Ersättning för Roslagsbanan sommaren 2022

Startat av Fredrik Gelin, 25 juni 2022, 18:00:26 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Tack Micke!

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: B10M skrivet 03 juli 2022, 19:02:04 PM
Vad är problemet med skyltningen på Märstavagnarna? Var aldrig några problem när de gick i Märsta. Verkar ha med flytten till ersättningen att göra.
Det verkar ha varit något slags inkörningsproblem då Transdevs egna bussar för det mesta skyltar rätt destination numera.
De fd "Edlundarna" verkar dock inte gå att skylta, så de berövades kanske den möjligheten när de avrustades i Uppland.

Junior och Ofgrulia har löst problemet genom att tejpa fast en svart sopsäck över den främre destinationsskylten.
En analog men effektiv lösning, dock inte särskilt snyggt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juli 2022, 08:00:12 AMJunior och Ofgrulia har löst problemet genom att tejpa fast en svart sopsäck över den främre destinationsskylten.
En analog men effektiv lösning, dock inte särskilt snyggt.

När inte BussPC eller motsvarande system för att kommunicera med skyltningen finns (demonterat eller har aldrig funnits) så har det funnits alternativa lösningar där man använt sig av bl.a. Pilotfish för att skylta korrekt. Vill minnas att t.ex. Arriva använt det tidigare på RB. Det innebär ju dock en kostnad och är inte skyltning mm. specat mera i detalj så...

Vad gäller lösningen med att tejpa svarta sopsäckar i fronten så är det iofs. effektivt för stunden, men måste hållas efter. Blåser de av så kan det även medföra problem/risker för övrig trafik. I detta så har jag alltid undrat varför defaultinställningen inte är bara en svart skylt istället för "Ej i trafik" och liknande. Tekniskt sett borde det inte vara alltför avancerat att ändra detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#33
Är det verkligen ett "inkörningsproblem" om problemet fortfarande inte är löst, efter all denna tid? Efter någon vecka ska man väl egentligen ha löst det, om man är seriös. Sopsäckarna är dessutom ingen nyhet, utan har ju suttit på i ett antal veckor nu. Även bussar utan bakrutor (sönderslagna) kan man köra dag ut och dag in med nån slags plywoodskiva fasttejpad baktill. Inte heller verkar man ha krav att behöva tvätta sina fordon sedan man drog igång trafiken.
Intressant kravnivå och efterlevnad av huvudmannen denna sommars trafik är.

buskörare

Bussarna ser verkligen förj*kliga ut. Tack och lov bara 2 v kvar.

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 31 juli 2022, 08:49:10 AM
Är det verkligen ett "inkörningsproblem" om problemet fortfarande inte är löst, efter all denna tid? Efter någon vecka ska man väl egentligen ha löst det, om man är seriös. Sopsäckarna är dessutom ingen nyhet, utan har ju suttit på i ett antal veckor nu. Även bussar utan bakrutor (sönderslagna) kan man köra dag ut och dag in med nån slags plywoodskiva fasttejpad baktill. Inte heller verkar man ha krav att behöva tvätta sina fordon sedan man drig igång trafiken.
Intressant kravnivå och efterlevnad av huvudmannen denna sommars trafik är.

Att skyltarna inte visar rätt beror väl helt enkelt på att de inte är försedda med utrustningen som krävs för att styra dom ?

Att man anlitar såna här underentreprenörer är väl för att de kan erbjuda något som man inte har själv. Då får man väl ta att det blir lite töntigt med vissa grejer. T.ex knasig skyltning kan man väl leva med om alternativet är att det inte går nån buss över huvud taget.

Ersa

Förr ingick det i påtagandet att man som operatörer/UE såg till att fixa sånt här som skyltning så snabbt som möjligt. Helst innan trafikstart. Tydligen är det inte så noga längre idag. Huvudsaken det går nån buss lite då och då, så behöver man inte vara seriös eller följa uppsatt regelverk. Man behöver inte ens köra vidare hela ersättningslinjens längd till Österskär, utan kortar självpåtaget av linjen till Åkersberga station. Är detta det nuvarande SL som vi ska leva med kommande decennium?

Bältes-Assar

Nu hänger jag inte med. Det går väl ersättningsbussar i halvtimmestrafik till Österskärs station?

Jag känner inte till om det finns någon vitestabell för felskyltade bussar men rent generellt borde det väl vara tillåtet att lösa skyltningen med plastskyltar, t.ex om man anlitar underentreprenörer som har bussar utan SL skyltar.

Ersa

Enligt tidtabellen går de vidare till Österskär. Men ute i verkligheten var det i veckan flera förare som inte körde vidare, för att det var för trångt där ute. Rätt avslappnat att man kan låta bli delar av sitt arbete utan att huvudmannen bryr sig.
Gällande skyltarna på t.ex de fd UL-bussarna kan man väl åtminstone göra diodskyltarna strömlösa genom att ta ut nån säkring eller dra ut nån sladd. Men nu är ju körningen snart över, utan att man orkat engagera sig hittills.

Bältes-Assar

Vad menar du "utan att huvudmannen bryr sig"? Det blir väl vite för inställd trafik plus att Transdev får stå för taxikvitton som kommer in. Eller menar du att SL efterskänker dessa viten eftersom grundproblemet är felparkerade bilar på SLs mark!

Ersa

Jag har inte sett några kvitton eller offentliga uttalanden om viten. Eller ens information om ställda avgångar i reseplaneraren.

Bältes-Assar

Det borde ju inte kunna gå en hel dag utan bussar i Österskär utan att nån tar en taxi. Och om då entreprenören har mörkat och inte ställt in avgångarna borde det utbryta ett väldans liv när det blir avslag på taxikvittot pg.a ej rapporterad störning.

Men visst, alla i Österskär kanske är på solsemester i Spanien men då behövs det ju ingen SL trafik där å andra sidan!

Fredde

Viten och SL/TF går väl inte alltid hand i hand.
Krävde man någonsin in hela summan från Arriva och dess mindre lyckade uppstart?

Bältes-Assar

Vad menar du med hela summan? Om jag minns rätt från lokaltidningen så fick SL ta på sej en del av bortfallet, men den del som entreprenören skulle betala har man väl fakturerat vid det här laget...

Ersa

Inte vet man säkert som skattebetalare och passagerare att vitena verkligen betalas in av storbolagen, och inte utjämnas på annat håll med rabatter och andra lättnader. Det är ju inte direkt som detta redovisas tydligt och offentligt för externa ekonomer, utan det är mestadels tyst om sånt här.

Jag har för övrigt aldrig påstått att all trafik till Österskär ställles under en hel dag. Det räcker med att enstaka avgångar inte går vidare, så är det tiotusentals kronor i viten direkt. Om avtal och regler efterföljs på riktigt alltså. Felaktig skyltning, trasiga rutor och underlåtenhet att tvätta ska egentligen också ge vite direkt.