474 Hemmesta vsk kl 4:34 inställd tills vidare?

Startat av Maven, 04 februari 2022, 16:18:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

474 Hemmesta vsk kl 4:34 till Slussen är inställd pga tekniskt fel - vagnfel.
Så har det stått i Trafikläget på sl.se för busslinje 474 i flera månader.
Enligt SL kundtjänst stämmer det att den är inställd varje dag, men jag antar att de bara läser vad som står och litar 100 % på detta.
Eftersom jag inte måste åka med just den avgången så är jag inte så sugen på att vara där före kl. fem på morgonen för att konstatera att det faktiskt stämmer.


Någon som vet om avgången faktiskt är inställd tills vidare? Det verkar ju lite konstigt i så fall att det inte gäller även någon avgång i motsatt riktning, så tidigt finns väl inga turer utan retur?

Lars-Håkan_E

Söker man resan i reseplaneraren så kommer avgången upp, det borde den inte göra om den är permanent inställd.

Sannolikt har den som rapporterat in inställd avgång missat att sätta datum på störningen.

Jo

Fast vagnutsättning och nu är ju faktiskt den bussen sönder  ::)

Ulf Berlin

Hur kan det vara en fast vagnsutsättning i dessa tider i ett så stort område som N/V?/Ulf

Lars-Håkan_E


Ulf Berlin


Nico

Citat från: Ulf Berlin
Hur kan det vara en fast vagnsutsättning i dessa tider i ett så stort område som N/V?

Att just en viss vagn är ständigt trasig och att en specifik tur därmed alltid blir inställd p.g.a. att fast vagnutsättning råder är ju givetvis ett skämt.

Däremot så tror jag nog att man fortfarande (i alla fall gjordes det förr) till stor del har ganska mycket fast vagnutsättning, speciellt på större trafikområden. Att ha en ren manuell utsättning av kanske upp till 200+ fordon varje trafikdygn skulle både vara tidsödande och sannolikt även öka risken för missar i utsättningen.

Redan när jag själv höll på med detta för mer än femton år sedan så gällde fast vagnutsättning till stor del. Sedan satt en driftledare, eller utsedd vagnutsättare, primärt och tursatte de luckor som av olika skäl uppstod. Bara det tog ibland ganska mycket tid i anspråk.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Ett av de större områdena har i alla fall inte fast vagnutsättning. Enligt uppgift för att man vill att bussarna ska gå ungefär lika många mil. Och har inte Norrort det, har troligen inte Råsta det heller. På helgerna kör jag samma tjänst lördag och söndag och mer regel än undantag, olika bussar lördag vs söndag. Trots att just min depå är obemannad och tankas på tjänst, dvs utsättaren har ingen direkt koll på bränslenivå.

Niclas Wennerlid

Citat från: buskörare skrivet 05 februari 2022, 04:06:28 AM
Ett av de större områdena har i alla fall inte fast vagnutsättning. Enligt uppgift för att man vill att bussarna ska gå ungefär lika många mil. Och har inte Norrort det, har troligen inte Råsta det heller.

Jag har ingen aning om hur Arriva gör i Råsta eller Norrort men under en stor del av Busslinks tid i Råsta praktiserade man fast vagnutsättning.
Finns både för och nackdelar med detta.

// Niclas

buskörare

Inte jag heller, men eftersom vi delvis har gemensamma utsättare, antar jag att man gör på samma sätt.

Nico

Annars är det just ofta på helger som man brukar ha fler luckor i den fasta vagnutsättningen. Är det så att man vill ha jämn belastning/rotation på vagnarna så går ju sådant även att planera in när man lägger upp den fasta vagnutsättningen. Dvs. man kan ju planera in så att fordonen roterar mellan olika fasta utsättningar under en viss given period.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

På den tiden jag jobbade inom bussvängen och ibland med tursättning, satte jag ut de vagnar med högst nummer först, framförallt på helgerna.
De tenderade annars att bli stående helg efter helg, då det är färre utsättningar.

Karsten

Och på den tiden jag jobbade med bussutsättning brukade jag sätta ut bussar med så lika inventarienummer som omloppsnummer (till exempel 6863 på omlopp 63, 6864 på omlopp 64 osv). Vi har väl alla någon sorts släng av OCD va? ;)

Nu för tiden har nog de stora operatörerna någon form av automatiserad vagnutsättning, eller i alla fall något systemstöd, i syfte att underlätta och optimera vagnutsättningen, skulle jag tro.

Gano

I Helsingborg har jag hos Arriva noterat att vissa bussar är vanligare på vissa turer än andra. På linje 4 som trafikeras av ledbuss under vardagarna var exempelvis 2101 väldigt vanlig på en viss tur jag brukade ta. I jämförelse med ledbussarna 2116-2118 som var mest ovanliga. Så någon form av fast utsättning verkar ändå finnas, även om bussarna roterar mellan omloppen.

Fredrik Gelin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 februari 2022, 06:56:26 AM
Jag har ingen aning om hur Arriva gör i Råsta eller Norrort men under en stor del av Busslinks tid i Råsta praktiserade man fast vagnutsättning.
Finns både för och nackdelar med detta.

// Niclas
Under Busslinks tid i Råsta fick jag intrycket att det var delvis personberoende att det blev så.
Jag håller med om att det har sina för- och  nackdelar.
I Norrort hade vi aldrig fast utsättning under Busslink/Keolis tid medan vi däremot hade det i Norrtälje förutom de pass jag gjorde utsättningen...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk