Turer med Bussgods

Startat av Axel L, 09 juni 2022, 20:42:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel L

I länstrafiken för de fyra nordligaste länen Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten förekommer i vissa turer bussgodshantering. Utifrån de faktum att bussgodshantering fortfarande existerar i dessa län skulle jag önska lite mer detaljerad information om bussgodshanteringen.

Den första punkten som intresserar mig är vilka turer (linje, tidpunkt, dagar) som har regelbunden bussgodshantering och vilka platser det förekommer lastning och lossning av bussgods? Vad jag har i alla fall kännedom om är att vissa av turerna för linje 20, 21, 44 och 55 i Norrbotten har bussgodshantering.

Den andra punkten som intresserar mig är vilka bussar som har ett dedikerat bussgodsutrymme*. Vad jag är medveten om förekommer vissa bussar med dedikerat bussgodsutrymme längst bak där en del är dubbeldäckare och en del är vanliga hederliga landsvägsbussar med en stor låda längst bak avsed för bussgods.

*Jag uppskattar ifall någon önskar att komplettera med bilder på de olika bussarna med bussgodsutrymme.

Hälsningar
Axel L

Patrik

Linje 10, 50, 51, 52, 53 och 501 har bussgodshantering i Kiruna, men endast linje 50, 51 och 53 går med buss som har bakgavellyft. Resten lastar bara in paket i bagageutrymmet.
Dom lastar gods när dom avgår från Kiruna varje morgon och eftermiddag förutom linje 501 som inte tar gods alla turer och linje 53 tar inte gods på fredag kvällar.

Linje 50


Linje 51


Linje 53
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Larmal

Linje 21 oc 44 i Norrbotten har gods på alla turer. Dessa körs med godsbuss med bakgavellyft. En tur går med dubbeldäckare med godsurymme. Linje 55 har godshantering på alla turer och körs normalt med dubbeldäckare med godsurymme och bakgavellyft. Vare sig 21, 44 eller 55 hanterar gods lördag/söndag.

Axel L

Tack för samtliga svar och bilder angående bussgods. Är det så att bussgodshantering undviks i allmänhet under helgerna? Om vi tittar på tidtabellerna för buss 20 under helgerna verkar uppehållen vara något kortare än under vardagar vid orter där bussgodshantering förekommer.

Hälsningar
Axel L

Bussimons

Lite blågult från norra Västerbotten, det är ju carrus och vanhool som stått för alla godsbussar dom senaste åren, nu under senare tid har det ju faktiskt tillkommit nya också, den fjärde bilden är Sorsele buss och taxi nya, acronerna tillhör Skellefteå buss från kontraktet 2011. Astromegan köptes in av Transdev för att stärka upp norrlandskusten.   

Skickat från min SM-A920F via Tapatalk


Bussimons

Ber om ursäkt för lite suddiga bilder men brukar ladda upp här otroligt sällan

Skickat från min SM-A920F via Tapatalk


BR

I Västerbotten har linje 31 på utvalda turer godsbuss, linje 14 och 63 har alltid på vardagar godslastning, linje 63 lastar sedan över godset till linje 45 i Dorotea för färd norrut eller söderut samt tar så klart med sig gods tillbaka mot Umeå igen. Linje 14/63 har plats för 9 SJ-pallar, på linje 21 Umeå - Burträsk - Skellefteå går det ibland också godsbuss med plats för 6 SJ-pallar.

Linje 63/14 körs med nya Volvo. Den speciella bussen som förr körde en dagstur Umeå - Vilhelmina - Umeå på linje 14 där antalet sittplatser väl var 9 rader och resten ett stort godsutrymme har upphört sen Vilhelmina taxi tog över trafiken från KR Trafik.

Maven

Citat från: Axel L skrivet 11 juni 2022, 00:14:10 AM
Tack för samtliga svar och bilder angående bussgods. Är det så att bussgodshantering undviks i allmänhet under helgerna? Om vi tittar på tidtabellerna för buss 20 under helgerna verkar uppehållen vara något kortare än under vardagar vid orter där bussgodshantering förekommer.
Hälsningar
Axel L


Det är väl helt enkelt eftersom många av Bussgods användare och ombud har stängt på helger.