SJ 1498 användes aldrig - varför?

Startat av Walter, 14 april 2008, 07:25:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

I den mycket intressanta tråden om bilden från N E pltsen i GBG så kom diskussionen in på fd TGOJ 41 som hette 1494 hos SJ. Saxar ett citat från redogörselsen av SJ 149X-serie

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2008, 14:43:16 PM

1498 var ett nummer som aldrig besattes, historien bakom detta kan vi ta en annan gång

Min fråga till Lars Ö (eller någon annan) är nu då givetvis, varför inte ta historien nu?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 april 2008, 08:03:03 AM
Jag befarar att det kan svälla ut s a s.

Ur Christians anteckningar (urspr källa?)

Urspr var den buss som i verkligheten fick inv nr 1499 tänkt att få just 1498, men eftersom den buss som skulle få inv nr 1499 (AZA369, urspr SJ 3250) aldrig övertogs från Enar Pettersson fick den istället 1499 snurrigt va?.

Enligt andra källor fanns det ett tag även tankar att besätta 1498 med den omkarosserade 1112.

1499 (AGB391) övertogs 1 aug 1979, redan under augusti månad ställdes bussen av och den utrangerades sedan 26 sept samma år, samtidigt övertogs 1500 (EDA862) från Enar Pettersson, även den utrangerades i sept 1979 men såldes till Persson i Ljusdal och finns idag kvar som Husbuss.

Sören och Christian får väl fylla i och komplettera.




Det finns väl inte så mycket mer att komplettera.
Eftersom jag har delat med mig av en hel SJ-uppgifter, så hinner man ju sällan
själv att svara på dessa.

I detta fall kan ju dock nämnas att den AZA369 var urspr SJ 3250 och sedermera omnumrerad till 4013 vid fullständig högerombyggnad.
Efter tiden hos Enar Pettersson så levde den tydligen vidare i olika ägarskap,
som inte är riktigt klarlagda. Verkar i alla fall att vara skrotad i Tunisien efter en olycka 1991.

/Christian

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!