Säffle-bussar i Borås i september 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 mars 2008, 17:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

SJ i Borås liksom Borås Lokaltrafik hade många Säffle-bussar. Föga anade man då att ett företag vid namn Säfflebussen mer än 20 år senare skulle ha sitt huvudkontor i Borås, men det är en helt annan historia.
I kväll blir det SJ-bussar att gotta sig åt.













Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nupski

Underbart... känner mig som ett barn på nytt.... tror jag vet vem föraren är 1514 på linje 830... mycket av min barndom spenderades i Borås hos släkten... och min morbror jobbade på SJ-buss så det här var underbart att se...   :)

yngrot

2486 var den bunden till linje 155? har för mig det var så.. men det var ju länge sen och minnet  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Underbara bilder! När jag jobbade i Borås 1994-95 fanns fortfarande gott om äldre Säfflebussar kvar, många ännu i SJ-färg.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Titta nu noga på 2486. Denna och 2487 är konstnärliga. Tyvärr gick det inte att behålla färgsättningen.Men den var väldigt dyr. Båda anskaffade 1985 tills nedläggningen av järnvägen Borås- Ulricehamn.
Vad jag minns så var en av dem placerad i Borås och den andra i Ulricehamn (2486 i Bs och 2487 i Uh troligen).155 var linjen Svaneholm-Borås-Dalsjöfors.Den gick alltså i huvudsak Borås-Ulricehamn.
2486 blev sedermera ommålad i en färgsättning som liknade knallefärgen.Dvs det var i stort sett samma färg efter ommålningen.Men all övrig dekor borta och istället placering i Skene och text Viskadalen. Tror den var kvar i Skene ända tills 1998. 2487 fick normal Älabfärg och var kvar i trafik i Borås troligen tills juni 95. Viskadalsfärg hade även 2451 och 2452 där 2451 var plac i Skene och 2452 var plac i Borås,även före ommålning och några år efter ommålning. Därefter plac i Skene. 2451 och 2452 plac i Skene tills 1998. Ställdes av och troligen var de detta ända tills dec 1998 men de kan ha lämnat Sverige något tidigare.
2453 gick under några år Göteborg-Örby. Till, Vårgårdabuss juni 95.
Vad gäller 1514 så torde den varit utlånad till Borås. Den var nämligen plac i både Borås och i Skene en period. Det är nämligen mycket möjligt att den på fotot är plac i Borås,se Älabdekalen. Medan 1554 i så fall finns i Eksjö. Jag vet inte när 2701 och 2702 specades upp.1554 var i Eksjö därför att de behövde en buss med godsutrymme.
1744. Titta noga på bakdelen. Den har nya bakdelen efter att en lastbil kört in i den på hpl Viskavallen(dåv RV41), men vilket år ? Minns att 1457 även då var havererad och att 1675 då ersatte.
1844,titta nopga på fronten. Värmeuttaget var av  typ UWE.
Har Staffan foto på 1845 efter aug 85? Fronten skiljde sig åt på 1845 och de andra efter olyckan i Dalstorp juni 85.
Vilken dag i veckan var 9 sep 86 ??

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 mars 2008, 13:23:33 PM
2486 var den bunden till linje 155? har för mig det var så.. men det var ju länge sen och minnet  :)

Nej, det var en högst tillfällig insats. Den gick normalt på linjen Borås-Ulricehamn. Varför den gick in på 155 just den här dagen/turen vet jag inte. Möjligen kan den ha merutnyttjats på en sväng till Dalsjöfors. Som synes på stationsuret är klockan ungfär 07.30 på morgonen och det kan röra sig om en förstärkningstur.
Jag hade när bilden togs hunnit med en tur till Skene för att göra ett reportage om de nya Viskadalsbussarna. Dessa (2451 och 2452) hade dock tagits ur trafik på grund av att de blivit fellackerade (bilder kommer!) och i stället var det 2222 jag fick åka med. Som synes går även 2453 på linje 104, där alltså Viskadalen-lackerade bussar skulle ha använts.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 mars 2008, 20:43:07 PM
Har Staffan foto på 1845 efter aug 85? Fronten skiljde sig åt på 1845 och de andra efter olyckan i Dalstorp juni 85.
Vilken dag i veckan var 9 sep 86 ??


