Uppsalabuss 275

Startat av Janne Rickman, 11 april 2008, 20:41:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Uppsalabuss 275 vid Skarholmen 1986-87.

/Janne

Oskar A

Trevligt, Janne! Linje 14 gick väl till Gamla Uppsala i andra riktningen på den tiden?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Janne Rickman

Citat från: Oskar A skrivet 11 april 2008, 20:54:54 PM
Trevligt, Janne! Linje 14 gick väl till Gamla Uppsala i andra riktningen på den tiden?

Jo, hade för mig att den gick till Gamla Uppsala på den tiden. Jag skall granska mina gamla tidtabeller och se om vi hade rätt.

/Janne

Niklas Bygdestam

Härligt att få se en Scania CR 111 med de lysande siffrorna typ julgransbelysning! Det är verkligen nostalgiskt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stinsen

Citat från: Janne Rickman skrivet 11 april 2008, 20:59:21 PM
Jo, hade för mig att den gick till Gamla Uppsala på den tiden. Jag skall granska mina gamla tidtabeller och se om vi hade rätt.

/Janne

Ja, det stämmer. Den gick nuvarande linje 2:s väg från Groaplan till korsningen Gamla Uppsalag/Vattholmav, fortsatte bort mot Svartbäcksgatan och in till Dragarbrunn. Gick sedan Kungsgatan söder ut och Kungsängsleden/Vårdsätravägen till Bernadottevägen och sedan genom Gottsunda ner till Graneberg - samma väg som 18 går idag från Gottsunda centrum ner mot Skarholmen. Om jag inte minns galet så gick den en period inne i villaområdet i Svartbäcken, tror det var Vikingagtan - Stjernhjelmsgatan.

Väldigt trevlig bild f.ö.!

Janne Rickman



Visst hade vi rätt. Här är linje 14:s tidtabell som gällde 1986-08-11 - 1987-06-12

/Janne

Håkan W

Kul med en bild från den tid då jag själv var förare i uppsalabuss kläder. Jag kanske får ta och kolla i min almanacka när jag rattade 275:an sista gången. Jag förde nogsamma noteringar då, över vilka fordon jag körde på respektive sträcka och dag.

Niklas Bygdestam

Citat från: Håkan W skrivet 14 april 2008, 09:27:05 AM
Kul med en bild från den tid då jag själv var förare i uppsalabuss kläder. Jag kanske får ta och kolla i min almanacka när jag rattade 275:an sista gången. Jag förde nogsamma noteringar då, över vilka fordon jag körde på respektive sträcka och dag.

Då hade du kanske brun uniform? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Håkan W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 april 2008, 13:11:17 PM
Då hade du kanske brun uniform? :D

Yes, jag hade den synnerligt misserabla uniformen. Dock använde jag aldrig båtmössan eller skärmmössan någon gång. Vid några tillfällen trotsade jag gällande uniformsregler och hade privat vit skjorta. Det såg väldigt bra ut. Strax innan jag slutade så kom det nya blå uniformer.

yngrot

Brun uniform hade vi i Borås oxå förr senare blå säkert samma som ni hade i Uppsala.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 april 2008, 21:53:43 PM
Härligt att få se en Scania CR 111 med de lysande siffrorna typ julgransbelysning! Det är verkligen nostalgiskt :D

Jag minns oxå de här skyltarna det blev ett "litet" problem när vi bytte till Wiima och ändå hade de fotat sidopanelen men speglevänt reglagen till linjeskylt vilket gjorde att man ofta skylta linje 24 i stället för 42 ;) bäst var att gå ut och kolla... efter ett tag så fixa verkstaden så det blev rätt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stefan P

Hej

Den bruna uniformen med kyckling gula skjortor fanns i Karlskoga med.

När försvann nummer skyltning med lampor?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 15 april 2008, 15:12:40 PM
Hej

Den bruna uniformen med kyckling gula skjortor fanns i Karlskoga med.

När försvann nummer skyltning med lampor?

mvh Stefan P

För Uppsalas del någon gång i slutet på 1980-talet eller i början på 1990-talet. Flera Scania CR 111 fick nämligen dessa utbytta i efterhand
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 april 2008, 15:04:39 PM
Brun uniform hade vi i Borås oxå förr senare blå säkert samma som ni hade i Uppsala.

Den blå i Borås var något slags SLTF-norm så den borde ha varit samma i Uppsala. Borås var dock först och det ansågs på sin tid så stort att jag var där och gjorde reportage för Svensk Lokaltrafik om den nya blå uniformen. Ja, till och med två gånger eftersom det först fanns en på prov. Det jag minns av det var att det var en väldigt snygg kvinnlig bussförare som mannekängade för den sistnämnda. Det var i juni 1986 respektive september 1987. Den bruna uniformen torde alltså ha funnits kvar åtminstone 1987 ut i Borås.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2008, 15:39:15 PM
Den blå i Borås var något slags SLTF-norm så den borde ha varit samma i Uppsala. Borås var dock först och det ansågs på sin tid så stort att jag var där och gjorde reportage för Svensk Lokaltrafik om den nya blå uniformen. Ja, till och med två gånger eftersom det först fanns en på prov. Det jag minns av det var att det var en väldigt snygg kvinnlig bussförare som mannekängade för den sistnämnda. Det var i juni 1986 respektive september 1987. Den bruna uniformen torde alltså ha funnits kvar åtminstone 1987 ut i Borås.





Jag försöker minnas när den bruna uniformen ersattes med den blå i Uppsala. Vill få det till 1987 eller 1988. Det är möjligt att den levde kvar längre i Uppsala än i Borås
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.