter levererade ytterligare 4 st vagnar med karosstypen till Norrköpings Kommunala Affärsverk, under 1976.

Totalt har funnit 6 st i Sverige, varav fem i Norrköping och en alltså hos Näshulta.  Norrköpingsvagnarna såldes senare alla fem till Vänersborgs Lokaltrafik.
;-)

Ola Almquist

Sålde inte NKA fler bussar till Vänersborg? Hur var det med Erikoiskori-bussarna?

M.v.h.
Ola

Leif D

Citat från: Ola Almquist skrivet 16 april 2008, 16:40:04 PM
Sålde inte NKA fler bussar till Vänersborg? Hur var det med Erikoiskori-bussarna?

M.v.h.
Ola

Nej, dom såldes inte dit, däremot så sålde man Sc CR110Ls till Vänersborg. I viss mån ersatte dessa Ikarus nämnda CR110Ls i Vänersborg.
;-)

Peter Öden

Hej !

När HGW 685 var ny, demo.buss från dåvarande AB Sundema i Täby, var inte den då lackad i SL-rött ?
Har för mig att jag under detta år såg den på SL linje 47, det var under bl.a. detta år som det gick
en mängd rariter på olika SL-linjer.
När blev den omlackad i Näshultas färgsättning ?

Mvh Peter Ö

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 18 april 2008, 18:47:36 PM
Hej !

När HGW 685 var ny, demo.buss från dåvarande AB Sundema i Täby, var inte den då lackad i SL-rött ?
Har för mig att jag under detta år såg den på SL linje 47, det var under bl.a. detta år som det gick
en mängd rariter på olika SL-linjer.
När blev den omlackad i Näshultas färgsättning ?

Mvh Peter Ö

Hej!

Jo, det stämmer!
På sidan 159 i standardverket "Alla våra bussar" finns en bild på HGW 685 i trafik på linje 47.
Lackeringen synes trots svart/vit bild vara i oxblodsröd SL-färg.
Troligen tillhörde vagnen vid denna tid Club Continental.

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: K R skrivet 18 april 2008, 20:55:18 PM
Hej!

Jo, det stämmer!
På sidan 159 i standardverket "Alla våra bussar" finns en bild på HGW 685 i trafik på linje 47.
Lackeringen synes trots svart/vit bild vara i oxblodsröd SL-färg.
Troligen tillhörde vagnen vid denna tid Club Continental.

mvh K R

Du kan ta bort alla tveksamheter. Bussen var faktiskt målad i SL:s oxblodsröda färg, möjligen i en aning annan nyans. Och den opererades av Club Continental. Om de ägde den eller hyrde in den vill jag låta vara osagt. Detta var väl en av de få inhyrda bussar som 1976-1977 gick i SL-trafiken och var SL-målad. Kanske rentav den enda. Antagligen hade Sundema hoppats att SL skulle köpa den jämte ett par hundra likadana. Men de var då drygt 10 år för sent ute...


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)