SL H10 på 90-talet...

Startat av Bussmicke, 26 december 2020, 12:13:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag minns jag diggade de enorma fönstren vid förarplatsen som fanns upp till 5791 tror jag det var.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

Intressant bildsvep över den kronologiska ordningen bland H10:orna vad gäller deras depåtillhörigheter och -märkningar.

Till Nyboda levererades från början 5772-5791 och till dåvarande Hammarby som första nummermässigt sammanhållna H10-serie 5792-5826.
Som Bussmicke skriver var det upp till 5791 som förarfönstret var av den större modellen, jämför 5772 med den bakomvarande 5805 på första bilden.

Vid denna första bilds tidpunkt hade emellertid 5772 flyttats till Hammarby som SL buss-dekalen skvallrar om.

Knappa två år senare, på andra bilden på 5772, är dekalen ändrad till SL buss Söderort eftersom Nyboda och Hammarby då slagits samman till Söderort (i Nyboda).

Tredje bilden på 5776 från 1990 uppvisar nedanför förarfönstret den dåtida mer diskreta depåmärkningen Nybodabuss till skillnad från varianten med Brännkyrka Buss,
utförd i versaler och i tämligen stor stil.

mvh K R

 

Ersa

Har det någonsin funnits någon praktisk nytta med fönster ända upp till taket på förarens vänstra sida? Mer än att solen kan blända föraren så mycket som möjligt under körning då. Detta, samt glasytor långt ner på samma sida förekommer ibland på olika bussmodeller genom decennierna, och på depåerna verkar det mest gå ut på att foliera och maskera dessa ytor, för att få bort alla risker för bländning.

Bussmicke

Jag tyckte mest det såg så udda ut med jättefönstret eller nåt.
Det här med depåtillhörigheter och märkningar hade jag inte en enda tanke på när jag skannade in dem.

Orsaken till dagens skanning var att Kvarne fyller 34 idag. Resten blev bonus och det bjuder jag på.


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Tack snälla för svep å bild! :-D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep