Huvudmeny

Shortsförbud

Startat av zjbus, 01 augusti 2022, 13:35:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa


zjbus

Det nya är väl att Skånetrafiken nu öppnar för en eventuell förändring i reglerna.

Ersa

Det nya jag reagerar på, är att en huvudman har åsikter och förbjuder vissa av de uniformsplagg som ett trafikföretag har i sitt utbud.

Ted Selander

Länstrafiken i Jönköping är likadan. Allt ska vara i deras namn, gäller allt från uniform till fordon.
Vy Buss utmanar monopolet på sitt vis.

Ersa

Då kan man väl lika gärna sluta upphandla, och återta all verksamhet, som i Örebro?

BSB101

Denna fråga återkommer varje sommar, vad är det som är så farligt med kortbyxor om man nu tillåter kjol? Bäst är väl att erbjuda kläder i material som andas alternativt ha en dräglig förarmiljö gällande temperatur?

Bältes-Assar

Finns väl ingen anledning att tillåta shorts i dagens luftkonditionerade fordon, det gick bra hela 1900-talet utan varken shorts eller A.C i bussarna. Nu finns det A.C i varenda buss och då ska förarna gnälla om att det är varmt med byxor?

Liknelsen med kjolar är också konstig. Om nu kjol är så praktiskt, borde inte vårdpersonal ha kjol då?

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2022, 15:48:25 PM
Det nya jag reagerar på, är att en huvudman har åsikter och förbjuder vissa av de uniformsplagg som ett trafikföretag har i sitt utbud.

Fast då kanske du inte vet att i Skåne arbetar personalen i Skånetrafikens uniform? Det är inget nytt.

Rikard

Transdev tillåter inte heller shorts.
Rikard

Walter

Dessutom framtagna av elever på designskola. med denna diskussion ständigt återkommande så är ju det som står i ingressen ännu mer intressant, det ska passa allt och all ungefär. (jag vet att den är låst men ingressen var bra som sagt)



https://www.sydsvenskan.se/2021-08-29/utmaningen-for-designeleverna-nya-uniformer-till-skanetrafiken

Någon har väl dessutom anmält JLT eller om det var VY för samma sak ganska nyligen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Bältes-Assar skrivet 01 augusti 2022, 19:26:47 PM
Fast då kanske du inte vet att i Skåne arbetar personalen i Skånetrafikens uniform? Det är inget nytt.

För de som varken bor eller arbetar i Skåne är det självklart och fullt naturligt att man inte har koll på sånt. Förklaras detta inte i startinägget (som var helt faktalöst), kan ingen kräva att folk ska förstå och veta saker automatiskt.
Definiera dessutom gärna "nytt". Det har inte alltid funnits en huvudmannauniform i Skåne, och detta finns definitivt inte i övriga svenska län. Därav är det en förändring som idag är avvikande med övrig svensk kollektivtrafik, i synnerhet den upphandlade. Inte ens i städer som Umeå, där shorts/kjolbråket uppstod under tiden med trafik i egen regi, hade man uppdragsgivaren Ultras namn på uniformen, utan trafikföretaget Polarbuss.

Bussfanatikern

Jag kommer ihåg när det var en förare i Luleå som tog på sej kjol bara för att slippa ha långbyxor i sommarvärmen. Detta var visserligen för 20 år sedan men det blev ändå ett trevligt reportage om det i Aftonbladet någon gång i Juli 2002.

ConnyP

Det värst med shorts är att vissa inte tänker på vilka övriga kläder de har på sig till uniformen. Har i mitt tycke sett skräckexempel med barfota i tofflor med opassande färg samt skjorta och slips tillsammans med shortsen, har också sett strumpor i grälla färger som inte passar ihop med övrig uniform. Det skall vara passande färger från topp till tå i sådana fall.

Uniform för herrar skall vara med långbyxor och för damer kjol eller långbyxa. Finns ingen som helst anledning att ha shorts som busschaufför, skall vara då när man gör grovstädning av bussarna heta sommardagar på depån.

homer

Så jä-la tröttsamt att ständigt höra den här trötta debatten om bussförare ska  få ha kortbyxor eller att man måste ha slips.

Att ha förbud mot skjorts eller tvinga förare som verkligen inte vill att ha slips gör varken till eller från på statusen för yrket som linjebussförare eller  är ett problem för trafiksäkerheten och  jag kan lova att inte en enda passagerare som åker linjebuss i vårat avlånga land bryr sig om föraren kör med eller utan slips eller om han har skorts på sig. eller om han har sandaler med eller utan strumpor.