Järnvägar - Bussar

Startat av Stefan P, 15 april 2008, 14:03:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka järnvägsföretag har haft busstrafik, förutom SJ, TGOJ, GDG?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

#1
Citat från: Stefan P skrivet 15 april 2008, 14:03:39 PM
Hej

Vilka järnvägsföretag har haft busstrafik, förutom SJ, TGOJ, GDG?

mvh Stefan P

De flesta järnvägsbolag som fanns innan förstatligandet hade också busstrafik. Många av dessa företags busstrafik kom således att gå upp i SJ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för svaret, där ser vad fel man kan ha.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 15 april 2008, 15:41:49 PM
Hej

Tack för svaret, där ser vad fel man kan ha.

mvh Stefan P

Frågan är vem som kan ha mest fel.   :-[ Visst var GDG ett järnvägsbolag. Det bildades genom sammanslagning av BJ (Bergslagernas Järnvägar) och Gävle-Dala Järnväg (GDJ). Förstatligades och gick således upp i SJ år 1948. Busstrafiken denna drevs vidare i ett av SJ helägt dotterbolag.
(För att inte förvirra någon har jag tagit bort meningen "GDG har för övrigt aldrig varit något järnvägsbolag" i mitt ursprungliga inlägg.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Var det inte också så att järnvägsbolagen startade egen busstrafik för att skydda sina  intressen gentemot de privata åkare som startade bussbolag på 20-talet och framåt?
Jämför till exempel SJ:s övertagande av BST:s Huddingelinjer 1938, då dessa direkt berörde järnvägens trafikområde.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 april 2008, 21:14:27 PM
Var det inte också så att järnvägsbolagen startade egen busstrafik för att skydda sina  intressen gentemot de privata åkare som startade bussbolag på 20-talet och framåt?
Jämför till exempel SJ:s övertagande av BST:s Huddingelinjer 1938, då dessa direkt berörde järnvägens trafikområde.

Det var två syften: att komplettera tågtrafiken och att hindra att någon annan gjorde det.
Hörde en historia om Edvin Olsson i Vittskövle. Det privata järnvägsbolaget ville köpa hans busslinje och han var inte ovillig att sälja. Edvin begav sig till banken på utsatt tid för att underteckna kontraktet men järnvägens representanter var inte där då.
- Är de inte mer angelägna får det vara, sa Edvin och gick därifrån.
Olssons Buss i Vittskövle firade i februari sitt 85-årsjubileum, numera ägt av Edvins sonsöner!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Visst har även SRJ varit bussbolag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 april 2008, 18:57:02 PM
Visst har även SRJ varit bussbolag?

Hej!

Stockholm - Roslagens Järnvägar (SRJ) bedrev busstrafik genom bl a
Stockholms Läns Omnibus AB (SLO) som grundades 1923 och inköptes av SRJ år 1927.
Detta SLO blev en del av SJ Biltrafik år 1959.

mvh K R


K R

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2008, 15:31:40 PM
De flesta järnvägsbolag som fanns innan förstatligandet hade också busstrafik. Många av dessa företags busstrafik kom således att gå upp i SJ.


Hej!

Ett sådant järnvägsbolag var ju Stockholm - Westerås - Bergslagens Järnvägs AB (SWB),
populärt kallad Västeråsbanan. Dess bussbolag hette Svenska Omnibus AB.
Det förekommer ibland uppgifter att detta bolag skulle ha varit benämnt Stockholms Omnibus AB,
men det rätta namnet torde alltså vara Svenska Omnibus AB.

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: K R skrivet 16 april 2008, 22:19:40 PM
Hej!

