Linje 2

Startat av Anders Forsberg, 11 april 2008, 19:19:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Linje 2 i Eskilstuna har sedan 1930-talet alltid gått till Hällbybrunn, även om någon historielös person numera sett till att det är linje 1 till Hällby. Nåja åter till gamla tider. Eskilstuna Omnibustrafik genomförde 1966 en stor linjeomläggning och därefter kom linje 2 att gå Lassarettet - Hällbybrunn/S:t Eskils Kyrkogård.

1975 upphörde TGOJ:s busstrafik och linje 2 drogs till den övre delen av Hällby senare till Hemlaås. Därefter kom linjen att trafikeras med en tämligen oregelbunden trafik. Fyra bussar gick åt - två CR110, en CR111 och en CR76. Tidtabellen som kördes var en mardröm för de som förespråkade fasta minuttal och regelbunden turtäthet.

Här kommer två bilder och ett uppslag från tidtabellen 1986.



Linje 2 med Scania CR111M nr 121 i vändslingan i Nedre Hällby. Tidigare hade linjen fortsatt till Hällby Station och där backvänt.



Del från tidtabellen 1986. Linjen hade då även fått ytterligare en gren till Gustavsborg vilken kördes via Nedre Hällby. Vissa turer gick via S:t Eskils Kyrkogård. Med andra ord det var en ganska rörig linjen.



Scania-Vabis CR76 nr 107 var en av de fyra bussar som gick på linje 2. Här lastar den vid Fristadstorget på väg mot Hällby. Bussen hade ursprungligen levererats till Thorbuss i Nyköping och kom till Eskilstuna 1969-70.

Detta får bli dagens ranson av Eskilstuna

Anders F

Jonas Sandqvist

Det är sååå härligt med alla dessa nostalgibilder!! Särskilt på CR-modellerna :)  Hälsar Jonas.

Peter Öden

Hej !

Ytterligare några härliga nostalgibilder !
Inte ofta man på en CR 76:a sett texten "SCANIA-VABIS" i fronten,
mellan 76-emblemet och själva Scania-Vabis märket. Måste vara ditsatt efteråt !

Mvh Peter Ö

Mattias

#3
Grymt härligt att se en CR 76 med texten "SCANIA-VABIS" i fronten! Ovanligt var det, men ett fåtal bussar hade dessa bokstäver i fronter från fabrik faktiskt! Tack Anders för dessa och alla andra otroligt fantastiskt fina tidsdokument du delar med dig av! :D

Peter, jag har för mig att du visat denna CR 76:a för några år sen, men det kan vara jag som minns galet, kanske var det Mr G, AL, Leif D eller Staffan, hursomhelst vore det kul om den visades igen. Bilden jag minns var i färg.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Martin Maltkvist

Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 april 2008, 19:19:14 PM

Detta får bli dagens ranson av Eskilstuna

Anders F
Fy Anders, hur ska jag kunna somna inatt? ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Taunusch

Någon som vet var kommunalhuset respektive Lindblads kiosk låg i Hällby? Fanns det ett Konsum i Övre Hällby och ett i Nedre Hällby?

Anders Forsberg

Lindblads Kiosk låg högt upp. Sedan tvåan delat på sig gick bussen till Övre Hällby i en stigning och kurva upp mot kiosken. Jag förstår att den inte finns kvar, men var väl en samlingspunkt i Hällby. Mopeder m m. Det var väl ett gatukök.  Kommunalhuset låg/ligger(??) i närheten av skolan.

Det fanns en konsum i Nere Hällby där bussen vände och ett i Övre Hällby.


Anders