Författare Ämne: SL historia från 1990-talet 14  (läst 6027 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25869
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SL historia från 1990-talet 14
« skrivet: 27 december 2007, 23:56:18 PM »






//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6248
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #1 skrivet: 28 december 2007, 00:09:53 AM »
Hur många Scania H10-H12 hade egentligen SL? Eller är dom bara spridda över många olika nummer serier med många små serier?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Esbjörn

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1222
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #2 skrivet: 28 december 2007, 00:18:54 AM »



Den där hade ju ett lämpligt linjenummer... :)

Trevliga bilder...
Trodde aldrig att jag skulle säga det, men det är nästan uppfriskande att se SL-rött i den Skånedjungel som har varit på senare tid...

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25869
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #3 skrivet: 28 december 2007, 00:33:03 AM »
Den där hade ju ett lämpligt linjenummer... :)

Trevliga bilder...
Trodde aldrig att jag skulle säga det, men det är nästan uppfriskande att se SL-rött i den Skånedjungel som har varit på senare tid...

He he, tack för det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6248
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #4 skrivet: 28 december 2007, 14:02:14 PM »
Fritt ur minnet:
H10 5331–40, 5456–60, 5762–5881, 6512–6606, 6609–80
H11 5882-5931, 6607-08 (H11G)
H12 5471-74, 5476–5521,6681–6701

Lite drygt 400st inte illa!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Andreas Ljungqvist

  • Gäst
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #5 skrivet: 28 december 2007, 17:20:44 PM »
De e så fint så man blir tårögd.. Väcker gamla minnen från barndommen.. Vill passa på och tacka dig för alla dina underbara 90-tals svep...

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25869
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #6 skrivet: 28 december 2007, 18:27:58 PM »
Tack, mer kommer.
Jobbar extra idag så vi får se om det blir något i kväll.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3144
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #7 skrivet: 29 december 2007, 00:44:42 AM »
Mycket  trevliga  bilder! :D

/Peter

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25869
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #8 skrivet: 29 december 2007, 01:11:33 AM »
Tack för det. Det kommer bli en del då och då.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3058
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #9 skrivet: 29 december 2007, 10:58:43 AM »
Och inom de olika litterarna fanns skillnader (små o stora) mellan olika serier.

H10 fanns i flera utseendemässigt olika modeller och även tekniskt skiljde det mellan bussarna.
H11 fanns i 3 varianter (inkl H11G)
H12 fanns även den i två utseendemässigt olika modeller och även här fanns tekniska skillnader.

Vilka tre varianter på H11 fanns det? 6607-6608 var ju som sagt H11G, sedemera H11E, och hade skivdörrar. Sedan fanns det ju ett gäng H11 med taklucka över förarplatsen(5919-5931?). Fanns det fler varianter?

Om man nu pratar om 112-familjen i SL-land så ska väl ändå H13,H14 och H15 få vara med? Kanske även ledvagnarna H30 och H31 platsar?
H13 var en innerstadsvariant av H12, 1+2-sittning och dörr 2+2+1. 5461-5470 10 st placerade i Söderhallen
H14 var fyra-fem bussar som skilde sig från H12 på bredden(eller var det dörrbredden?). Nummer mitt i 55-serien (5547-5550?) placerade i Kallhäll
H15 fanns dels i Söderhallen i form av 5475 som från början var provbuss H15T med tryckackumulatordrift. På Lidingö fanns 5522-5528.

Rätta mig! Jag har säkert fel någonstans. :)

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3058
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #10 skrivet: 29 december 2007, 11:06:36 AM »
Takluckorna tillkom senare, i slutet på -80 talet?

Urspr fanns 5882-5927, 5931 vxl GAV 762, 5928-5930 vxl GAV 762R

//Lars

Ah! Och skillnaden mellan GAV762 och GAV762R var att den senare även hade backväxel? ;)

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3058
SV: SL historia från 1990-talet 14
« Svar #11 skrivet: 29 december 2007, 12:48:34 PM »
Och där fick jag svar på något jag undrat sedan den gamla onda tiden när det tjyvkördes H11 i Söderhallen. Tack!