Det gröna "accesskortet"

Startat av igel, 14 april 2022, 12:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F.Å

Det är väl tänkt som så att det gröna kortet laddas med det antal enkelbiljetter i rätt priskategori man finner lämpligt och sen åker man. Kortet kan sedan laddas med nytt innehåll var och när som helst i appen som kanske en vårdnadshavare kan ha. Eller framöver hos ombud/spärr.
Men innan denna funktion är på plats fungerar ju fortfarande den gamla reskassan. Som för övrigt inte är lika smidig att fylla på om man inte har aktiverat automatisk påladdning. Vilket också kräver måttlig internetvana och bankkort...

Använder själv det gröna kortet och tycker det fungerar utmärkt för periodbiljett. Återstår att se hur enkelbiljettsfunktionerna kommer fungera. Speciellt i de fall man vill betala för flera.

buskörare

Nej, man kan registrera sitt kort på SL's hemsida, så dras det rabatterat pris istället. De flesta barnen (under 18) jag har med, åker på vuxenbiljett dock.

Ersa

Jodå, det går numera att låsa vissa specifika bankkort till enkelbiljett för halvt pris, både för barn och pensionärer. I övrigt hoppas vi alla givetvis på att SL löser detta med ett flertal uppladdade enkelbiljetter på det gröna kortet. Tyvärr verkar detta mål inte ens ha ett datum än. Står bara "längre fram" t.ex här:
https://sl.se/aktuellt/nyheter/dags-att-testa-nya-slkortet

F.Å

"I dag går det inte att köpa enkelbiljetter till det gröna kortet, men det blir det ändring på den 10 maj. Från och med då kommer du kunna köpa enkelbiljetter till det gröna kortet, upp till 20 stycken åt gången. Det kommer till en början endast vara möjligt hos ombud och spärrkiosker. Så småningom kommer du kunna köpa enkelbiljetter till kortet även i SL-appen."

https://sl.se/aktuellt/nyheter/10-maj-butiker-och-kiosker-slutar-salja-biljetter-till-access-kort/

Ersa

Då så! Därmed är väl problemet (snart) löst?

Bältes-Assar

Fast man kan ju tycka att de borde lösa såna problem först, innan man stänger ner det gamla systemet...

Ersa

Men om man samma datum, den 10 maj, både tar bort laddningen av reskassa på de gamla blå korten, samt inför enkelbiljettsladdning av de nya gröna, då blir det ju inget glapp.

846

Åldersgränsen för bankkort varierar från bank till bank. Banken jag använder har 9-årsgräns. Även om banken godtar det kanske inte alla 9-åringar eller 11-åringar är tillräckligt mogna för att hantera ett bankkort.

Min 12-åring har inget bankkort utan ett blå SL-kort som hans skolbiljett är laddad på (gäller 04.30 - 19.00 vardagar) och reser han på andra tider finns en reskassa på samma SL-kort. Om det inte går att ladda reskassan efter 10 maj längre måste han alltså ha två SL-kort, ett blått och ett grönt? Skolbiljetten är giltig till mitten av juni.

Ersa

Laddar man upp det gamla blå kortet med en rejäl summa reskassa, kan man ju använda dessa resor fram till mars 2023. Så vet man i förväg hur många resor som kommer att gå åt mellan 10 maj och mitten av juni är det ju bara att ladda in denna summa innan 10 maj. Om det nu är besvärligt att ha dubbla kort i några få veckor.
Det har iofs redan i många år varit rätt många resenärer som valt att ha skilda blå kort för månadskort samt reskassekort, så att ha två SL-kort i plånboken har för dessa inte varit speciellt jobbigt eller besvärande.

Bussmicke

Jag har tänkt att ha ett kort för förköpta enkelbiljetter och ett för 24-timmarskort.
Om jag inte använder bankkort för enkelbiljetter, har inte testat det.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det ska bli intressant att se hur snabbt fördelningen mellan blå och gröna kort förändras veckorna efter den 10 maj. Alla skolkort som skickas ut efter detta sommarlov lär väl bli gröna, de också.

Idag i mitten av april 2022 skulle jag tippa att blåa kort ligger på cirka 50%, bankkort på 30% och gröna kort på 20%. Siffror som givetvis lär variera stort mellan olika linjer och områden.

Bältes-Assar

Är det bara jag som tycker att det hela verkar lite svajigt? Mycket som ska komma "snart"...

Framförallt är det väldigt konstigt att man måste bli av med automaterna precis nu och inte kan ha kvar dem t.ex till den 10:e maj ( =en månad till) samtidigt som ombuden säljer de gamla biljetterna för glatta livet i en månad till. Och om nu dom där automaterna är så himla överflödiga, varför har man då behållit dom så här länge?

Ersa

Det gamla biljettsystemet Access hankar väl sig fram på övertid, med kryckor och rullstol sedan ett bra tag. Reservdelar till maskinerna har saknats länge, och att man behållit det ända in på 20-talet måste väl bero på att det nya systemet blev något försenat.

846

Det visar sig att man kan fortsätta att ladda på reskassa på blå Accesskortet även efter den 10 maj - men inte hos ombud. D.v.s. man måste göra det antingen i en bemannad spärr på en station eller i automat. 

buskörare

Men automaterna ska väl försvinna?