9 september 1986 var en tisdag. Den här länken är mycket användbar om man vill se vilken veckodag ett visst datum var tidigare år:
http://www.lysator.liu.se/alma/alma.cgi

Tyvärr har jag ingen bild på 1845.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

En av de bussarna som skulle bli Viskadalsfärgad gick i ca 14 dagars tid i helt vit färg.Jag blev faktiskt lite förvånad då jag såg den på avstånd först.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 mars 2008, 21:28:06 PM
En av de bussarna som skulle bli Viskadalsfärgad gick i ca 14 dagars tid i helt vit färg.Jag blev faktiskt lite förvånad då jag såg den på avstånd först.


Ja, det hade något med att göra att man skickade in bussen för omlackering men då var det inte bestämt hur färgen slutligen skulle se ut. Och eftersom bussen behövdes från skolstarten i augusti 1986 var man tvungen att provisoriskt lackera den eftersom den gamla färgen förstås redan var bortskrapat. Därför fick den enklaste möjliga vita lack i väntan på att den skulle få sin mer definitiva färgsättning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Blom

Citat från: S Svensson skrivet 25 mars 2008, 20:43:07 PM
Vad gäller 1514 så torde den varit utlånad till Borås. Den var nämligen plac i både Borås och i Skene en period. Det är nämligen mycket möjligt att den på fotot är plac i Borås,se Älabdekalen. Medan 1554 i så fall finns i Eksjö. Jag vet inte när 2701 och 2702 specades upp.1554 var i Eksjö därför att de behövde en buss med godsutrymme.


1554 var utlånad till Jönköping för att användas på en eftermiddagstur Jönköping-Borås-Jönköping som krävde stort godsutrymme. Hann med att köra den själv ett par gånger våren 1986. Kommer inte ihåg att den var i Eksjö men det är inte omöjligt. 1514 var utlånad till Borås som ersättning för 1554 och kom tillbaka till Jönköping senare under 1986 och fanns kvar här till 1991.
1514 och 1516 var den tidens expressbussar när jag började på SJ 1982. 1514 var vikt för linjen Jönköping-Halmstad och 1516 Jönköping-Helsingborg. Halmstads buss på jönköpingslinjen var 1506 medan helsingborgarna inte var så noga med vad de skickade upp. 1479, 1501, 1502, 1504, 1505 och 1525 är några av de vagnar jag noterat ha kört på 333:an.

/Micke

Christian Ljunggren

Citat från: Mikael Blom skrivet 07 april 2008, 23:38:59 PM
1554 var utlånad till Jönköping för att användas på en eftermiddagstur Jönköping-Borås-Jönköping som krävde stort godsutrymme. Hann med att köra den själv ett par gånger våren 1986. Kommer inte ihåg att den var i Eksjö men det är inte omöjligt. 1514 var utlånad till Borås som ersättning för 1554 och kom tillbaka till Jönköping senare under 1986 och fanns kvar här till 1991.
1514 och 1516 var den tidens expressbussar när jag började på SJ 1982. 1514 var vikt för linjen Jönköping-Halmstad och 1516 Jönköping-Helsingborg. Halmstads buss på jönköpingslinjen var 1506 medan helsingborgarna inte var så noga med vad de skickade upp. 1479, 1501, 1502, 1504, 1505 och 1525 är några av de vagnar jag noterat ha kört på 333:an.

/Micke


Tackar för all info.
Då väntar jag som godsbussfantast på att få se en bild på 1554.

/Christian

S Svensson

Citat från: Mikael Blom skrivet 07 april 2008, 23:38:59 PM
1554 var utlånad till Jönköping för att användas på en eftermiddagstur Jönköping-Borås-Jönköping som krävde stort godsutrymme. Hann med att köra den själv ett par gånger våren 1986. Kommer inte ihåg att den var i Eksjö men det är inte omöjligt. 1514 var utlånad till Borås som ersättning för 1554 och kom tillbaka till Jönköping senare under 1986 och fanns kvar här till 1991.
1514 och 1516 var den tidens expressbussar när jag började på SJ 1982. 1514 var vikt för linjen Jönköping-Halmstad och 1516 Jönköping-Helsingborg. Halmstads buss på jönköpingslinjen var 1506 medan helsingborgarna inte var så noga med vad de skickade upp. 1479, 1501, 1502, 1504, 1505 och 1525 är några av de vagnar jag noterat ha kört på 333:an.

/Micke
Michael ! Kan det vara så att turen började i Eksjö eller kanske Nässjö ? I vilket fall finns uppgifter om att det planerades nyleveranser till Eksjö av godsrumsbussar. Detta betyder ju inte att en sådan buss skulle gå lokalt i Eksjö.
1514 var placerad Huskvarna-Jö-Göteborg tills 1836 kom.

Göran Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 25 mars 2008, 20:43:07 PM
Titta nu noga på 2486. Denna och 2487 är konstnärliga. Tyvärr gick det inte att behålla färgsättningen.Men den var väldigt dyr. Båda anskaffade 1985 tills nedläggningen av järnvägen Borås- Ulricehamn.
Vad jag minns så var en av dem placerad i Borås och den andra i Ulricehamn (2486 i Bs och 2487 i Uh troligen).155 var linjen Svaneholm-Borås-Dalsjöfors.Den gick alltså i huvudsak Borås-Ulricehamn.
2486 blev sedermera ommålad i en färgsättning som liknade knallefärgen.Dvs det var i stort sett samma färg efter ommålningen.Men all övrig dekor borta och istället placering i Skene och text Viskadalen. Tror den var kvar i Skene ända tills 1998. 2487 fick normal Älabfärg och var kvar i trafik i Borås troligen tills juni 95. Viskadalsfärg hade även 2451 och 2452 där 2451 var plac i Skene och 2452 var plac i Borås,även före ommålning och några år efter ommålning. Därefter plac i Skene. 2451 och 2452 plac i Skene tills 1998. Ställdes av och troligen var de detta ända tills dec 1998 men de kan ha lämnat Sverige något tidigare.


2487 hamnade sedan i Vänersborg (fanns där när jag flyttade dit i augusti 1996) och torde ha stannat där tills avregistreringen (1999 enligt SBH).

Jag har dessutom noterat att 2452 i Viskadalsfärgsättning stod vid Swebus garage i Vänersborg ett bra tag runt år 2000. Varför vet jag inte men någon utlandsflytt 1998 torde det alltså inte ha blivit. Eftersom den registrerades på NNT 2002 så var det väl snarare ungefär då den eventuellt lämnade Sverige.
/ GNl

S Svensson

Vet Du om man använde den i Vänersborg eller om den "bara" råkade hamna där. Vänersborg var distriktshuvudort för Borås,Skene,Ulricehamn och 1995 juni tappades en mängd trafik. Jönköping tog senare över som distrikt. Jag har minne av att det hämtades en hel del bussar i västsverige kring strax före julen 98.
Jag vill minnas att det stod om vilka bussar som sändes utomlands då.
Kan det vara så att 2452 är den som tidigare byttes mot 2425?
Jag minns också att det förekom uppgifter om bussar som skulle säljas men inte blev det.Så här efteråt kan det vara svårt att kartlägga detta.
Det kan naturligtvis vara så att den blivit skrotad också.


Walter

Citat från: Göran Nilsson skrivet 08 april 2008, 21:28:01 PM
2487 hamnade sedan i Vänersborg (fanns där när jag flyttade dit i augusti 1996) och torde ha stannat där tills avregistreringen (1999 enligt SBH).

Jag har dessutom noterat att 2452 i Viskadalsfärgsättning stod vid Swebus garage i Vänersborg ett bra tag runt år 2000. Varför vet jag inte men någon utlandsflytt 1998 torde det alltså inte ha blivit. Eftersom den registrerades på NNT 2002 så var det väl snarare ungefär då den eventuellt lämnade Sverige.
/ GNl

2452 har jag uppgift om att den även var i Gävle, kanske var detta fram till exporten som skedde via NNT?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!