Malmö linje 41

Startat av Anders Forsberg, 06 april 2008, 21:08:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Sommaren 1978 åkte jag och en kompis runt i Sverige. Vi hamnde i Malmö och åkte runt där några dagar. Linje 41 gick från Centralstationen via Erikslust till Limhamn (41A) härifrån fortsatte ca varannan tur till Sibbarb (41B). Därifrån fortsatte ytterligare turer till Bunkeflostrand (41C) samt vidare till Klagshamn (41D). Sedan fanns någon tur på onsdagar till Pile (41E). Jag tyckte linje 41 hade ett ganska kul trafikupplägg med sina olika ändhållplatser, vilket ju inte var unikt för busslinjerna i Malmö. Det fanns många linjegrenar vilka angavs med en bokstav efter linjenummret.

Den övre bilden är från Limhamn och den undre från Sibbarp. Båda dessa platser trafikerdes fram till april 1973 av spårvagnslinje 4.

Anders F





Walter

Ahhh barndomen kommer tillbaka! Otroligt fina bilder!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

blubb

Citat från: Walter skrivet 06 april 2008, 21:49:05 PM
Ahhh barndomen kommer tillbaka! Otroligt fina bilder!

Håller med! mycket bra bilder!

Peter L

Instämmer, mycket trevligt!

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 06 april 2008, 21:08:04 PM




Det ser ut som kontakledningsstolpar för spårväg. Antar att det gick spårvagnar till den platsen en gång i tiden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Göran Nilsson

Tack för de här bilderna! Barndomen kommer tillbaka också för mig, dels med linje 41 som jag när bilderna togs - nästan sju år gammal - hade åkt med till farmor och farfar på Linnégatan några gånger men även med Sibbarp, Limhamns hamn och färjan till Dragör.
/ GNl

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 april 2008, 09:54:45 AM
Det ser ut som kontakledningsstolpar för spårväg. Antar att det gick spårvagnar till den platsen en gång i tiden

Rätt!

AL



En liten detalj; kommer ihåg från barndomen med alla CR-vagnar i Kristinehamn just den där lilla "flärpen" som låg och släpade i backen. Den syns t ex tydligt på bilden ovan mellan framhjulen, en svart liten "slang".

Har ett minne av att detta diskuterats tidigare, och då möjligtvis på det gamla forumet. Men kommer någon ihåg varför den där lilla detaljen ändå fanns där? Har för mig att det nämligen fanns ett syfte!

Kristofer

Citat från: AL skrivet 08 april 2008, 01:44:33 AM

En liten detalj; kommer ihåg från barndomen med alla CR-vagnar i Kristinehamn just den där lilla "flärpen" som låg och släpade i backen. Den syns t ex tydligt på bilden ovan mellan framhjulen, en svart liten "slang".

Har ett minne av att detta diskuterats tidigare, och då möjligtvis på det gamla forumet. Men kommer någon ihåg varför den där lilla detaljen ändå fanns där? Har för mig att det nämligen fanns ett syfte!

Åskledare, väl? Fanns på gamla personbilar också, om jag minns rätt från den avlägsna barndomen...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kristofer skrivet 08 april 2008, 09:14:55 AM
Åskledare, väl? Fanns på gamla personbilar också, om jag minns rätt från den avlägsna barndomen...

Den var till för att avleda statisk elektricitet. Hade förmodligen endast placebisk effekt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)