SS H15 och H19

Startat av HJP, 16 april 2008, 11:40:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP



Ulf Berlins uppmaning, att jag borde lägga ut lite bussbilder, gör att jag nu bläddrat lite till bland mina oordnade papperskopior. Resultatet blev två bilder från Gärdet i Stockholm. Bilderna är tagna intill Sjöhistoriska museet, och Kaknästornet skymtar i bakgrunden. Det rör sig om något av SSS:s många tillställningar, men jag kan inte säga vad, eller när bilderna är tagna. det får anstå tills jag får ordning på bilderna, eller någon här, kan ge besked. Först en H15 (tror jag), ett s.k. höghus.



Nästa bild blir en H19 - Metropol. En mycket imponerande buss. Bussarnas buss?

HJP


Staffan Sävenfjord

Jag tror du har svaret på när bilden är tagen här:


Det verkar ju nästan som om vi stått bredvid när vi tog våra respektive bilder, vilket inte är omöjligt eftersom det var en teknikhistorisk dag på Gärdet och tidningen järnvägar! var där med en monter. Antagligen medverkade vi båda två där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Och ser man på, på en av bilderna skymtar min H41 4558/ Lidingö 29 /BSS 16. Då ägd av Lidingö Omnibusförening. Har någon fler bilder på den, visa dem gärna! Även jag var där och åkte med bussarna, men har inga särskilt bra bilder på just 4558 från det tillfället.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2008, 12:02:28 PM
Jag tror du har svaret på när bilden är tagen här:

Det verkar ju nästan som om vi stått bredvid när vi tog våra respektive bilder, vilket inte är omöjligt eftersom det var en teknikhistorisk dag på Gärdet och tidningen järnvägar! var där med en monter. Antagligen medverkade vi båda två där.


****
Ja, det var ett lustigt sammanträffande, Staffan.
Men jag minns faktiskt inte den järnvägar!-monter, som du nämner. Nåja, man minns inte allt. Kanske dyker det upp i hjärnvindlingarna, senare.

Tack för ett svar med bild  :)

HJP

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 april 2008, 12:14:18 PM
Och ser man på, på en av bilderna skymtar min H41 4558/ Lidingö 29 /BSS 16. Då ägd av Lidingö Omnibusförening. Har någon fler bilder på den, visa dem gärna! Även jag var där och åkte med bussarna, men har inga särskilt bra bilder på just 4558 från det tillfället.

****
Dessvärre, var inte mer än halva fronten med på Lidingö-vagnen, så jag beskar bilden. Troligen plåtade jag även den bussen, vid samma tillfälle, men vet inte var i oordningen, den befinner sig.

HJP

Anders Forsberg

Mmm trevliga bilder, själv var jag med om en utfärd med Svenska Spårvägssällskapets H15 i Stockholm. Här kommer två bilder.

Anders




HJP

Citat från: Anders Forsberg skrivet 16 april 2008, 13:49:51 PM
Mmm trevliga bilder, själv var jag med om en utfärd med Svenska Spårvägssällskapets H15 i Stockholm.

Anders

****




Kul med lite gensvar  :)
Här kommer två bilder till, ur oordningen. Det rör sig om samma tillfälle som de tidigare. Alltså Norra Djurgården i Stockholm 19 maj 1984.

HJP

Anders Forsberg

Den utfärd som jag var med på skedde i maj eller juni 1980. Tar en bild till och då har bussen kommit till Reimersholme.

Anders


HJP

Citat från: Anders Forsberg skrivet 16 april 2008, 15:28:52 PM
Den utfärd som jag var med på skedde i maj eller juni 1980. Tar en bild till och då har bussen kommit till Reimersholme.

Anders

Snyggt!
Det är alltid snyggt med bilder körandes på vägen.

HJP

Peter Rost

Trevligt  värre!! :)

/Peter


Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 16 april 2008, 11:40:48 AM



HJP



Hej Hans!
Tack för de bilderna! H15 (och H16) tillhör mina absoluta favoriter. Jag har aldrig kört dem men jobbat konduktör på dem, oftast på dåvarande linje 53 (Norra Bantorget - Hornstull var det väl). Hel- och halvfart med härligt motorljud från den raka 8:an. Jag kommer också ihåg när Metropolbussarna kom. Linje 64 var väl en av de första linjerna som fick dem och där ersatte de just H15/H16. Det kändes konstigt att kliva på genom framdörrarna och betala till föraren.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 april 2008, 08:44:02 AM
Hej Hans!
Tack för de bilderna! H15 (och H16) tillhör mina absoluta favoriter. Jag har aldrig kört dem men jobbat konduktör på dem, oftast på dåvarande linje 53 (Norra Bantorget - Hornstull var det väl). Hel- och halvfart med härligt motorljud från den raka 8:an. Jag kommer också ihåg när Metropolbussarna kom. Linje 64 var väl en av de första linjerna som fick dem och där ersatte de just H15/H16. Det kändes konstigt att kliva på genom framdörrarna och betala till föraren.

M v h
Ingwar

****










Kul att du gillade bilderna Ingwar. Extra kul att det var din favoritbuss, som du dessutom jobbat på. Det förpliktar väl nästa till en "favorit i repris"  ;)

Dessa bussar har jag åkt mycket med, men aldrig jobbat på. Jag åkte också trådbussarna, med snarlikt utseende.
Jag minns när linje 161 började gå. Då hade man enmansbetjäning på H15.
Metropol åkte jag mest på linje 70, mellan Årstadal och Hammarby industriområde, där jag gick i yrkesskola i tre år. Till Årstadal, var det spårvagn som gällde. Linje 16 och 13, med A29+B29.

Håll till godo, med de bilder som återstod, av H15, från samma plats som de tidigare.

HJP

Ola Almquist

Hamnade inte någon H15/H16 i Östergötland (Motala eller Linköping) på 1960-talet?

M.v.h.
Ola

K R

Citat från: Ola Almquist skrivet 17 april 2008, 10:40:54 AM
Hamnade inte någon H15/H16 i Östergötland (Motala eller Linköping) på 1960-talet?

M.v.h.
Ola

Hej!

Jo, det stämmer!
Jag har en bild, av okänd fotograf, som visar en H15 med reg.nr E308.
Vagnen är skyltad "15 EKÖN" på destinationsrullen, nummerkrukan ovanför är tom.
Ekön är ju en stadsdel i Motala, så man får anta att fotot är taget där.
Tidpunkten bör vara mellan 1965-67, då en Volvo Amazon av som äldst 1965 års modell, finns med på bilden.

Kuriöst är att denna H15 på bilden f ö har vit eller möjligen ljusgrå ratt.

mvh K R

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 17 april 2008, 10:17:59 AM
****


Kul att du gillade bilderna Ingwar. Extra kul att det var din favoritbuss, som du dessutom jobbat på. Det förpliktar väl nästa till en "favorit i repris"  ;)

Dessa bussar har jag åkt mycket med, men aldrig jobbat på. Jag åkte också trådbussarna, med snarlikt utseende.
Jag minns när linje 161 började gå. Då hade man enmansbetjäning på H15.
Metropol åkte jag mest på linje 70, mellan Årstadal och Hammarby industriområde, där jag gick i yrkesskola i tre år. Till Årstadal, var det spårvagn som gällde. Linje 16 och 13, med A29+B29.

Håll till godo, med de bilder som återstod, av H15, från samma plats som de tidigare.

HJP

Jag tackar på nytt!  Tackar och bockar, som du brukar uttrycka det! Mycket trevliga bilder som väcker nostalgiska minnen. Jag noterar dock en sak som inte är original. Avgasröret, som tidigare mynnade framför bakhjulet på bussens högra sida, har av naturliga skäl flyttats till vänster sida och där mynnar det nästan rakt under mittdörren. Jag förmodar att man inte öppnar mittdörren numera så länge motorn är igång. Men jag ser också att man monterat ett avgasrör som är av betydligt mindre diameter än originalet. Det ser helt fel ut. Sannolikt har det också ändrat motorljudet en hel del, vilket i så fall är tråkigt ur diggarsynpunkt.

M v h
Ingwar