De ska va Büssing

Startat av Anders Forsberg, 08 april 2008, 19:36:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Tre bilder på Büssing bussar från våren 1980. En bild på linje 130 i Hammarby och två bilder från Karlavägen resp. Karlaplan.

Anders






Cero

Klart det ska va Büssing! Härliga bussar med hög diggarfaktor. Tyvärr har inte MAN lyckats förvalta det arvet. För min del är dessa bussar väl i klass med Scanias CF och CR.

Niklas Bygdestam

Även om jag aldrig hann uppleva Büssing under deras storhetstid så är jag glad över att jag åtminstone fick tillfälle att åka Büssing under deras sista år i trafik och ädå trots allt uppleva dessa :D

Det här borde vara det mest typiska för Stockholm som man kan hitta när det gäller bussar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

#3
Citat från: Cero skrivet 08 april 2008, 19:47:06 PM
Klart det ska va Büssing! Härliga bussar med hög diggarfaktor. Tyvärr har inte MAN lyckats förvalta det arvet. För min del är dessa bussar väl i klass med Scanias CF och CR.

Nja, det var väl att ta i (tycker jag). Jag har kört mycket CF ocg CR men aldrig Büssing. Men jag har pratat med de förare som körde Büssing från Stockholm till Örlogsbasen på Muskö (och tillbaka) och såg också hur svårt de bussarna hade att hänga med i trafiken eftersom deras motorer var för svaga. Vid avgångstid från örlogsbasen blev det alltid en tävling att komma iväg så ingen Büssing kom framför en och blockerade vägen. Genom Muskötunneln, uppför backen, så kunde de knappt hålla 20 km/h medan Scaniorna med lätthet klarade betydligt högre hastigheter.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Trevliga  Büssingbilder. Många  åkminnen  från  1970  och  80-talet  väcks  till  liv  med  dessa.

/Peter