Mot Vaxholm..

Startat av Mattias, 10 april 2008, 22:32:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

.. kunde man förr åka fint värre .;D
Välkommen ombord.






Vaxholms Trafik AB nr 7, Scania CR 110 L, senare tillhörande SL där bussen fick inv.nr 7987.
En av de först levererade CR 110 L till kund. Chassinr 540887. 1972 byggdes ytterligare en dörr till och bussen fick  dörrställning 1-1-0.
Ur broschyren "CR 110 M-CR 110 L"

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Staffan Sävenfjord

Trevligt!
Mot slutet av sitt aktiva liv blev den här bussen SL-målad och placerades i Handen. Kändes igen på att den till skillnad från SL:s andra CR110L inte hade höga ryggar. *) Stolarna minns jag dock som mycket bekväma fast armstöden hade monterats bort.

*) SL:s H46-or, alltså Scania CR110L, fick så småningom en konstruktion med högryggade stolar i främre delen och sedan gamla CF-stolar i den bakre delen. Anledningen var dels att stolsryggarna inte höll och dels att det var lättare att hålla ordning via backspegeln om det var vanliga ryggstöd bak.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: Mattias skrivet 10 april 2008, 22:32:17 PM
.. kunde man förr åka fint värre .;D
Välkommen ombord.



Vaxholms Trafik AB nr 7, Scania CR 110 L, senare tillhörande SL där bussen fick inv.nr 7987.
En av de först levererade CR 110 L till kund. Chassinr 540887. 1972 byggdes ytterligare en dörr till och bussen fick  dörrställning 1-1-0.
Ur broschyren "CR 110 M- CR 110 L"

//M


Hej!

Kul bilder!

Jag dristar mig till att påsta att den vackra miljöbilden på VTAB nr 7 (senare SL H46A nr 7987) är tagen vid Östra Ryds k:a,
utefter Vaxholmsvägens gamla sträckning. Bilden tagen med bussen i riktning mot Stockholm.

mvh K R

Stefan P

Hej

När startade Vaxholms trafik och hur många bussar hade som mest.

mvh Stefan P

Peter Rost

Vaxholms Trafikaktiebolag, VTAB, var ett halvkommunalt bussbolag, som bildades den 12 mars 1947. Syftet var att åstadkomma bussförbindelser mellan Stockholm och Vaxholm. Stockholm-Rimbo Järnvägsaktiebolag, som drev Roslagsbanan motsatte sig detta, varför tillstånd till busstrafik endast gavs för sträckan Vaxholm-Rydbo, varifrån de resande fick fortsätta med tåg in till Stockholms östra. Först från den 1 maj 1950 kunde Vaxholmsbussarna få fortsättta in till Stockholm och Jarlaplan.

Som ett led av den i Hörjelöverenskommelsen förutsedda samordningen av den lokala kollektivtrafiken i Stockholms län övertogs VTAB den 1 januari 1972 av AB Storstockholms Lokaltrafik, SL. Det drevs länge vidare som dotterbolag, och den formella fusionen ägde rum först år 1980.

Källa: Wikipedia.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 12 april 2008, 19:28:51 PM
Vaxholms Trafikaktiebolag, VTAB, var ett halvkommunalt bussbolag, som bildades den 12 mars 1947. Syftet var att åstadkomma bussförbindelser mellan Stockholm och Vaxholm. Stockholm-Rimbo Järnvägsaktiebolag, som drev Roslagsbanan motsatte sig detta, varför tillstånd till busstrafik endast gavs för sträckan Vaxholm-Rydbo, varifrån de resande fick fortsätta med tåg in till Stockholms östra. Först från den 1 maj 1950 kunde Vaxholmsbussarna få fortsättta in till Stockholm och Jarlaplan.

Som ett led av den i Hörjelöverenskommelsen förutsedda samordningen av den lokala kollektivtrafiken i Stockholms län övertogs VTAB den 1 januari 1972 av AB Storstockholms Lokaltrafik, SL. Det drevs länge vidare som dotterbolag, och den formella fusionen ägde rum först år 1980.

Källa: Wikipedia.

/Peter

Det blev lite besvärligt för Vaxholm när 50-kortet och det gemensamma biljettsystemet infördes i oktober 1971. Man ville naturligtvis ha del av detta men samtidigt ville man ha garanterat den höga standarden - högst i länet - på sina bussar. Och därför valdes denna lösning. Men långt innan 1980 började väl bussar av sedvanlig SL-standard rulla på Vaxholms-linjen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: Peter Rost skrivet 12 april 2008, 19:28:51 PM
Stockholm-Rimbo Järnvägsaktiebolag, som drev Roslagsbanan motsatte sig detta, varför tillstånd till busstrafik endast gavs för sträckan Vaxholm-Rydbo, varifrån de resande fick fortsätta med tåg in till Stockholms östra. Först från den 1 maj 1950 kunde Vaxholmsbussarna få fortsättta in till Stockholm och Jarlaplan.

Källa: Wikipedia.

/Peter

Hej!

Det var inte förrän den 1 maj 1960 som VTAB började köra in till Stockholm och Jarlaplan.
SJ, som vid denna tid hade tagit över Roslagsbanan från SRJ, gick då med på detta med villkoret
att VTAB fick betala en summa av 200.000:- i engångsavgift, något som kom att kallas "grindpengen".

Citat från: Stefan P skrivet 12 april 2008, 11:31:56 AM
Hej

När startade Vaxholms trafik och hur många bussar hade som mest.

mvh Stefan P

Enligt en skrift, som utgavs i samband med en LTF-utfärd 1979, var antalet VTAB-bussar sammanlagt 44 st.
Då omfattar denna vagnsammanställning leveranser och inköp av bussar mellan åren 1946 och 1971.

