Drottningtorget

Startat av Anders Forsberg, 10 april 2008, 20:47:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

En Göteborgsbild från Centralstationen och Drottningtorget med linje 58. Linje 58 var en mycket lång linje mellan Östra Sjukhuset och Tynnered, den ersattes 1980 av linjerna 34 och 94.

På torget ser vi den lilla korvkiosk där man flockades när man körde nattvagn (i mitt fall spårvagn). Man kom till Centralstationen 5-10 minuter före avgång och efter midnatt satte hungern in. Korv och mos något att dricka sedan var man laddad för att bege sig ut på nya äventyr. Då (ef 1980) avgick nattvagnarna från centralstationen kl. 00.40 (01.20 02.00 natt efter fredag o lördag). Möjligen kan man skylla korvkisken för att uniformsstorlekarna började öka....

Bussen på bilden är 623

Anders




Jonas Gustafsson

Barndomsnostalgi!

På somrarna gick vissa turer på 58:an även till Näset, där det ligger en stor badplats.
Jag åkte nästan hela 58:ans sträckning på somrarna från min mormor i Björkekärr med mormor, mamma, moster och kusin (medan fäderna jobbade ;D).

Jag tror hela vägen till Näset trafikerades med ledbuss endast under sista sommaren 58:an fanns. Jag har för mig man byggde om vändslingan i Näset för att kunna vända med ledbuss.
Innan dess var det Volvo B59/Säffle som gällde, förmodligen den Wilsonväxlade 700-serien med littera B32 och ej den automatväxlade 800-serien med littera B34, men jag är inte säker.
Ledbuss användes då på turer som gick Drottningtorget-Hagforsgatan (som var vändslinga i öster innan Östra sjukhuset blev kombinerad spårvagns-och bussändhållplats).
Det fanns även ännu kortare extraturer Drottningtorget-Träkilsgatan (nuv. Spåntorget) som ofta kördes med GS´då äldsta bussar med littera B42, Volvo B755 med VBK- eller Hägglundskaross från 1964-66.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.