Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ted Selander skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM

Titel: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM
Ett par nordliga SJ bussar i Övertorneå maj 1977.

(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/156274090364632000_resized.jpg)

SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.

(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/156274090440141700_resized.jpg)

I 3537 är de bästa platserna redan tagna av ett stort paket.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juli 2019, 10:46:34 AM
En isolerad SJ-enklav i norr, man ersatte planerad järnväg med busstrafik redan från början.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 10:48:06 AM
Trevligt!

0633 levererades till Övertårneå, och omplacerades 1984 till Helsingborg. Finns kvar som husbuss norr om Stockholm.

//Peter
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 10:52:03 AM
Busslinjen Övertorneå-Pajala var en underlig utpost för SJ Biltrafik. I övrigt körde SJ inte linjetrafik norr om Jämtland. Det var annars Postens diligenstrafik som stod för den statliga bussägarinsatsen i denna del av landet.

Anledningen till att SJ körde här var att järnvägslinjen från Karungi med förbindelser från Haparanda till Övertorneå var tänkt att förlängas till Pajala. Så blev det då dock aldrig så SJ fick köra de bussar som permanent ersatte tågen. Busslinjen hade i princip samma taxa som på järnvägen.

Först i slutet av 1980-talet blev det Postens Diligenstrafik som började köra här. Det var ju dock inte så långt kvar innan först SJ Buss och sedan diligensen gick upp i Swebus. Inte heller så långt kvar innan linjen upphandlades av länstrafiken.

Tack för fina bilder från en busslinje som de flesta aldrig har kommit i kontakt med annat än på bild.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 10:56:31 AM
Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM

SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.


Alla bussar för den här linjen var stationerade i Övertorneå. Märkning med hemstation ansågs väl därför överflödig.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 11:01:12 AM
Fanns väl en hel del SJ-bussar som hade märkning med "hemstation" långt in på 1980-talet.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juli 2019, 12:33:01 PM
Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM
Ett par nordliga SJ bussar i Övertorneå maj 1977.

(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/156274090364632000_resized.jpg)

SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.

(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/156274090440141700_resized.jpg)

I 3537 är de bästa platserna redan tagna av ett stort paket.
Oj, riktigt stort tack för dessa fina bilder. Man hade alltså här i norr kvar en högerstyrd buss i trafik nästan 10 år efter dagen H.
Man tager vad man haver sa Cajsa Warg i brist på godsutrymme kanske i detta fall liksom avstigningsdörrar men dom satt kanske kvar på vänstersidan?
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juli 2019, 12:35:51 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 10:52:03 AM
Busslinjen Övertorneå-Pajala var en underlig utpost för SJ Biltrafik. I övrigt körde SJ inte linjetrafik norr om Jämtland. Det var annars Postens diligenstrafik som stod för den statliga bussägarinsatsen i denna del av landet.

Anledningen till att SJ körde här var att järnvägslinjen från Karungi med förbindelser från Haparanda till Övertorneå var tänkt att förlängas till Pajala. Så blev det då dock aldrig så SJ fick köra de bussar som permanent ersatte tågen. Busslinjen hade i princip samma taxa som på järnvägen.

Först i slutet av 1980-talet blev det Postens Diligenstrafik som började köra här. Det var ju dock inte så långt kvar innan först SJ Buss och sedan diligensen gick upp i Swebus. Inte heller så långt kvar innan linjen upphandlades av länstrafiken.

Tack för denna sakliga information.
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juli 2019, 12:46:38 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 11:01:12 AM
Fanns väl en hel del SJ-bussar som hade märkning med "hemstation" långt in på 1980-talet.
Ja verkligen som t.ex. 2930 från 1989  www.svenskbusshistoria.se/go?id=20314
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 13:37:19 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 11:01:12 AM
Fanns väl en hel del SJ-bussar som hade märkning med "hemstation" långt in på 1980-talet.
Hemstationsmärkningen fanns väl kvar åtminstone vid många garage till Swebus-tiden. Men just nu tänkte jag på hur det var i Övertorneå.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juli 2019, 14:01:46 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 10:48:06 AM
Trevligt!

0633 levererades till Övertårneå, och omplacerades 1984 till Helsingborg. Finns kvar som husbuss norr om Stockholm.

