En fräsch CN112:a!

Startat av Jonas Sandqvist, 12 april 2008, 09:59:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Hej på er!

Taggad av alla underbara nostalgibilder här fick mig att kolla mina album igen! Tyvärr är kvalitén sådär eftersom jag vid den tiden hade endast en Kodak Compact Disc (någon som kommer ihåg den?) samt att jag inte har någon scanner utan får plåta direkt från albumet.

Iaf, bildsviten är tagen i Vä utanför Kristianstad i april 1985. Då hade jag kört endast i ett par månader. Vä trafikerades vid denna tid av 12A och 12B. Året efter infördes även 12C vilket var en förlängning till Ovesholm.

Den snöiga bilden är tagen i Skånes Viby (idag endast Viby) den första maj samma år, jo, ni läste rätt...

Linjebuss i kristianstad fick 7 CN112 i oktober 1984 samt ytterliggare 7 stycken i februari 1985.

Hälsar Jonas  :)
















Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 12 april 2008, 09:59:58 AM
Hej på er!

Taggad av alla underbara nostalgibilder här fick mig att kolla mina album igen! Tyvärr är kvalitén sådär eftersom jag vid den tiden hade endast en Kodak Compact Disc (någon som kommer ihåg den?) samt att jag inte har någon scanner utan får plåta direkt från albumet.

Iaf, bildsviten är tagen i Vä utanför Kristianstad i april 1985. Då hade jag kört endast i ett par månader. Vä trafikerades vid denna tid av 12A och 12B. Året efter infördes även 12C vilket var en förlängning till Ovesholm.

Den snöiga bilden är tagen i Skånes Viby (idag endast Viby) den första maj samma år, jo, ni läste rätt...

Linjebuss i kristianstad fick 7 CN112 i oktober 1984 samt ytterliggare 7 stycken i februari 1985.

Hälsar Jonas  :)


Innan dessa bussar levererades hade de en massa Volvo B59 Säffle från början av 1970-talet. Undrar om inte dessa Scania CN 112 ersatte samtliga av dessa
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Sandqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 april 2008, 12:45:39 PM
Innan dessa bussar levererades hade de en massa Volvo B59 Säffle från början av 1970-talet. Undrar om inte dessa Scania CN 112 ersatte samtliga av dessa

Nja, de gick parallellt med varandra. Längst gick LB 217 o 218 i skolkörning fram till ca 1994. Vi försökte att köra ihjäl dom men ingen lyckades  8)

De första B59 i Kristianstad var LB 205 o 206. De inledde sin bana i Lund. LB 205 - 214 hade halvautomatisk rattväxel. 215 - 218 hade tvåstegs automat.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 12 april 2008, 14:57:31 PM
Nja, de gick parallellt med varandra. Längst gick LB 217 o 218 i skolkörning fram till ca 1994. Vi försökte att köra ihjäl dom men ingen lyckades  8)

De första B59 i Kristianstad var LB 205 o 206. De inledde sin bana i Lund. LB 205 - 214 hade halvautomatisk rattväxel. 215 - 218 hade tvåstegs automat.

Jag minns att de skilde sig lite i lacken. De äldre med halvautomat hade blått vid skyltskåpet medan de som hade tvåstegs automat hade vitt vid skyltskåpet. Sedan minns jag att det fanns två lite mer udda bussar. Det var två Van Hool 160. De hade olika ålder. Den äldre var från omkring 1980 medan den lite nyare kan ha varit från omkring 1982. Den äldre Van Hoolen hade dörrställning 2-2-0 medan den nyare hade 2-2-1. Det var andra detaljer som de skilde sig på också, bland annat olika stolsklädsel. De äldre hade en brunaktig klädsel medan den nyare hade blå
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Sandqvist

Helt rätt, Niclas! Fast det fanns 3 Van Hool 160, Den första levererades 1979 (LB 601) o hade tigerrandiga säten. De andra bägge kom 1982 som LB 610 o 611.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 12 april 2008, 17:00:58 PM
Helt rätt, Niclas! Fast det fanns 3 Van Hool 160, Den första levererades 1979 (LB 601) o hade tigerrandiga säten. De andra bägge kom 1982 som LB 610 o 611.

Så det var två nyare Van Hool 160. Jag trodde att det bara var 1 i det nyare utförandet och en äldre. Jag minns att de två nyare hade modernare skyltskåp mer likt de vi bland annat hade i Uppsala med modernare automatiska siffror. Den äldre från 1979 med tigerrandiga stolar hade de gamla vevsiffrorna. De två nyare hade dessutom ett skyltskåp på sidan, det hade inte den från 1979
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Sandqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 april 2008, 17:16:10 PM
Så det var två nyare Van Hool 160. Jag trodde att det bara var 1 i det nyare utförandet och en äldre. Jag minns att de två nyare hade modernare skyltskåp mer likt de vi bland annat hade i Uppsala med modernare automatiska siffror. Den äldre från 1979 med tigerrandiga stolar hade de gamla vevsiffrorna. De två nyare hade dessutom ett skyltskåp på sidan, det hade inte den från 1979

Helt rätt som du säger. Har för mig att skyltningen på 601:an var elektrisk till skillnad från B59:orna som vevades för hand  :)