Linjen till Järva närsjukhus ska få ett linjenummer

Startat av Jimmy, 14 april 2022, 09:19:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Den linje som sedan i april 2014 trafikerat sträckan Rinkeby centrum - Järva närsjukhus kommer efter 8 år att tilldelas ett linjenummer.
Numret blir linje 511 med samma sträckning som den tidigare onumrerade linjen.
Enda funna info om detta är att det nu finns en tidtabell daterad 2 maj 2022 på SL Hemsida.

Trafiken har hittills gått med minibussar, måndag-fredag kl 07.30-16.30.
Entreprenör har förmodligen hela tiden varit Traveller Buss och SL har haft ansvaret för linjen

Om det nu blir någon annan som kör linjen vet jag inte.
Och om den nu skulle bli en "äkta" närtrafik-linje så borde den kanske ha fått ett nummer i 900-serien.

Linjenummer 511 användes senast av SL/Linjebuss och trafikerade då sträckan Akalla - Brommaplan men omnumrerades sommaren 2001 till linje 155.

Jimmy



Nico

Kan hålla med om att linjen sannolikt bättre hör hemma i 900-serien, men bättre ett linjenummer än inget alls. Kruxet är väl annars att det oxå är lite brist på linjenummer i 500-serien överlag även om enstaka luckor finns.

Sedan så har det, mig veterligt, hela tiden varit Arriva som varit trafikutövare för linjen ifråga, dvs. Bergkvara (Traveller) har inte haft något med denna linje att göra. Med tanke på linjenumret så lär det även fortsätta så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Båda har rätt i detta fall.
I början körde Traveller, såg den någon gång då och dom körde den med en slarvigt SL-strajpad Sprinter med ursprung i KLT-trafiken, detta kunde absolut ha varit som underentreprenör åt Arriva iofs.

Men sedan något år tillbaka (runtomkring årsskiftet 2020/2021) kör Arriva den med en nyinköpt Sprinter med inventarienummer 7304. Man skaffade den strax efter man skaffade 7303 (den Sprinter som först bara körde tillfälliga linje 611X Täby kyrkby stn - Östra Byle som gick pga Jarlabankes vägs ombyggnation vid järnvägsövergången)
Efter att 611X lades ner när arbetet var klart har 7303 flyttats till Råsta och idag är det både 7303 och 7304 som kör/kört linjen onumrerad.
Eftersom linje och destination inte funnits har dom kört runt skyltade "Arriva" men det ska ju uppenbart ändras nu.
Jag gissar att man gör detta för att underlätta för Arriva eftersom både minibussarna har all nödvändig utrustning (Buss-PC samt Accessmaskin) för att köra och vara inloggad på vanliga linjer.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

IvveRivve004

Jag minns att i en remiss över förslag på trafikförändringar användes linjenumret 511 till en busslinje som föreslogs gå Solna C – Sundbyberg – Hallonbergen och ersätta buss 113 och 504.

rengmark

Linjen kom till på grund av att hållplatsen Rinkeby allé drogs in i september 2013 när anslutningen med E18 upphörde. Denna hållplats låg i direkt anslutning med närsjukhuset. Man blev istället hänvisad till hållplatsen Rinkebysvängen 600-700 meter bort. Högljudda protester nådde trafiknämnden som beslutade inrätta en temporär busslinje mellan Rinkeby centrum och närsjukhuset. Denna skulle trafikeras fram till att nya bussbron till Ursvik skulle öppnas. Detta är försenat och bron är fortfarande inte öppnad.
Det har nu gått 8 år och det är verkligen på tiden att bussen får ett linjenummer. Enligt RiPlan  ska det hämtas ur nummerserien 501-518 så 511 uppfyller det villkoret.