Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022

Startat av Ersa, 07 juli 2022, 11:39:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Det finns uppenbarligen en hel del bekymmer med ersättningstrafiken i Vallentuna och Österåkers kommuner denna sommar. Talesättet "går som tåget" passar inte riktigt in.

https://www.mitti.se/nyheter/kaos-i-trafiken-nar-sl-stangde-av-taget/repvfA!p61zmYbGuqxk@0FqXII95Q/

https://www.mitti.se/nyheter/flera-avakningar-i-vallentuna/repvgg!sIqTAkbj7HIA8PtgIpA8Q/


Bältes-Assar

"Det var samma sak i båda fallen, säger Thomas Charrier, pressansvarig på Transdev. Bussen fick möte i kurvan och bilen körde lite fort. Bussföraren fick svänga åt höger för att undvika krock och hamnade i diket."

Är det verkligen en normal reflex hos en bussförare att köra i diket om man möter en personbil som kör fort på en krokig väg? Ok att vägen kan vara svår men det där låter som årets bortförklaring! Hur fort körde bussen liksom?

Lars-Håkan_E

Min tanke är väl att man bromsar och håller åt sidan så mkt det går, att lägga en buss där man även kan ha passagerare i diket gör man nog inte i första taget, så länge det inte är en frontalkrock man ska undvika så är det nog så.

Sedan är det väl så att kan man vägen och har kört tunga fordon i många år är det mycket lättare än om man är nyutbildad och kanske bara kört sträckan en gång eller så, då är det lätt att bli överraskad och kanske tycka att det blev väldigt trångt och reagera efter det.

Det är ju så att det finns ofta mer plats än vad man tror.

Bussmicke

Första länken i första inlägget är SL i ett nötskal.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Är det nyutbildade ovana förare vid varenda RB-avstängning numera? Ständigt hög personalomsättning i en bransch leder knappast till att man bibehåller erfarenhet och kvalitet.

Bältes-Assar

Huvudmannen kan ju ställa krav på kvalitet om man vill ha det. Men nu har man ju gått ifrån det då man tycker att det är viktigare med lågt pris.

Lars-Håkan_E

Flera av dessa punkter är svåra att bemästra genom kravställning vid upphandlingen.

Man kan inte ställa krav på att bussarna inte får hamna i diket
Man kan inte ställa krav på att förarna måste ha minst 5 års erfarenhet av att köra buss och minst 2 års erfarenhet av att köra i området.

Eller visst kan man göra det senare men då kommer det inte att rulla några bussar.

Bältes-Assar

Nej vad skulle man få ut av att kräva ett visst antal års erfarenhet? Det finns väl gott om förare som har kört uruselt i 10-20 år och gör samma fel hela tiden.

Man kommer väl långt på att höja kraven på tidhållning och vitena för ej utförd trafik. Då måste bolagen införa mer realistiska tidtabeller ( = lägre hastighet ) och utbilda förarna så att de hittar bättre och då blir de inte överraskade så lätt. Båda dessa saker är bra för säkerheten.

Ersa

Det utbildas ju nya förare hela tiden. Som ansvarig kanske man skulle börja fråga sig varför personalomsättningen fortsätter vara så hög år efter år i branschen. Om det nu finns folk som ser sig själv som ansvariga, och vill förändra saker till det bättre.

buskörare

Det är jäkligt tight på ställen på de vägarna och mycket trafik. Jag kör mycket bil där och ser ofta bilar komma snävt i kurvorna. Inte konstigt att man försöker väja undan på ren reflex i sånna lägen.
Att bilister faktiskt får lära sig visa hänsyn, tycker jag är fullt logiskt. Men det tycker ju såklart inte bilisterna...  ::)

Sen är det lite kul att läsa kommentarerna på facebook om detta.
En tycker "de kör alldeles för fort!"
En annan "de kör ju så sakta!"
En tycker "de måste lära sig hålla åt sig!"
Och en annan "de måste ju lära sig att inte köra så nära kanten!".

Inte lätt!

Bältes-Assar

Det är väl just för att det varierar vilt när man tar de förare man kan få, som klagomålen låter helt motstridiga!

Ersa

Vägen har sett ut som den alltid gjort, i alla år, och ända sedan 1990-talet har det körts ersättningstrafik under planerade avstängningar av järnvägen. Men så mycket incidenter och dikeskörningar som det skett det senaste årtiondet är rätt exceptionellt, jämfört med bara 00-talet.
Visst var det lite mindre trafik på vägarna då, och folk körde dessutom inte lika vårdslöst och aggressivt med sina personbilar då. Men inte heller körde de rätt erfarna bussförarna av vägen speciellt ofta, utöver vintertid. Under hela sommaren 2004 kan jag inte minnas en enda sådan incident mellan Kårsta och Roslags-Näsby.

Bältes-Assar

Allting blir dyrare och dyrare i Stockholm, inte konstigt om vägarna fylls med stressade jobbpendlare och dåliga bussförare. Sen behöver väl inte allt i det här forumet handla om Kårsta heller, det är mycket fler som drabbas i Täby och Österåker. Och så undrar man ju varför den där roslagsbanan måste vara avstängd varenda sommar...

Bältes-Assar

Vem är förresten underentreprenören som det nämns att det finns en?

Ersa

Citat från: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 18:08:31 PM
Sen behöver väl inte allt i det här forumet handla om Kårsta heller, det är mycket fler som drabbas i Täby och Österåker.

Tja, nu handlade ju åtminstone den ena artikeln i startinlägget om avåkningar och dikeskörningar, som mestadels skett mellan Frösunda och Kårsta. Då är det väl naturligt att ta upp detta. Alla forumdeltagare är välkomna att ta upp hit mycket de bara vill om Täby och Österåker, i egna eller andras trådar. Sommaren 2004 jag nämnde var mig veterligen bara Kårstalinjen avstängd.

Citat från: Bältes-Assar skrivet 07 juli 2022, 18:14:50 PM
Vem är förresten underentreprenören som det nämns att det finns en?

Det finns åtminstone två UE som kör 28:orna till Åkersberga och Österskär, och dessa listas i alla trådar som handlar om fordonen på ersättningstrafiken.