//Peter
Även 3537 finns kvar i registret, LB registrerad. Senast godkända besiktning 1995-07-27
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juli 2019, 14:53:38 PM
Postens diligenstrafik hade väl också en liten isolerad enklav av trafik i södra halvan av landet, mitt bland SJ-linjerna? Var det i Värmland?
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: almeli skrivet 10 juli 2019, 15:17:18 PM
Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 12:33:01 PM
Oj, riktigt stort tack för dessa fina bilder. Man hade alltså här i norr kvar en högerstyrd buss i trafik nästan 10 år efter dagen H.
Man tager vad man haver sa Cajsa Warg i brist på godsutrymme kanske i detta fall liksom avstigningsdörrar men dom satt kanske kvar på vänstersidan?
Mvh zjbus

Det kan kanskje tenkes at det ble valgt høgrestyrt chassis for enkel levering av post/brev rett i postkasser som sto i veikanten med passelig høyde til sidevinduet for sjåføren. Dette var en vanlig praksis for postlevering i grisgrendte strøk i mange årtider i Norge.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 15:49:06 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2019, 14:53:38 PM
Postens diligenstrafik hade väl också en liten isolerad enklav av trafik i södra halvan av landet, mitt bland SJ-linjerna? Var det i Värmland?

Ja, de skall under en period haft trafik i Fryksdalen, alltså runt Sunne och Torsby. Enligt Wikipedia.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 juli 2019, 16:30:52 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 10:52:03 AM
Busslinjen Övertorneå-Pajala var en underlig utpost för SJ Biltrafik. I övrigt körde SJ inte linjetrafik norr om Jämtland. Det var annars Postens diligenstrafik som stod för den statliga bussägarinsatsen i denna del av landet.

Anledningen till att SJ körde här var att järnvägslinjen från Karungi med förbindelser från Haparanda till Övertorneå var tänkt att förlängas till Pajala. Så blev det då dock aldrig så SJ fick köra de bussar som permanent ersatte tågen. Busslinjen hade i princip samma taxa som på järnvägen.

Först i slutet av 1980-talet blev det Postens Diligenstrafik som började köra här. Det var ju dock inte så långt kvar innan först SJ Buss och sedan diligensen gick upp i Swebus. Inte heller så långt kvar innan linjen upphandlades av länstrafiken.

Tack för fina bilder från en busslinje som de flesta aldrig har kommit i kontakt med annat än på bild.

Tack själv! I boken SJ Buss 75 år (1986) räknas alla bussregioner upp, med början i Gävle i norr, dit räknades alltså Jämtlandstrafiken. Kan det vara så att busstrafiken i Övertorneå administrativt hörde till järnvägen, det stämmer ju i så fall med uppkomsten av trafiken? I boken belyses inte trafiken alls, men en bild på en gammal godsbuss har slunkit med.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juli 2019, 17:15:49 PM
Citat från: almeli skrivet 10 juli 2019, 15:17:18 PM
Det kan kanskje tenkes at det ble valgt høgrestyrt chassis for enkel levering av post/brev rett i postkasser som sto i veikanten med passelig høyde til sidevinduet for sjåføren. Dette var en vanlig praksis for postlevering i grisgrendte strøk i mange årtider i Norge.
Så kan det ju förstås ha varit och bussen byggdes väl delvis om för högertrafik med påstigningsdörren på höger sida.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 17:56:49 PM
Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 16:30:52 PM
Tack själv! I boken SJ Buss 75 år (1986) räknas alla bussregioner upp, med början i Gävle i norr, dit räknades alltså Jämtlandstrafiken. Kan det vara så att busstrafiken i Övertorneå administrativt hörde till järnvägen, det stämmer ju i så fall med uppkomsten av trafiken? I boken belyses inte trafiken alls, men en bild på en gammal godsbuss har slunkit med.

Det var ju ingen större skillnad på SJ:s olika verksamheter buss och tåg rent organisatoriskt. T ex var det vanligt att vid inte alltför stora stationen var det CTO (Chefen för trafikområdet) som även ansvarade för bussarna. Eventuellt hade han en bilförman till sin hjälp.

När Postens diligenstrafik tog över sorterade även busslinjen Övertorneå-Pajala under SJ Bussdivision som bildades i början av 1980-talet. Många av oss har nog träffat bussdivisionens trevlige chef, Stig Hillerstam.

Märk väl när det gäller SJ:s organisation fram till början av 1980-talet var den indelad i trafikavdelning, maskinavdelning etc. Högste ansvarig för godstrafikeni ett trafikområde var samma person som för persontrafiken.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Lasse i Bdn skrivet 10 juli 2019, 18:37:09 PM
En godsbil eller godsbuss viket är det, det är från 50-talet

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4670445866310386&set=gm.1616978055058752&type=3&theater
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juli 2019, 19:09:50 PM
Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 17:15:49 PM
Så kan det ju förstås ha varit och bussen byggdes väl delvis om för högertrafik med påstigningsdörren på höger sida.

Fast de där bussarna beställdes innan man spikat dagen H och är därför högerstyrda. Många gamla bussar med ratten på höger sida fick rulla vidare under 70-talet
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Ugglan skrivet 10 juli 2019, 19:27:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 15:49:06 PM
Ja, de skall under en period haft trafik i Fryksdalen, alltså runt Sunne och Torsby. Enligt Wikipedia.
Postverket trafikerade linjen Råda - Stöllet - Sysslebäck - Långflon, vilket nog snarare tillhör Klarälvsdalen. Linjen startades i juli 1923, men jag vet ej när den upphörde eller huruvida den övertogs av SJ eller annan trafikutövare.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juli 2019, 20:08:15 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2019, 19:09:50 PM
Fast de där bussarna beställdes innan man spikat dagen H och är därför högerstyrda. Många gamla bussar med ratten på höger sida fick rulla vidare under 70-talet
Bussen APY 352 blev påställt första gången i Sverige 1963-10-09.
Den 10 maj 1963 beslutade Sveriges riksdag att Sverige skulle gå över till högertrafik 1967, med sammanlagt 294 röster mot 50.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafikoml%C3%A4ggningen
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juli 2019, 20:34:33 PM
Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 20:08:15 PM
Bussen APY 352 blev påställt första gången i Sverige 1963-10-09.
Den 10 maj 1963 beslutade Sveriges riksdag att Sverige skulle gå över till högertrafik 1967, med sammanlagt 294 röster mot 50.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafikoml%C3%A4ggningen
Mvh zjbus

Bussen, liksom alla B635 var beställda långt innan, och chassit säkert tillverkat långt innan beslutet om högertrafik.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juli 2019, 20:49:20 PM
Högerstyrda var väl förresten så gott som alla bussar tillverkade före 1967 men de hade även påstigningsdörrar på vänster sida.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juli 2019, 21:05:10 PM
Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 20:49:20 PM
Högerstyrda var väl förresten så gott som alla bussar tillverkade före 1967 men de hade även påstigningsdörrar på vänster sida.

Efter beslutet om högeromläggning började både Scania-Vabis och Volvo att leverera vänsterstyrda chassin. Provisoriska vänsterdörrar placerades bakom framhjulet. I övrigt var bussarna färdiga för högertrafik med dörrar på höger sida. Undantaget var Stockholm där SS inte ville ha provisorier.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 juli 2019, 21:12:49 PM
Buss linjen (spårlös järnväg) Övertorneå- Pajala fanns troligen till miten av aug 1984. Jag hade kontakt med distriktet i Luleå och oom jag kommer ihåg rätt så fanns där fem bussar.
0633 AUU530;1250 AJH949;1531 JYR096,1575 JWZ379 . Detta blir fyra styck. Jag har lite svårt att tro att 3537 APY352 (X942) var kvar.
19620502 levererades fyra Volvo B635 med SKV kaross och 2,35 m bred. 3374 BD472;3375 BD473;3376BD474>ARM584;3377BD475>APG165. Vad jag kan förstå så kom de två sista (3376 och 3377) användas i linjetrafiken.
Sedan kom till Övertorneå 1247-1250 (1247 och 1248 omplacerade) och 1249 och 1250 kvar. Dock att 1249 förtidsslopades.
Nu kanske någon undrar. SJ Buss i Norrland. SJ hade i många år en vägbuss placerad i Kiruna. När jag 1965 åkte tåg i /förbi Kiruna så såg jag en cremegul Hägglundare från ca 1949 eller 1950. Jag såg inte regnr eller så antecknade jag inget. Men Ni som går igenom bilregister för BD kan ju titta efter denna.
SJ hade under 1950 och 60 talet ambition att öka turismen i Norrland. Ett exempel är de sk tåghemmen. SJ passade även på att köra buss från Luleå till Nordkap och liknande orter. Därav så anskaffades lite smalare bussar för denna trafik. Först så 3374-3377 och sedan 1247-1250.Dessa fyra var Volvo Larvik med turist-stål-kaross. (1256 och 1257 var avsedda fär Norgetrafik men var placerade i Halmstad och Uddevalla men lär ha tillhört distrikten.Aluminiumkaross)
Vill minnas att Övertorneå hade två B635 ända tills slutet.
När det gäller linjen så tog Länstrafiken över ansvaret och Posten körde denna linje tillsammans med andra linjer. Vi skall också tänka på att bussarna också kompletterades med lastbilar.
De som gräver i bilregister för BD län så kanske det framgår att SJ en period inte körde själva utan enligt vad jag erfarit anlitade entreprenör.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 10 juli 2019, 21:31:39 PM
Kompletterar Sörens fordonsförteckning från 1984 med 1731 (Vo B58 65/Säffle m godsutrymme, -80).
Några Vo B635/SKV fanns ej kvar vid den tiden.
Trafiken i SJs regi Öt-Paj upphörde i och med nedläggningen av persontrafiken på järnvägen Karungi-Övertorneå.
Sista trafikdag var 84-08-19.
Ett tag var det meningen att SJ Buss skulle köra ersättningstrafiken Haparanda-Karungi-Övertorneå med förlängningen
till Pajala, men den överläts fr o m 84-08-20 på Postens Diligenstrafik.
Från 1991 hamnade den åter i "fadershuset" SJ, då Postens Diligenstrafik uppgick i Swebus.

Med vänlig hälsning

Christian
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 10 juli 2019, 21:35:44 PM
Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM
Ett par nordliga SJ bussar i Övertorneå maj 1977.

(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/156274090364632000_resized.jpg)

SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.

(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/156274090440141700_resized.jpg)

I 3537 är de bästa platserna redan tagna av ett stort paket.


Tack för fina bilder.
Bilden på 3537 borde vara tagen i Pello.

/Christian
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 juli 2019, 16:59:18 PM
Otroligt fin bildkvalitet.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 11 juli 2019, 17:20:03 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 10 juli 2019, 21:35:44 PM

Tack för fina bilder.
Bilden på 3537 borde vara tagen i Pello.

/Christian

Tack själv, och det stämmer. Jag har kontrollerat med med reskamrat och vi bodde över i Ö-torneå och gjorde en dagstur till Pello, med någon av eller båda bussarna.
Det var spännande med gränsälven som vi korsade på bägge orterna.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juli 2019, 19:01:02 PM
Citat från: Ted S skrivet 11 juli 2019, 17:20:03 PM
Tack själv, och det stämmer. Jag har kontrollerat med med reskamrat och vi bodde över i Ö-torneå och gjorde en dagstur till Pello, med någon av eller båda bussarna.
Det var spännande med gränsälven som vi korsade på bägge orterna.
Tutade bussförare som han skulle göra när geografiska polcirkeln passerades? Det stod till och med i tidtabellerna att så skulle ske.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 juli 2019, 23:06:48 PM
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 10 juli 2019, 18:37:09 PM
En godsbil eller godsbuss viket är det, det är från 50-talet

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4670445866310386&set=gm.1616978055058752&type=3&theater

Nämns inv nr 3321. Detta är inte någon inv nr för en buss. Om jag minns rätt så ändrades lastbilsnumren några gånger. Den är alltså en lastbil.
Men enligt en förteckning från jan 1952 är 3321 en Volvo. Ev 5321 ?. Serien 4000 är personbilar.
Lastbilar hade alltså ursprungligen nr på 3xxx.
Sista levererade buss till SJ dec 1951 är 1960. Sedan finns övertagna i Borås 2076-2092 med.

1 jan 1936 fanns nr 15-18 som var 4 st Tidaholmare;48 Scania; Lastilar 19-26,70 Tidaholmare.
Då bestod SJ biltrafik av utspridda linjer. Egna startade linjer i Bohuslän, övertagna Kullens Omnibustrafik,Gävle-Älvkarleö, Kring Hudiksvall,kring Söderhamn,Kring Järpen, Egna (?) Malmö-Lund alt Lomma,några kring Skellefteå . Lindgrens busstrafik i Onsala var övertagna och gick Göteborg-Onsala 13 fordon.  Något år efter kom SJ att få trafik runt Kramfors och längs Västkustbanan, den sk Gullbrandstorpstrafiken. SJ tog också tidigt över en fordon från Elof Larsson ,Fjärås. När SJ lade ned lokaltrafiken på tåg och började köra Fjärås Sätila togs också en buss över från Elof Larsson även övertag av Karlsson vid Sätila gräns. Garagen står fortfarande kvar vad jag vet. . Idag är ju detta företag kvar och drivs av barnbarn som KE Elofssons busstrafik.
Tjänstefordon har sedan legat på 8000-,9000 sanmt femsiffriga nummer och då fordon med anknytning till annat än busstrafik. Några bussar blev ommumrerade till denna serie.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 12 juli 2019, 23:32:22 PM
Citat från: S Svensson skrivet 12 juli 2019, 23:06:48 PM
Nämns inv nr 3321. Detta är inte någon inv nr för en buss. Om jag minns rätt så ändrades lastbilsnumren några gånger. Den är alltså en lastbil.
Men enligt en förteckning från jan 1952 är 3321 en Volvo. Ev 5321 ?. Serien 4000 är personbilar.
Lastbilar hade alltså ursprungligen nr på 3xxx.
Sista levererade buss till SJ dec 1951 är 1960. Sedan finns övertagna i Borås 2076-2092 med.
Tjänstefordon har sedan legat på 8000-,9000 sanmt femsiffriga nummer och då fordon med anknytning till annat än busstrafik. Några bussar blev ommumrerade till denna serie.
3371 var det om du menar i denna länk från Lasse i Bdn https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4670445866310386&set=gm.1616978055058752&type=3&theater
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 juli 2019, 00:27:56 AM
Citat från: zjbus skrivet 12 juli 2019, 23:32:22 PM
3371 var det om du menar i denna länk från Lasse i Bdn https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4670445866310386&set=gm.1616978055058752&type=3&theater
Mvh zjbus
3371 saknas i min förteckning. (    3346 Bedford och 3383,3385 med.

Bilfordon saknas för förteckning 1 jan 1953.
Förteckningarna går att ladda ned.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 13 juli 2019, 00:32:12 AM
Citat från: S Svensson skrivet 13 juli 2019, 00:27:56 AM
3371 saknas i min förteckning. (    3346 Bedford och 3383,3385 med.

Bilfordon saknas för förteckning 1 jan 1953.
Förteckningarna går att ladda ned.
Men du såg den förstås i fotografiet i länken.
Har du en länk till där man kan ladda ner förteckningen?
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 13 juli 2019, 08:30:44 AM
Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 12:33:01 PM
Oj, riktigt stort tack för dessa fina bilder. Man hade alltså här i norr kvar en högerstyrd buss i trafik nästan 10 år efter dagen H.
Man tager vad man haver sa Cajsa Warg i brist på godsutrymme kanske i detta fall liksom avstigningsdörrar men dom satt kanske kvar på vänstersidan?
Mvh zjbus
Icke frambyggda bussar hade i regel bara en dörr om de var avsedda för landsbygdstrafik. Det fanns inget behov av mer. Godsutrymme fanns under baksätet. Man ser luckans gångjärn på bilden. Men det var väl bekvämare att ha paketen inne i bussen.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 13 juli 2019, 12:20:52 PM
Citat från: S Svensson skrivet 13 juli 2019, 00:27:56 AM
3371 saknas i min förteckning. (    3346 Bedford och 3383,3385 med.

Bilfordon saknas för förteckning 1 jan 1953.
Förteckningarna går att ladda ned.


3371 omnumrerades till 6148 och slopades 1961.

/Christian
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 13 juli 2019, 14:12:48 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 13 juli 2019, 12:20:52 PM

3371 omnumrerades till 6148 och slopades 1961.

/Christian
Men frågan kvarstår: En godsbil eller godsbuss viket är det?
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 13 juli 2019, 17:57:29 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 13 juli 2019, 08:30:44 AM
Icke frambyggda bussar hade i regel bara en dörr om de var avsedda för landsbygdstrafik. Det fanns inget behov av mer. Godsutrymme fanns under baksätet. Man ser luckans gångjärn på bilden. Men det var väl bekvämare att ha paketen inne i bussen.
Tack för den informationen men den var delvis ombyggd för H-trafik med dörren på höger sida, ser gångjärnen nu när du säger det, det var nog enklare att både lasta och lossa inifrån.
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 13 juli 2019, 21:46:49 PM
Citat från: zjbus skrivet 13 juli 2019, 14:12:48 PM
Men frågan kvarstår: En godsbil eller godsbuss viket är det?
Mvh zjbus


Den ligger ju i lastbilsserien, så godsbil är det korrekta.

/Christian
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 13 juli 2019, 23:34:08 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 13 juli 2019, 21:46:49 PM

Den ligger ju i lastbilsserien, så godsbil är det korrekta.

/Christian
Tack för info
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Lasse i Bdn skrivet 15 juli 2019, 10:43:24 AM
Här finns det bl.a. mer SJ-Bussar Övertorneå-Pajala. (om länken blev rätt)


https://www.google.se/search?q=sj-buss+%C3%B6vertorne%C3%A5&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwiLhse6wrbjAhXhyKYKHb4QASYQ7Al6BAgGEA0&biw=1093&bih=479
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 15 juli 2019, 12:43:37 PM
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 15 juli 2019, 10:43:24 AM
Här finns det bl.a. mer SJ-Bussar Övertorneå-Pajala. (om länken blev rätt)


https://www.google.se/search?q=sj-buss+%C3%B6vertorne%C3%A5&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwiLhse6wrbjAhXhyKYKHb4QASYQ7Al6BAgGEA0&biw=1093&bih=479
Tack för den länken.
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 15 juli 2019, 14:11:12 PM
Citat från: Ted S skrivet 11 juli 2019, 17:20:03 PM
Tack själv, och det stämmer. Jag har kontrollerat med med reskamrat och vi bodde över i Ö-torneå och gjorde en dagstur till Pello, med någon av eller båda bussarna.
Det var spännande med gränsälven som vi korsade på bägge orterna.
Pello tycks vara en populär ort att fotografera SJ Bussar på, längst ner i denna länk SJ Buss 3378 några år tidigare, 1974.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34394.0
Mvh zjbus
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 15 juli 2019, 18:50:52 PM
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 15 juli 2019, 10:43:24 AM
Här finns det bl.a. mer SJ-Bussar Övertorneå-Pajala. (om länken blev rätt)


https://www.google.se/search?q=sj-buss+%C3%B6vertorne%C3%A5&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwiLhse6wrbjAhXhyKYKHb4QASYQ7Al6BAgGEA0&biw=1093&bih=479

Citat från: zjbus skrivet 15 juli 2019, 12:43:37 PM
Tack för den länken.
Mvh zjbus

Vilken länk? Ser bara en google-sökning, och googla torde väl ändå de flesta aktiva på det här forumet klara att göra själva?
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 juli 2019, 22:19:37 PM
Citat från: zjbus skrivet 13 juli 2019, 00:32:12 AM
Men du såg den förstås i fotografiet i länken.
Har du en länk till där man kan ladda ner förteckningen?

[/qhttp://www.samlingsportalen.se/all/sj_sartryck_077_o_420.htmluote]

Gå in på samlingsportalen och sök under bibliotek järnväg. Bussar och lastbilar finns i några av str 77. Alltså 1 jan 1952 men sedan bakåt. Är inte säker på om alla år emellan 1935 och 1952 har bussar.
Titel: SV: SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 16 juli 2019, 22:26:46 PM
Citat från: S Svensson skrivet 16 juli 2019, 22:19:37 PM
Citat från: zjbus skrivet 13 juli 2019, 00:32:12 AM
Men du såg den förstås i fotografiet i länken.
Har du en länk till där man kan ladda ner förteckningen?

[/qhttp://www.samlingsportalen.se/all/sj_sartryck_077_o_420.htmluote]

Gå in på samlingsportalen och sök under bibliotek järnväg. Bussar och lastbilar finns i några av str 77. Alltså 1 jan 1952 men sedan bakåt. Är inte säker på om alla år emellan 1935 och 1952 har bussar.

Tack, ska undersöka detta.