Nya fordon mm. Transdev SL-trafikområde Norrtälje

Startat av eldani, 20 juli 2022, 00:57:21 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

#90
676 Stockholm skulle nog de flesta tolka som att bussen är påväg MOT stockholm, annars hade det stått 676 Norrtälje...

vad gäller hårdheten på stolar är de väl Volvos egna vanliga stolar? eller sitter de samma Kiel stolar som i vanliga volvo 8900 lågentrevagnarna?
2 punktsbälten tycker jag alla SL bussar skulle ha, det hade troligen gjort så fler använde bältet än skiter i det.

Vad gäller gardiner håller jag med dig, dels blir de lite mer ombonat i bussen men det är också ett bra solskydd om rutorna inte är tonade

buskörare

Man skriver väl alltid var bussen är på väg? Men nä, störningainfo sköts inte bra.
Angående gardiner, förstår jag att man väljer bort. Det är ju en hel del skötsel med sådana. Men tonade rutor, kunde man ju tagit istället.
AC'n hos föraren ska tydligen vara rätt usel med.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 augusti 2022, 16:09:29 PM
Personal verkar de ha hittat hos oss, för nu har vi inga timanställda knappt  ::)

Det är i stort sett samma personalbrist överallt, oavsett operatör, och oavsett om det gäller Täby, Norrtälje eller Uppsala. Finns inte speciellt många nya timtidare i Norrtälje och Uppsala heller.

buskörare

Ja, du vet ju såklart bäst om norrorts personaltillgång.

Ersa

#94
Citat från: Karsten skrivet 27 augusti 2022, 11:18:42 AM
Eller i högtrafik då det är störst risk att de blå enkeldäckarna inte räcker till?

Har linje 677 någonsin varit i närheten av fullsatt mellan Rimbo och Uppsala (och omvänt)? Det har jag i så fall aldrig upplevt. Mellan Rimbo och Norrtälje (och omvänt) är det ett högre tryck, men då är det väl snarare extra avgångar på 647 som eventuellt behövs, fem minuter före 677:an. Dvs det arbetssätt man haft i alla år, redan under 807:ans tid, och i princip endast de tider Rimbobosatta gymnasieelever som går i Norrtälje reser till respektive från skolan

Nu till lite mer fakta: Det har den senaste veckan rullat dubbeldäckare på 677 lite alla möjliga tider, men faktiskt oftast under lågtrafik och nu denna helg. Precis som förväntat sitter det sisådär sju-åtta personer som mest i bussen, väster om Rimbo.

En linje blir inte automatiskt populär och fullsatt bara för att man 2008 fick för sig att göra den blå. Vilket många i beslutsställning (och kanske även här på forumet) verkar tro. Samtidigt höll man ju nere turtätheten på en nivå som är för gles för stomlinjer, samt vägrar ta med Arlandaanslutningen korrekt i reseplaneraren, skyltning och marknadsföring. Dessutom vägrar man lyssna på alla pendlare som vill ha rejält tidiga avgångar från Norrtälje och Rimbo mot arbetsplatsen Arlanda, redan från 03-tiden och framåt. Då får man definitivt inga fullsatta bussar på linjen, och boggibussar räcker mer än väl. Egentligen skulle nog tvåaxliga tolvmeters räcka mellan Rimbo och Uppsala större delen av dagarna.

Det finns en hel del att förbättra för Transdev inför deras egna tidtabell från och med lucia. Förhoppningsvis blir det en hel del positiva nyheter då.

Karsten

Du misstolkade nog mitt uttryck "räcker till". Du tolkade att de inte räcker till för att få med alla resenärer, jag menade att de fem blå kanske inte räcker till till omloppen på 677 och behöver ersättas med något annat.

Jag ska försöka uttrycka mig tydligare framgent.

Ersa

Först när jag skrivit klart mitt långa inlägg, började jag inse att jag kanske tolkat det hela lite fel. Nåja, vore ju slöseri med tid att inte trycka på "Posta" ändå, och se hur det går.  ;D

Utan att ha full koll rakt av i minnet, undrar jag faktiskt om det åtgår extra fordon utöver de fem blå, under rusningstrafiken. Men jag är rätt säker på att det egentligen bara behövs förstärkas just mellan Rimbo och Norrtälje, vilket ju kan göras med vilken röd buss som helst, på linje 647. Att dra iväg med nån röd buss på 677 är ju också tillåtet om de blåa bussarna tagit slut, vilket Nobina gjort mer eller mindre regelbundet under hela sin avtalsperiod.

Bussmicke

Vad skiljer 647 mot 677 på gemensam sträcka?
Har alltid undrat över det.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#98
677 har blå fordon (eller röda vid blåbussbrist) och där gäller alla UL-färdbevis längs hela sträckan, även mellan två hållplatser inom Stockholms län.
647 är röd, får inte trafikeras med blåbussar, och där gäller bara SL-taxa.

Bussmicke

SL-taxa är det väl också längs hela 677?
I så fall Skiljer det ju ingenting mellan de två linjerna förutom busstyper och färger. Om jag inte minns fel så gick 647 till Arlanda tidigare.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Om man har ett gult UL-kort, eller köpt en biljett via UL-appen, kan man åka med detta på 677 t.ex från Norrtälje till Finsta eller Rimbo. Samt omvänt. Dessutom gäller SL-taxan såklart.

UL-färdbevis är inte giltiga på 647:an. Där gäller enbart SL-taxa.

Ingen direkt skillnad på busstyper idag, då det i stort sett är exakt samma slags boggivagnar på 677 och 647. Yttre lack är den enda skillnaden.

Ulf Berlin

Trafikerar inte 647an några fler hållplatser längs vägen är 677an?/Ulf

Ersa

Nej, det är exakt samma linjesträckning och hållplatser för 647 och 677 mellan Norrtälje och Rimbo.
Den enda nyheten för 647 från och med denna trafikstart, är att någon enstaka morgontur mot Norrtälje startar redan från hållplatsen Västertorp, i västra Rimbo tätort.

Buss-busen

Citat från: Anders Lundén skrivet 26 augusti 2022, 17:31:01 PM
         
5125   TMO409   Volvo B8RLE 6x2/8900LE   
5131   WLE503   Volvo B8RLE 6x2/8900LE         
5135   AUP228   Volvo B8RLE 6x2/8900LE   
5538   RWO292   Volvo B8RLE 4x2/8900LE   
5539   WZO646   Volvo B8RLE 4x2/8900LE   
5579   SJB565   Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL   
5599   ZNL636   Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL   
5605   RXG664   BYD K9U    Elbuss   




Noterar att Transportstyrelsen fortfarande delar ut gamla typens registreringsnummer med tre bokstäver och tre siffror.

Fredde