Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022

Startat av Ersa, 07 juli 2022, 11:39:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag tycker Arrivas tröjor är fina! Färgen gör mig glad. Och jag ser dagligen folk med tröjor i liknande färg. Ja, utöver mina kollegor då.
Och hurvida t-shirt och jeans är uniformsmässigt, får såklart stå för var och en. För mig är det inte det, om deras förare stod utanför bussen, skulle jag tro det var en resenär. Och jag håller inte direkt med om att Uppsalagula, Västtrafik/Närkeblåa eller Sörmlandsgröna bussar är uppenbarliga SL-bussar. Helt klart skiljer sig våran åsikt i dessa fall!

Bältes-Assar

Tänkte inte på att det är lite olika bussar också. Men ändå så tror jag ändå inte att det är särskilt troligt att nån som står där och vevar mot föraren av en sådan buss skulle komma undan med misshandel för att han inte trodde att föraren av en buss i linjetrafik var en trafiktjänsteman bara för att bussen inte har SL lack.

Ersa

Det kan räcka med felaktiga skor och ett par privata plagg, så kan det bli problem med tjänstemännaskyddet i rätten. Är man helt civilklädd som ersättningsförarna uppenbarligen är, lär det knappast bli enklare.
Men nu är tjänstemannaskyddet bara en del av ämnet. Den stora frågan är varför uniform och arbetskläder helt plötsligt saknas i SL-trafiken, och varför ingen reagerar på detta. Hur oseriös får vår kollektivtrafik egentligen bli?

buskörare

Man behöver ju inte sitta på förarstolen för att bli utsatt för brott, kan lika gärna vara nått som händer i eller utanför bussen som föraren går för att kolla.

Men om allt går som det ska, är det över om 3 dagar. Körde lite i Danderyd igår, på rampen var det verkligen kaos.

mittlinje

En kollega, trafikledare, tog på sig privat jacka utanpå företagets märkta kläder vid arbetets slut och det övergick i beredskap. På väg hem blev hen uppkallad via Rakel angående hot/våld mot förare och då hen passerade platsen stannade hen till, gick fram till den som hade hotat, presenterade sig och blev nedslagen. Domstol anser att trots presentation, utrustning med Rakel i hand osv kan det inte dömas som våld mot tjänsteman utan som en helt vanlig misshandel. Tog fyra år p.g.a. pandemin att få en dom. Utifrån detta uppmanar jag alltid mina kollegor att alltid bära klädsel med tydlig företagsmärkning, aldrig dölja med privat jacka.

igel

Så länge något händer på förarplatsen lär det inte vara ett problem, det är när föraren eller trafikledaren går bak i bussen eller ut som klädseln blir viktig. Skor, brukar de flesta företag inte stå för, det viktigaste är att man lätt i stundens hetta kan uppfatta personen som just förare. Att man har en rakelradio eller skor från ett visst bussbolag är knappast viktigt, däremot vad man bär på överkroppen. Om personen samtidigt har på sig en "Make America great again"-keps lär den ändå inte tas för att vara förare.

Att man inte har någon uniform alls, borde vara en arbetsmiljöfråga och ett skakrav på entreprenören, i det här fallet Transdev.
  Att upphandlingen av busstrafiken i Roslagen drog ut på tiden kan inte vara en ursäkt. Det bör ha varit känt för Transdev långt innan planeringen för ersättningstrafiken ens började. Samtidigt bör man komma håg att Transdev faktiskt skulle ha kunna vinna Roslagsbanan medans någon annan tog hem busstrafiken i Roslagen, då hade Transdev i alla fall behövt lösa ersättningstrafiken på ett annat sätt.   

Erling.L

Vet inte hur det är för Transdev.

Men för oss på Keolis så har vi fått besked på att vår uniform leverans är försenad på grund av brist på tyger
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Ingen har väl påstått att Transdevs egen personal saknar uniform.

Fredrik Gelin

Ofgrulia verkar inte använda uniform över huvud taget, åtminstone har jag aldrig sett dem använda uniform.
Junior verkar blanda lite, jag har sett några förare använda pikétröja som det står Junior & co på.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


BSB101

Intressant, misstänker att det hela inte gick längre än Tingsrätten? Svårt dock att säga något om domslutet utan tillgång till domen.

buskörare

Transdev fick svar på Roslagsbanan i maj 2021. Åtminstone skrevs kontrakt då. Det är ett drygt år efter att man egentligen skulle tagit över,om ingen överklagat.
Jag vet inte hur lång tid det tar att planera en sån här omfattande avstängning, så om det var nog tid eller ej får nån annan svara på.