Omnibuslinjen Habo-Hjo 3118 [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 21 maj 2020, 22:31:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

En av Omnibuslinjens nya Volvo 8900 (alltså med normalgolv) gick igår den 20 maj på snabbusslinjen 326 Eksjö-Jönköping, en linje med mycket blygsam trafik som försvinner vid tidtabellsskiftet.


Omnibuslinjen 3118 vid Stationsrondellen i Eksjö den 20 maj.

yngrot

Och på andra sidan gränsen (Västtrafik) är sådana bussar bannlysta ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Elias Karlsson

Hoppsan! Där har de glömt haren på dörrsidan...

Tanum97

Citat från: yngrot skrivet 22 maj 2020, 06:41:35 AM
Och på andra sidan gränsen (Västtrafik) är sådana bussar bannlysta ..

Vy kör sådana bussar på Express Fyrbodal, så bannlysta är dom inte.

John P

#4
Ja, det beror lite på vilket trafikområde inom Västtrafik. Vy kör även en hel del normalgolvsbussar i Dalsland,både tvåaxliga och boggi. Alla bussar som beställdes nya till Dalsland när dåvarande Nettbuss fick trafiken var normalgolvsbussar, dock har de satt in en del nya lågentrébussar i trafiken senare. Vys Expressbussar  Göteborg- Lysekil och Uddevalla - Strömstad är också normalgolv med toalett ( precis som den på bilden). Hos Nobina  är normalfordonet på 1 Express  Trollhättan - Skövde normalgolvsbuss med toalett och i mitt trafikområde , ( Nobina T.O Vänersborg) kör vi mycket normalgolvsbussar på linjerna  421-425, 630-650. Vi har även Connect i Nossebro, som kör som underentrepenör till Nobina och de kör även de en del normalgolvsbussar på bl.a 640-662. Finns säkert fler linjer, hur är det t.ex med linje 300 /330 och 101?                                           

Återstår dock att se hur de blir vid nya avtal, hoppas dock att det kan fortsättas att köras normalgolvsbussar som i dag. Vi har i dag turer på t.ex 422 Lilla Edet - Kungälv  som trots bussar som tar upp till 60 passagerare ändå ofta blir fullsatta på alla sittplatser, som tur har vi  nu dock tidtabellslagd förstärkning som kör Diseröd till Kungälv. Ersätter man turer med mycket passagerare med lågentré så blir det istället ståplatser p.g.a färre sittplatser, eller så får man köra mer förstärkningar. På  mindre vägar är ju tvåaxlig normalgolv ofta smidigare än boggi. Komforten i en normalgolvsbuss är ju generellt bättre än i en lågentrébuss samt att det är lättare att lösa med toalett ombord. Tycker JLT gör helt rätt som upphandlar med normalgolvsbussar med toalett, det är rätt långa sträckor i Småland och då behövs det bussar med god komfort, dock är det bättre att ha toaletten placerad längst bak i bussen, då lastutrymmet blir bättre samt att passagerarna efter mittdörren slipper sitta och titta in i en vägg.. Skräckexemlet när det gäller komfort måste ju annars vara Värmlaldstrafik där allt är lågentré, även jättelånga linjer på flera timmar.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

S Svensson

Normalbussar kör Kinna-Göteborg.Dock inte alla.  Visserligen ersattes tvåaxliga bussar med ett antal boggiebussar  som har främre delen låga men några nyare bussar är normalbyggda.Samt enstaka äldre. På linje Borås-Bollebygd-Göteborg kör normalbyggda bussar fortfarande. Fortfarande för i samband med ny tidtabell och nya entreprenörer blir det troligen enbart lågentre. 

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

bussfoton (Dévanio)

Min hypotes angående normalgolvare i Västtrafik är att det inom 10 år kommer vara historia tyvärr. Om man backar 10-15 år tillbaka i tiden kunde man observera normalgolvare i många linjer inom Västtrafik, till och med stadstrafiken i Göteborg kördes med normalgolvare.
Förra året så åkte jag jag en lågenté buss på 1 Expressen mellan Skövde och Trolhättan, inte det bekvämste att sitta i under 2 timmar.

Såhär tror jag att trafikområderna gällande busstyp ser ut:

Skaraborg

Lågentré

Södra Älvsborg

Lågenté

Kungsbacka-Varberg

Lågentré/normalgov

Kungälv

Lågentré

Ale

Lågentré/normalgolv

Lilla Edet-Trollhättan-Vänersborg

Lågentré/normalgolv

Alingsås-Vårgårda

Lågentré/normalgolv

Tjörn-Orust

Lågentré

Uddevalla och uppåt

Normalgolv

Lysekil-Munkedal

Lågentré/Normalgolv

Tanumshede-Strömstad

Lågentré

Dalsland

Lågentré/normalgolv

Carl Eric

Citat från: Knut skrivet 22 maj 2020, 19:09:38 PM
normalgolv med så låga fönster?

Ja, de 8900 med normalgolv som vi har i Uppland har lika låga/höga fönster.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!