Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022

Startat av Ersa, 07 juli 2022, 11:39:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nej, vägarna är ju likadana. Lite mer trafik tror jag är en underdrift och framförallt så är det ju så, att intresset för att bli busschaufför har dalat extremt sen 90-talet och även sen början av 2000-talet. Så jag är inte ett dugg förvånad över att kvaliteten minskat. Och det borde ingen vara, som kört 15+år.

Dessutom, de som kör på ersättningstrafiken på Roslagsbanan numera, är inte erfarna. Det har de inte varit senaste åtminstone 9 åren. Troligtvis skulle det se bättre ut om man satte ut erfarna förare, men de har ju redan sina scheman och jag tror inte intresset bland oss som kört ett bra tag, är speciellt stort för att köra Roslagsbanan.

Peter Rost

Körs linje 27A, B, och K enbart av förare från Transdev?

//Peter

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 08 juli 2022, 04:09:52 AM
Dessutom, de som kör på ersättningstrafiken på Roslagsbanan numera, är inte erfarna. Det har de inte varit senaste åtminstone 9 åren. Troligtvis skulle det se bättre ut om man satte ut erfarna förare, men de har ju redan sina scheman och jag tror inte intresset bland oss som kört ett bra tag, är speciellt stort för att köra Roslagsbanan.

Nu är det ju svårt att jämföra situationer med varandra då över elva år gått, och många har gått i pension under dessa år, men innan 2011 bakåt i tiden var det inga större problem att få in erfarna förste från Busslinks trafikområden Norrort och Norrtälje, samt att även ordinarie personal på dåvarande Swebus Vallentuna förstärkte 661:an med utökade avgångar norr om Lindholmen. Lägg därtill sisådär fyra-fem lokala företag som hade gott om förare, och hoppade in vid nästan varenda tågersättning, även på Österskärsgrenen av Roslagsbanan, tunnelbanan och Tvärbanan.
Fascinerande hur man gick från detta välorganiserade inövade arrangemang till i stort sett enbart oerfarna förare, varav många i diket, på så kort tid.

Kanske blir det förbättringar under 2022 när man återförenar Norrort med Norrtälje igen, och dessutom får tillbaka en hel del chefer och trafikledare som arbetade i området före delningen 2011.

Bältes-Assar

Sommarens arbeten är väl de sista stora jobbet på Roslagsbanan under överskådlig tid, så det blir väl inga såna här mega-ersättningar på ett par år efter det.

Ersa

Med den nya X15p-depån i Molnby (Vallentunadepån) blir banan dessutom mycket mindre sårbar om stora arbeten måste ske söder om Roslags Näsby och Mörby.

Bältes-Assar

Den här sommarens långa avstängning visar ju att man kan stänga av hela banan trots att det finns en depå i norr. Gissar att de inte vill skicka all personal med buss till och från Roslags näsby hela sommaren samt att de som underhåller tågen inte tycker att det går att reparera de gamla vagnarna i den nya verkstaden.

Ersa

Tror inte att nån tyckt så mycket i frågan, utan det är väl mera åt att Vallentunadepån tydligen är konstruerad och anpassad för enbart nya X15p, som det bara finns någon enstaka av idag, som under avstängningen rullar vidare på prov på Kårstalinjen. Medan alla X10p även fortsättningsvis ska utgå från Östra station, samt underhållas i Mörby. Så det blir aldrig någon direkt flytt och byte av depå att tala om, utan snarare en väldigt långsam övergång mot den nya depån, då många gissningsvis X10p kommer att finnas kvar bra länge i framtiden.

Bältes-Assar

Det mesta underhållet på de gamla tågen görs tydligen på östra station utan att lyfta vagnarna, så det skulle man nog klara under en sommar i den nya depån också om man kör vagnarna på trailer till mörby vid behov. Det kan inte vara det som är problemet, så därför tror jag att det är vad folk tycker som är problemet!  :)

Kristian

Det görs endast tillsyn på Östra. X10p går in för översyn en gång per månad/var 12 000:de kilometer på Mörby, vilket innefattar lyft av vagnarna. Det gjordes översyn på ett till två tågsätt per dag när jag arbetade där (2005-2009) vilket knappast har minskat, så det skulle i så fall innebära minst tre till sex tur- och returresor med lastbilstransport per dag.

Bältes-Assar

Fast nu räknar du väl lite överdrivet, en sommar med kraftigt reducerad trafik borde man ju i så fall klara med betydligt färre transporter om varje fordon går en månad mellan verkstadsbesöken.

Ersa

Man skulle ju ändå inte kunna köra med speciellt många tågsätt ändå totalt, då ingen annan station i södra änden av banan lär klara av alla vändande tåg, som Östra station gör. Så sist och slutligen skulle det ändå bli väldigt reducerad trafik, och behövas massa förstärkningsbussar. Kanske rentav att en sådan lösning skulle bli dyrare än dagens totalavstängning?

Bältes-Assar

Det billigaste är såklart att aldrig köra några tåg, men nu har man ju investerat rätt mycket i en järnväg och då är det ju lite dålig service att stänga av den om och om igen, men men...

admin

Får hojta lite mittåt här. Ämnet Roslagsbanan överlag är intressant, men det hör inte hemma i tråden och som företeelse kanske även mera är ett ämne för SJK:s Postvagn.



Bältes-Assar

Okej det spårade ut lite men poängen är väl att när man ska ha så väldigt mycket bussersättning samtidigt, och dessutom hela sommaren så blir det ju ännu svårare att få nån som helst kvalite på den. Så om man hade kunnat köra tåg på delar av banan och i synnerhet då på Ersas favoritsträckor i norr så hade det ju blivit mindre fiaskofaktor på busstrafiken tänker jag! Det verkar lätt som att man ser bussar och förare som en oändlig resurs men det är de ju tydligen inte!

Ersa

Mina "favoritsträckor" består väl i princip av området där jag arbetar, dvs mer än norra tredjedelen av länet, inklusive hela Roslagsbanan, samt en bra bit av Knivsta och Uppsala kommuner. ;)
Men förstår hur du menar i övrigt.