En dum fråga om JLT-lacken

Startat av Niklas Bygdestam, 10 juni 2007, 22:02:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Har en lite dum fråga om JLT-lackade bussar ::)
Vad symboliserar den där kaninen som alltid sitter på bussarna med den lacken?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Det ser mer ut som en hare, och jag tror den ska representera hastighet.
Vad Jönköping har för landskapsdjur vet jag inte, men varför inte en hare?

Ersa

En hare/kanin passar då bättre på en buss än en grön sköldpadda!  ;D

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 10 juni 2007, 22:56:53 PM
En hare/kanin passar då bättre på en buss än en grön sköldpadda!  ;D
Om du snackar om Busslink, så tyckte jag det var komiskt redan första gången jag såg den. Hur resonerade man egentligen?
Kanske företagsledningen var spårvagnsförespråkare, som inte lyckades få sin vilja igenom att få sl att bygga spårväg. Då startade man bussbolag, och skaffade en talande logga.  ;D

Milan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juni 2007, 22:02:48 PM
Har en lite dum fråga om JLT-lackade bussar ::)
Vad symboliserar den där kaninen som alltid sitter på bussarna med den lacken?

Jag har själv ingen aning.. Men haren är unik och passar bra på våra fordon.
Har en halvkul historia som jag själv kom på...

Året var 1980, länshuvudmannen för F-län hade precis dragit igång. Dock hade de ett stort problem. Någon logga fanns inte till detta länsbolag. Man gjorde flera desperata försök utan resultat. Styrelsen på JLT hade nästan gett upp. Men, en natt när en JLT anställd körde buss (extraknäck), hördes plötsligt en liten duns. Han hade kört på något.. Förarn gick ut och tittade på bussen, när han till sin stora förvåning fick se en hare i mitten av bussens front. Förarn tyckte så synd om den stackars tillplattade haren, och beslöt sig för att denne skall hyllas - JLT loggan var uppfunnen.


Dåligt skämt - utan tvekan. Men något måste man ju komma på :)

//Milan

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juni 2007, 00:29:43 AM
Om du snackar om Busslink, så tyckte jag det var komiskt redan första gången jag såg den. Hur resonerade man egentligen?
Kanske företagsledningen var spårvagnsförespråkare, som inte lyckades få sin vilja igenom att få sl att bygga spårväg. Då startade man bussbolag, och skaffade en talande logga.  ;D

När jag såg Busslinks gröna sködpadda för första gången log jag bara, och mindes den röda sköldpaddan som JämtlandsBuss hade som symbol för servicelinjen på 90-talet, vilken idag är linje 8 i Östersunds stad. Denna röda sköldpadda representerade en buss för pensionärer som gick säkert och mjukt... och därmed alltid väldigt sakta och försiktigt. Ingen man ville kliva på av misstag då man hade bråttom till skolan.

Milan

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 juni 2007, 22:34:09 PM
Det ser mer ut som en hare, och jag tror den ska representera hastighet.
Vad Jönköping har för landskapsdjur vet jag inte, men varför inte en hare?

Landskapsdjuret för Småland är utter. Huruvida detta skulle passa på bussarna vet jag ej. Har för mig att man printat ut en utter på de gamla blåa Y1:orna (Krösatågen)

//Milan

RickardoF

Citat från: Milan skrivet 11 juni 2007, 00:37:14 AM
Landskapsdjuret för Småland är utter. Huruvida detta skulle passa på bussarna vet jag ej. Har för mig att man printat ut en utter på de gamla blåa Y1:orna (Krösatågen)

//Milan

Stämmer att några av Länstågen (som de hette innan Krösatågen) hade uttrar på tågen. Dock inte alla.
Mvh Rickardo

Mikael Blom

Det finns så vitt jag förstår ingen djupare tanke bakom loggan med haren. Det var bara den man tyckte bäst om av en massa olika förslag.

/Micke