Detta år 1979, m a o strax innan VTAB helt går upp i SL, anges vagnparken f ö till 25 st. bussar,
fördelat på 15 st. ledbussar och 10 st. normalbussar. Av dessa 25 st. var 6 st. ursprungliga VTAB-bussar.

(LTF = Lokaltrafikintresserades Förbund).

mvh K R

Ingwar Åfeldt

Citat från: K R skrivet 13 april 2008, 01:57:30 AM

Enligt en skrift, som utgavs i samband med en LTF-utfärd 1979, var antalet VTAB-bussar sammanlagt 44 st.
Då omfattar denna vagnsammanställning leveranser och inköp av bussar mellan åren 1946 och 1971.


Då torde nedanstående buss vara inkluderad i den sammanställningen.


Vaxholmsbuss B997 med Condor-kaross i Älvsjö i mitten av 50-talet. Blivande bussförare Åfeldt lutar sig med passande nonchalans mot bussen. Min farbror körde buss för Vaxholmstrafiken i många år.

M v h
Ingwar


K R

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 april 2008, 06:56:04 AM
Då torde nedanstående buss vara inkluderad i den sammanställningen.


Vaxholmsbuss B997 med Condor-kaross i Älvsjö i mitten av 50-talet. Blivande bussförare Åfeldt lutar sig med passande nonchalans mot bussen. Min farbror körde buss för Vaxholmstrafiken i många år.

M v h
Ingwar

Hej!
Tjusigt!
VTAB hade två vagnar med Condor-kaross från ASJ i Linköping:
B918, som levererades 1952 och hade chassi från Volvo (B615 ?).
B997, vagnen på bilden, som levererades 1954 och hade chassi från Scania-Vabis (B62 ?).
Bägge Condorerna slopades 1961.

VTAB satsade strax efter bildandet 1946, som ett komplement till den ordinarie trafikuppgiften, även på beställningsverksamhet och charterbussturism.
Till en början inrikes, men senare ner till kontinenten med resmål såsom Hamburg och Paris.
Observera därvidlag den svenska flaggan vid främre karosshörnet.

Vidare skymtar, rakt nedanför förarens sidoskjutfönster, Condor-märket (en condorfågel med vingarna uppspärrade i ett "V").

mvh K R

Cero

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 april 2008, 06:56:04 AM

Vaxholmsbuss B997 med Condor-kaross i Älvsjö i mitten av 50-talet. Blivande bussförare Åfeldt lutar sig med passande nonchalans mot bussen. Min farbror körde buss för Vaxholmstrafiken i många år.

M v h
Ingwar


Härlig bild. Får man fråga var i Älvsjö bilden är tagen?

Ulf Broman

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 april 2008, 06:56:04 AM
Då torde nedanstående buss vara inkluderad i den sammanställningen.


Vaxholmsbuss B997 med Condor-kaross i Älvsjö i mitten av 50-talet. Blivande bussförare Åfeldt lutar sig med passande nonchalans mot bussen. Min farbror körde buss för Vaxholmstrafiken i många år.
M v h
Ingwar

Hej Ingwar!
Det är något skumt med namnsättningen av din bild, för jag ser den i alla fall inte när jag kör Mozilla Firefox, men däremot syns den med Internet Explorer 6. Men, det är en himla fin bild!

Ingwar Åfeldt

Citat från: Cero skrivet 13 april 2008, 16:55:24 PM
Härlig bild. Får man fråga var i Älvsjö bilden är tagen?

Bussen står parkerad på Sländvägen. Gatuhörnet, som skymtar i bakgrunden, är Svartlösavägen. Om bussen fortsätter i sin riktning ca ett kvarter kommer den fram till Långbrodals Gamla Folkskola (heter förmodligen inte folkskola numera).

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Ulf Broman skrivet 13 april 2008, 17:46:57 PM
Hej Ingwar!
Det är något skumt med namnsättningen av din bild, för jag ser den i alla fall inte när jag kör Mozilla Firefox, men däremot syns den med Internet Explorer 6. Men, det är en himla fin bild!

Hej Ulf!
Det måste vara makterna.  ;)  Nej, allvarligt talat så vet jag inte vad det kan bero på.
Vaxholmtrafikens båda Condorer var mina favoritbussar på den tiden bilden togs. Min farbror körde dem ett flertal gånger ned på kontinenten, till Wien, till Paris och flera andra turistorter. Jag minns när han berättade om att Condorerna ledigt kunde köras i 135 km/h på de tyska motorvägarna, mer än den dubbla maxhastigheten som gällde för bussar i Sverige på den tiden, 60 km/h.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Kul att se en Condor med de långa fönstren. Trafik AB Stockholm -Nynäs hade också Condorer med dessa fönster. Har någon bild på en sådan?

F ö finns två av Vaxholms Trafiks bussar bevarade, ledbussen 90  Volvo B58/Hägglund (SL H44A 7990) som är körklar, samt 96 Volvo B58/Säffle (SL H47A 7996) som nu står på verkstad för upprustning. Båda ägs av SvOf.

Cero

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 april 2008, 19:06:26 PM
Bussen står parkerad på Sländvägen. Gatuhörnet, som skymtar i bakgrunden, är Svartlösavägen. Om bussen fortsätter i sin riktning ca ett kvarter kommer den fram till Långbrodals Gamla Folkskola (heter förmodligen inte folkskola numera).

M v h
Ingwar

Tack. Då vet jag var vi är. Skolan heter idag Långbrodals skola.