Lite Eskilstuna

Startat av Anders Forsberg, 07 april 2008, 14:49:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Tre bilder från Eskilstuna kring 1980.



Ett snöigt Hagnestahill med CR 76 nr 110 på linje 2.



Busstationen vid Klosters Kyrka med en gul buss till Enköping och Stjärntrafiks vit-röda till Kjula Kyrka.



Fristadstorget med några gröna bussar sommaren 1980.

Anders F

Ulf Broman

Mycket trevliga bilder! Linje 13 gick väl till Mälarbaden då också, och på den tiden gick den väl inte så ofta.

Peter Öden

Hej !

Trevliga nostalgibilder från Eskilstuna !

Mvh Peter Ö

Erol

Citat från: Ulf Broman skrivet 07 april 2008, 20:06:24 PM
Mycket trevliga bilder! Linje 13 gick väl till Mälarbaden då också, och på den tiden gick den väl inte så ofta.


Dåvarande linje 13 misstänker jag är nuvarande 213 den gick väl då ut mot alberga

Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Forsberg skrivet 07 april 2008, 14:49:01 PM
Tre bilder från Eskilstuna kring 1980.



Ett snöigt Hagnestahill med CR 76 nr 110 på linje 2.



Anders F

Jaså, är det så det ser (såg) ut i Eskilstunaförorten som har fått ett helt Kentalbum uppkallat efter sig! Trevligt!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ulf Broman

Citat från: Erol skrivet 07 april 2008, 20:35:45 PM
Dåvarande linje 13 misstänker jag är nuvarande 213 den gick väl då ut mot alberga

Först så hade väl inte Stora Sundby Trafik AB (till Öja och Västermo)  några linjenummer utan bara destinationer.
Om de sen haft linjenummer lägre än 100 så har jag en svag aning om att de kan ha hetat 21 eller något sånt.
Men, jag hoppas Anders F kan träda in som skiljedomare, jag vet att mitt minne inte är det bästa.

Erol

Men tyvärr så är min kunskap om e-tuna väldigt begränsad, så jag kan gärna backa om du minns att det är så så.

AL

Och inte var det så värst noga med regler på den tiden heller, för föraren själv sitter ju och bolmar å det grövsta. Eller har en penna i munnen, på väg att lösa ett korsord i avvaktan på avgång?

Stefan P

Hej

Vad är det för kaross på Stjärntrafiks buss?

mvh Stefan P

AL


Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Anders Forsberg

Linje 13 från 1950-talet och framåt var detta mycket riktigt busslinjen till Mälarbaden. År 1978 övrtogs Eskilstuna Omnibustrafik av SLT Södermanlands Läns Trafik AB. Till hösten detta år infördes systemet att tätortstrafiken (om jag inte har fel gällde detta även Nyköping, Katrineholm) skulle ha nummer 1-10 och linjenummer däröver var landsort.

Så linje 13 blev linje 8 Fristadstorget - Mälarbaden.

När Stora Sundby övertogs kommer jag inte i håg men linjen Eskilstuna - Västermo fick bli linje 13, vilken är den som finns på min bild.

Det är nog mycket riktigt en cigg som föraren har i munnen, men eftersom jag vet men han är så kan jag säga att han gick ut och bolmade. Dessutom är han numera rökfri.

Vändslingan vid Hagnestahill har en liten kul historia. Förr gick bussen genom området, men det ville inte villaägran så då drogs bussen förbi långt i från områded. Där den nuvarande busslinjen går. Men då blev det gnöl m m och man byggde en vändslinga på gärdet. Blåsigt, kallt och utan vindskydd.

Anders