Några skolbussar i Motala kommun

Startat av Ebermark, 26 maj 2020, 22:45:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Var ute i morse o fotade några skolbussar i Motala kommun. Skoltrafiken körs av Bliva Buss. Bilderna är tagna ute på Östgötaslätten söder om Borensberg.

Första bilden i Korskrog, en liten by mellan Borensberg och Fornåsa. Bliva Buss 8314, en Irisbus Crossway från 2013, svänger ut från Korskrog efter att ha hämtat skolbarn i byn som ska till skolorna i Borensberg.


Bliva Buss 8397, en MAN/Unvi från 2013. Bilden är tagen norr om Österstad på vägen mot Borensberg.


Bliva Buss 8402, en MAN gasbuss från 2011 fick hoppa in som skolbuss idag. Normalt linjevagn i Motala, men eftersom ordinarie skolbuss 8310 (Irisbus Crossway) inte var tillgänglig, så den fick köra detta uppdrag.

Bussmicke

8397 ja, finns 8398 också?
Var rullar dessa bussar? Vore kul att fota dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy H

Fina bilder!

Måste erkänna att jag helt missat att de här bussarna inte längre tillhör Vadstena Buss...

Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ebermark

Tack.

Skolbusstrafiken i Motala och Vadstena är upphandlad tillsammans och det är Bliva Buss som har kontraktet, men anlitar Vadstena Buss som underentreprenör i Vadstena kommun samt på en buss i Motala kommun.

Det finns sex Crossway 8309-8314. Bliva har 8309-10, 12 samt 14 och Vadstena Buss 8311 och 13. Ursprungligen hade Vadstena buss 8311-14, men det gjordes en omfördelning 2016 när landsbygdstrafik lades ner i Motala kommun och behovet av större skolbussar ökade, främst in mot Borensberg. Vadstena Buss fick då istället lilla MAN/Unvi-bussen 8395 samt att likadana 8390 som gick som tätortsbuss i Vadstena blev tillgänglig som skolbuss när den trafiken lades ner. Av MAN/Unvi-bussarna har Bliva numera 8395-98 och Vadstena Buss 8390. Vadstena Buss kör också med en Temsa samt en MAN Lion's Intercity. Utöver detta har Bliva 13 och Vadstena Buss 1 MAN TGE  19-pass-bussar.

Ebermark

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2020, 00:42:35 AM
8397 ja, finns 8398 också?
Var rullar dessa bussar? Vore kul att fota dem.

Ja finns fem MAN/Unvi. 8390 hos Vadstena Buss och 8395-98 hos Bliva Buss. Dessutom har Blåklintsbuss en sådan buss också som används som skolbuss i Mjölby kommun.

Var bussarna kör är lite klurigt att svara på. Att jag fick 8397 på bild var en bonus. Jag var ute för att fota de stora skolbussarna eftersom jag vet att de går in mot Borensberg. 8397 kom från Österstad och jag misstänker att slutpunkten var Fornåsa skola strax innan åtta. 8398 mötte jag också igår, men hann inte få en bild eftersom det skedde för snabbt och jag inte hann ur bilen. Den kan möjligen ha varit på väg till Borensberg. Tänkte mig en expedition i slutet av veckan för att se om jag kan fånga den. De två övriga hos Bliva bör gå till Fornåsa vid 7:30 och därefter in till Motala (Södra skolan?) respektive från Karlsby in mot Motala (Skolgårda skola och Zederslundsskolan) på morgonen. Är dock inte säker på detta, utan det är gamla observationer.

Vill man studera Vadstena Buss skolbussar i Vadstena är det betydligt lättare eftersom kommunen publicerar skolskjutsarnas tidtabeller på sin hemsida.

Bussmicke

Citat från: Ebermark skrivet 27 maj 2020, 12:03:44 PMAv MAN/Unvi-bussarna har Bliva numera 8395-98 och Vadstena Buss 8390.

Och var fotograferar man dessa? Skicka PM om ni inte vill skriva ut det här.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.