Två ersättningsbussar för Roslagsbanan 2000

Startat av Hasse L, 13 augusti 2022, 19:03:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


MKJ 505 - Scania/Ajokki 1987 - Swebus 0668. Förut Näckrosbuss 2560 och SLT 730.

Men vad är den andra för buss?

Ulf Berlin

...och den t h är den gamla ULTRA bussen som användes ofta och länge(syns på den övre oranga linjen)/Ulf

Mack

Härliga bilder.

På den tiden man åkte buss oftare så var jag nog en av de få som inombords jublade när den vanliga busstypen
ersattes av någonting annat..
De brukar vara äldre, lite mer ingångna. Alltså helt i min smak!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Vem var det som körde den gången,  jag trodde att det var Busslink själva?

Jag körde min första sommar då och fick ofta köra 629 som då utökats för att ersätta Österskärstågen.

Tyvärr hade jag ingen kamera på den tiden, så minnet kan ju svikta en aning.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Jag körde min första planerade ersättningssommar 2004, och det var nog sista året den planerade ersättningstrafiken på Roslagsbanan hade linjenumren 915 osv. Därefter återfick de samma nummer som tågen och de akuta körningarna redan hade, dvs dagens 27-29.

Avstängningen 2000 körde även Busslinks inhyrda samarbetspartners Fridströms, och gissningsvis även Midbus och Gladö. H22 6431 såldes till Fridströms i maj 2000 just för att kunna sättas in både akut och planerat på RB, och den gick en hel del på Österskär sommaren 2000.

Resenären

Ajokki-n en fd Vingåker/Katrineholm/Flen som Swebus övertog från Näckros 1996

Ulf Berlin

Har kollat mina bilder nu och Säfflen t h är FAG 474(ex ULTRA 78),som även gick i original silverfärg i början.
(Eller fanns det 2 st?)/Ulf


Ulf Berlin

Ja,då är det ju inte FAG på Hasses bild,då den kom 2001.../Ulf

Bussmicke

Jodå, visst är det FAG474, Paiks Buss hade den då. Fotade bussen otaliga gånger på den trafiken den sommaren.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Om inte minnet sviker hade den nummer 3001 då den ägdes av PTS.

Bussmicke

#12
Paiks Buss köpte in bussen 2000-05 (troligen) Och då hade den Umeå Lokaltrafiks färger och märkt 78,i augusti 2000 hade den blivit blå och i september hade vita randen nedtill tillkommit.
2002 Hade den tagit över av PTS - Public Transport Sweden och fått lite fler vita ränder och då, mycket riktigt, erhållit nummer 3001.
Allt ovan utifrån egna bilder som dock måste skannas in för att visas bortsett bilden nedan men jag har gått på semester så det blir inte nu..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Tack Micke för den bilden! Hade något svagt minne av att jag någon gång sett en "pendeltågsblå" buss på pendeltågsersättning på Nynäsbanan när jag var mindre och av nån anledning åkte på Nynäsvägen med pappa, måste ha varit denna eller något likande jag såg då?! Hur länge fanns denna kvar? 2002 var jag 7, och är osäker på när det minnet är ifrån. Tiden går så fort.. ;D
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)