Ett sådant järnvägsbolag var ju Stockholm - Westerås - Bergslagens Järnvägs AB (SWB),
populärt kallad Västeråsbanan. Dess bussbolag hette Svenska Omnibus AB.
Det förekommer ibland uppgifter att detta bolag skulle ha varit benämnt Stockholms Omnibus AB,
men det rätta namnet torde alltså vara Svenska Omnibus AB.

mvh K R

I de papper som finns bevarade efter den Volvo B513 från 1945 som ägs av Klubb Gamla 45-an i Borås står "Stockholms Omnibus AB". Kan det ha varit ett detta dotterbolag till Svenska Omnibus AB.
En sak att beakta är att järnvägsföretagen ägde bussbolag men det var inte alltid som de fick namn efter järnvägsföretaget. SJ ägde som bekant GDG och också hälften i Billingens Trafik AB för att nämna närliggande exempel. Medan exempelvis Halmstad-Nässjö Järnväg körde bussar under eget namn. Dessa övergick förstås vid förstatligandet till SJ.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Hej Staffan!

Klurigt detta...

Intressant att de bevarade dokumenten till Gamla 45-an omnämner bolaget såsom "Stockholms...".
Denna buss skulle alltså ha varit beställd till detta bolags föregångare till SJ:s linje 3 till Hässelby,
men senare vid leverans varit skrudad i SJ-livré eftersom SJ då hunnit ta över.

När jag blev brydd över detta bolagsnamn, efterhörde jag med nestor Ulf Essén om hans åsikt i denna fråga.
Han sade sig inte känna till något bolag med detta namn, utan menade att det borde röra sig om "Svenska..."

Svenska Omnibus AB finns även omnämnt under SJ-20 i den linjenummerhistorik,
sammanställd av Max Widell, som länkas till nedan:

http://www.trafikminnen.se/linjenummer_historik.html

Som kuriosum länkas även till en bild på ett aktiebrev från "Svenska...":

http://www.aktiesamlaren-bjb.se/aktiebrev/aktier/allac/akt207.htm

Som sagt, intressant detta...

mvh K R


Staffan Sävenfjord

Citat från: K R skrivet 16 april 2008, 23:37:42 PM
Hej Staffan!

Klurigt detta...

Intressant att de bevarade dokumenten till Gamla 45-an omnämner bolaget såsom "Stockholms...".
Denna buss skulle alltså ha varit beställd till detta bolags föregångare till SJ:s linje 3 till Hässelby,
men senare vid leverans varit skrudad i SJ-livré eftersom SJ då hunnit ta över.

mvh K R



Enligt samma papper övergick bussen till SJ först 1946 men vi har ju sett bilder på att den var SJ-målad redan vid leveransen 1945. Den hade redan då också fått nummer 845. Kan Stockholms Omnibus AB ha varit ett "på pappret-bolag" för nämnda linje. Hässelby stämmer också med tillgängliga arkivuppgifter?
Det kan naturligtvis också vara en ren felskrivning i de gamla dokumenten. Som du själv skrev var det många som trodde att det hette Stockholms Omnibus AB. Och av allt att döma har bussen aldrig varit märkt med detta företagsnamn.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2008, 08:05:03 AM
Enligt samma papper övergick bussen till SJ först 1946 men vi har ju sett bilder på att den var SJ-målad redan vid leveransen 1945. Den hade redan då också fått nummer 845. Kan Stockholms Omnibus AB ha varit ett "på pappret-bolag" för nämnda linje. Hässelby stämmer också med tillgängliga arkivuppgifter?
Det kan naturligtvis också vara en ren felskrivning i de gamla dokumenten. Som du själv skrev var det många som trodde att det hette Stockholms Omnibus AB. Och av allt att döma har bussen aldrig varit märkt med detta företagsnamn.




Bussen heter väl 0850, men är av årsmodell 1945.

/Christian

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 17 april 2008, 16:57:36 PM

Bussen heter väl 0850, men är av årsmodell 1945.

/Christian

Självklart skall det sluta på 50 men däremot är jag inte enig om att inventarienumret skall börja med en nolla. Nollan infördes väl först i och med högertrafikvagnarna. Bussen är i varje fall märkt "850" och inget annat.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det är riktigt, det var med den nya serien högerbussar man började med inledande nollor. Det berodde väl på att SJ inträtt i den begynnande datoriserade tiden med hålkort och då måste alla nummer bestå av lika många, i det här fallet, fyra siffror.