En kvällsgåta

Startat av yngrot, 08 april 2008, 00:32:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Är det någon som vet vad frökenväxel är för något?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AL

En vild gissning, men kan det ha något med halvautomater att göra?

yngrot

Bara ett svar än så länge men du har rätt. Det var vissa förare som tyckte det var inte manligt med Wilsonlåda utan det skulle vara manuella lådor. Personligen tycker jag att Wilsonlådan är väldigt trevlig lättkörd och mjukt gick det enda bussen som var knepig som jag råkat ut för var nr 16 på Kållerredsbussarna den var väldigt ryckig vi hade en förare som kunde köra den mjukt men å andra sidan var han inte alltid nykter ....han åkte dit i en kontroll en dag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AL

 ;D

Mitt första jobb som bussförare var på AB Kristinehamns Omnibustrafik, och där fanns i princip bara Scaniabussar, med undantag för de Volvobussar som köptes in under senare år, d v s Volvo B10R59, (inv.nr 21 och 24). I alla fall så hade jag inte tanke på något annat än att samtliga bussar var automater - även om mitt körkort gäller för automat såväl som för manuell, och manuell hade jag redan provat på så...). Men i varje fall så bar det sig inte bättre än att jag vid ett tillfälle fick en körorder som innebar att personal från A9 i Kristinehamn skulle transporteras till någon plats utanför Degerfors, (tror jag det var), och för uppdraget tilldelades jag vagn 19, en Scania BR111M/Ajokki, -78. Det var först när jag klev in i bussen som jag insåg att här skulle det nog bli problem. Jag noterade nämligen att bussen såg ut som en automat genom att den hade två pedaler och inget mer. Men nära ratten satt emellertid denna växellåda som jag aldrig sett tidigare, och jag satt länge och väl och funderade över hur den fungerade - färsk som jag ändå var som bussförare.

Jag vågade inte testa utan blev helt enkelt tvungen att gå in i garaget och fråga chefen, som för övrigt måste ha varit en av de mest osympatiska personer jag träffat, och inte oväntat hamnade han sedan på en kemtvätt, (skit skall med skit blandas).  Han hade förstås inte minsta lust att hjälpa till, utan muttrade - eller skrek - något i stil med att "det är bara att växla"!!!  Och det var det kanske - om man var van vid en halvautomat.  Jag tyckte förstås att det var underligt att växla när jag inte kunde hitta kopplingspedalen, och när nu en sådan inte fanns, hur gjorde man då?  Jag kommer ihåg att jag studerade golvet väldigt noga för att se om kopplingspedalen möjligtvis fastnat någostans, men inte kunde jag hitta någon - hur mycket jag än tittade.

Så till slut blev jag ändå tvungen att starta bussen och testa, och det var kanske det bästa som kunde hända, för att gå in till chefen en gång till var det absolut inte tal om. Han skulle visserligen komma utspringande 5 minuter senare för att gapa livslusten ur oss allihop, men det är en annan historia. Jag upptäckte i alla fall att motorljudet lät som om den behövde en ny växel ilagd, och även om jag inte riktigt behärskade själva tekniken inledningsvis, så kom jag snart på hur man skulle göra! Det blev måhända lite ryckigt i början, men så småningom fick jag in greppet och bussen var riktigt rolig att ratta! Så såg mitt första möte med en halvautomat ut!  :D  Manligt eller inte!  ;)

yngrot

En rolig berättelse ;) men så typiskt att man inte får veta hur man ska göra men visst är det lätt köra med "fröken"växel..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina