En av Omnibuslinjens nya Volvo 8900 (alltså med normalgolv) gick igår den 20 maj på snabbusslinjen 326 Eksjö-Jönköping, en linje med mycket blygsam trafik som försvinner vid tidtabellsskiftet.
(https://live.staticflickr.com/65535/49920992927_306c65fe8a_o.jpg)
Omnibuslinjen 3118 vid Stationsrondellen i Eksjö den 20 maj.
Och på andra sidan gränsen (Västtrafik) är sådana bussar bannlysta ..
Hoppsan! Där har de glömt haren på dörrsidan...
Citat från: yngrot skrivet 22 maj 2020, 06:41:35 AM
Och på andra sidan gränsen (Västtrafik) är sådana bussar bannlysta ..
Vy kör sådana bussar på Express Fyrbodal, så bannlysta är dom inte.
Ja, det beror lite på vilket trafikområde inom Västtrafik. Vy kör även en hel del normalgolvsbussar i Dalsland,både tvåaxliga och boggi. Alla bussar som beställdes nya till Dalsland när dåvarande Nettbuss fick trafiken var normalgolvsbussar, dock har de satt in en del nya lågentrébussar i trafiken senare. Vys Expressbussar Göteborg- Lysekil och Uddevalla - Strömstad är också normalgolv med toalett ( precis som den på bilden). Hos Nobina är normalfordonet på 1 Express Trollhättan - Skövde normalgolvsbuss med toalett och i mitt trafikområde , ( Nobina T.O Vänersborg) kör vi mycket normalgolvsbussar på linjerna 421-425, 630-650. Vi har även Connect i Nossebro, som kör som underentrepenör till Nobina och de kör även de en del normalgolvsbussar på bl.a 640-662. Finns säkert fler linjer, hur är det t.ex med linje 300 /330 och 101?
Återstår dock att se hur de blir vid nya avtal, hoppas dock att det kan fortsättas att köras normalgolvsbussar som i dag. Vi har i dag turer på t.ex 422 Lilla Edet - Kungälv som trots bussar som tar upp till 60 passagerare ändå ofta blir fullsatta på alla sittplatser, som tur har vi nu dock tidtabellslagd förstärkning som kör Diseröd till Kungälv. Ersätter man turer med mycket passagerare med lågentré så blir det istället ståplatser p.g.a färre sittplatser, eller så får man köra mer förstärkningar. På mindre vägar är ju tvåaxlig normalgolv ofta smidigare än boggi. Komforten i en normalgolvsbuss är ju generellt bättre än i en lågentrébuss samt att det är lättare att lösa med toalett ombord. Tycker JLT gör helt rätt som upphandlar med normalgolvsbussar med toalett, det är rätt långa sträckor i Småland och då behövs det bussar med god komfort, dock är det bättre att ha toaletten placerad längst bak i bussen, då lastutrymmet blir bättre samt att passagerarna efter mittdörren slipper sitta och titta in i en vägg.. Skräckexemlet när det gäller komfort måste ju annars vara Värmlaldstrafik där allt är lågentré, även jättelånga linjer på flera timmar.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Normalbussar kör Kinna-Göteborg.Dock inte alla. Visserligen ersattes tvåaxliga bussar med ett antal boggiebussar som har främre delen låga men några nyare bussar är normalbyggda.Samt enstaka äldre. På linje Borås-Bollebygd-Göteborg kör normalbyggda bussar fortfarande. Fortfarande för i samband med ny tidtabell och nya entreprenörer blir det troligen enbart lågentre.
normalgolv med så låga fönster?
Min hypotes angående normalgolvare i Västtrafik är att det inom 10 år kommer vara historia tyvärr. Om man backar 10-15 år tillbaka i tiden kunde man observera normalgolvare i många linjer inom Västtrafik, till och med stadstrafiken i Göteborg kördes med normalgolvare.
Förra året så åkte jag jag en lågenté buss på 1 Expressen mellan Skövde och Trolhättan, inte det bekvämste att sitta i under 2 timmar.
Såhär tror jag att trafikområderna gällande busstyp ser ut:
Skaraborg
Lågentré
Södra Älvsborg
Lågenté
Kungsbacka-Varberg
Lågentré/normalgov
Kungälv
Lågentré
Ale
Lågentré/normalgolv
Lilla Edet-Trollhättan-Vänersborg
Lågentré/normalgolv
Alingsås-Vårgårda
Lågentré/normalgolv
Tjörn-Orust
Lågentré
Uddevalla och uppåt
Normalgolv
Lysekil-Munkedal
Lågentré/Normalgolv
Tanumshede-Strömstad
Lågentré
Dalsland
Lågentré/normalgolv
Citat från: Knut skrivet 22 maj 2020, 19:09:38 PM
normalgolv med så låga fönster?
Ja, de 8900 med normalgolv som vi har i Uppland har lika låga/höga fönster.