Fråga om Linjebuss / Swedish Transeuropean Bus Lines

Startat av BD, 29 juni 2022, 14:41:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

BD



Antar att det är en AEC med engelsk kaross. Men, är den vänsterstyrd?

Okänd fotograf. Luleå kommuns stadsarkiv.

https://bildinternet.lulea.se/visaBild.aspx?bildnummer=2007001800001

Björn Forslund

#1
Linjebuss AEC-vagnar för utlandstrafiken var vänsterstyrda, eftersom de nästan enbart rullade i högertrafik var det ju praktiskt. Det fanns även något äldre AEC av samma typ som var högerstyrda. Kaross är Park Royal


Björn Forslund


zjbus


Railmaster

Ser märkligt ut med vad som ser ut att vara en övermålad Linjebusslogga i relief. Och så höjde jag på ögonbrynet över denna beskrivning avseende Linjebuss utlandstrafik: " Det fanns ett behov av transporter eftersom järnvägen var förstörd och flyget hade begränsade möjligheter att flyga" inte var järnvägen så förstörd att det var nödvändigt att köra internationell busstrafik från Sverige, det avfärdar jag som ett nonsensargument!

Nico

Ganska OT, men jag spinner vidare. Huvudsaklig trafikering för denna Linjebusstrafik skedde ju på Kontinenten och där var ju stora delar av järnvägsnätet förstört på sina håll. Det tog ju en hel del år att ordna till det.

Sedan påverkade Järnridån en hel del av järnvägsnätet i bl.a. Tyskland. Tidigare hade Berlin varit nav, men i det nya Västtyskland så förändrades behoven och mindre bibanor var helt plötsligt nästintill huvudlinjer, men inte alltid då att de hade rätt förutsättningar för det osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

All infrastruktur i Europa blev väl inte återuppbyggd på kort tid sommaren 1945, utan det tog nog sina år in på 50-talet att på allvar få igång alla järnvägar i norra BRD samt DDR. Dessutom gick utvecklingen i princip bakåt i den sovjetiska ockupationszonen 1945-49 då både fordon och fabriker helt enkelt fördes till Sovjetunionen som krigsskadestånd.

S Svensson

Det fanns ett bolag som hette Linjebuss Internationell AB. Någonstans har jag en anteckning om när detta avvecklades. Men rederiverksamheten var kvar. Denna började med den inhyrda färjan från Sockerbruket i Mörbylånga-Betula- som gick sommartid i Helsingborg. I unga år såg jag denna år 1958 på plasts.
Har inte anteckningarna tillgängliga. Cirka 1953 strukturerades busstrafiken om för Nordisk Reseburea. Då flyttades busstrafikens huvudort från Göteborg till Stockholm och Svea gick in som ägare. Sedan kan ju någon reda ut Linjebuss Internationell AB. När det gäller Nordisk reseburea fick den det lite långa namnet Nyman& Schultz-Nordisk Reseburea (varför man använde fransk stavning vet jag inte). Det blev sedan en den överlappningar i verksamheten. Svenska staten tog över Uddevalla varvet 1958 (?) och senare Eriksberg (1974?) och slog ihop. Staten tog då även över flygverksamhet samt busstrafiken. Salen tog över Buss AB Intra (Interbus) och lät de köra anslutning till englandsfärjan i Göteborg. Tidigare körde Nymans, som bussföretaget kallades men jag tror att det långa namnet var kvar.
Vad gäller LB fanns färjorna kvar men jag tror att de inte var en del av trafiken men busstrafiken. Möjligen så hade det ägarmässigt delats redan tidigt 50-tal innan den internationella busstrafiken ställdes in. Möjligen 1953 även om då färjetrafiken fann kvar och utvecklades.
Just nu har jag inte möjlighet att titta igenom Svensk Sjöfartstidning.  Vad gäller busstrafiken i Sverige så tog Linjebuss över linjetrafiken 1974 från dotterbolag. Utomlandstrafiken som LB Internationell bedrev tror jag försvann 1955 och ersattes med trafik från det andra bussbolag som Svea blev delägare i (tidigare Broströms huvudägare). Nyman var en av de anställda cheferna hos Broströms men vem Schultz är vet jag inte. Lägg märke till att det fanns flera företag med detta namn och mest kända av dem är ett godsförmedlingsföretag som var kvar hos Broströms.
Ursäkta att vissa partier jag skriver om verkar virriga. Vissa saker är inte heller så kända.
Frågor: När bildades LB Internationel AB ?LBI startade färjelinjen i Helsingborg 1955. Hur mycket samarbetades med Broströms ? Busstrafiken N&S bedrev kördes också under namn (linjetillstånd och annonsering ) Göta Kanals busstrafik.

Björn Forslund

Linjebuss International bör väl ha bildats 1946 när utlandstrafiken startade. Det såldes sedan till Sveabolaget 1955, inklusive LB-färjorna. Konsul Johnson insåg att trafikflyget skulle ta över. Linjebuss Internationals busstrafik upphörde sedan i början av 60-talet men LB-färjorna blev kvar.