Trafiken i Åkerbygaraget 1978.

Startat av Ulf Berlin, 06 mars 2022, 19:00:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin


John P

Riktigt trevlig film, mycket har ändrats sedan dess, men förvånansvärt  mycket tycks också vara sig likt!  :)
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Fredrik Gelin

Mycket trevlig film!

Jag kan konstatera att det hänt en del, främst invändigt i garaget, sedan dess.
Fem veckors grundutbildning varav tre ägnas åt att lära känna bolaget, jag förmodar att körkortsutbildningen låg utanför dessa veckor då hon säger att det är två veckors linjeutbildning och två veckor med handledare?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ulf Berlin

Många godsaker i filmen såsom 4725(lillWiiman)på 601 och gamla järnvägskorsningen i Rydbo :)/Ulf

Lars-Håkan_E

4725 före ombyggnaden i Arvika, en trevlig buss.

Hasse L

Mycket se- och hörvärt! Några kända ansikten dök upp och en del SJ-jargong satt kvar, t.ex. sa man genomgående passning i stället för reserv.
Jag hade sen en tid ett annat heltidsjobb, men hade kvar möjligheten att köra extra i Åkerby. Under januari - mars 1978 blev det emellertid bara fyra arbetstillfällen. Trafiken hade ju minskats i samband med tunnelbanans förlängning till Danderyds Sjukhus.

En bild från en av de sista dagarna när lokallinjerna ännu utgick från Rådmansgatans T-station. Ser möjligen ut att vara H57 4923?

igel

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 mars 2022, 07:34:03 AM
Fem veckors grundutbildning varav tre ägnas åt att lära känna bolaget, jag förmodar att körkortsutbildningen låg utanför dessa veckor då hon säger att det är två veckors linjeutbildning och två veckor med handledare?
Hon säger 3 veckor där man får introducera på företaget, teorikurs, och så får man lära köra och så är det uppkörning.
Därefter 2 veckor linjekännedom.

Jag tolkar det som att körutbildningen ingick i de tre första veckorna. 

virtual1

När försvann hållplatsen Mörby C norrgående? - för jag anar att det är den vi ser här?

Hasse L

Visst är det Mörby C norrgående. Jag minns inte om vi körde lokalgatan från Danderyds sjukhus upp via den lilla terminalen väster om centrum redan från början. I så fall bör man ha dragit in hpl på Norrtäljevägen. Är inte i Stockholm den här veckan så kan inte leta i "arkiven". Kan väl tycka att någon annan borde veta?
/Hasse

Ersa

Ser fram emot när någon får fram svaret på frågan. Intressant! :)

Hasse L

Bildens datum var sista dagen som hållplatsen användes.
Från 30/1 kördes lokallinjerna över Mörbygårdsvägen  - Golfvägen - Golfbanevägen - Mörbyleden (hpl Mörby C (T) till Mörby tpl - väg E3. Man körde motsvarande väg även på inväg (frånsett att Gamla Landsvägen också ingår i linjebeskrivningarna - var det så att avfarten norrifrån fanns redan i höjd med Noravägen?). Dagens hållplats uppe på E3 tillkom först på nyåret 1987 vad jag kan se.
Roslagsresenärerna fick nöja sig med hållplatserna vid Danderyds Sjukhus.

Lars-Håkan_E

Avser du avstigningen Mörby C i höjd med Köpcentrumet söderut på dåvarande E3? Den måste ha tillkommit tidigare än 1987

Hasse L

SL:s linjeuppgift för 621 för 86-12-01 innehåller ingen hållplats mellan Roslags Näsby tpl och Danderyds sjh, 87-01-07 finns däremot Mörby C på inväg.

Motsvarande för 607: 86-01-13 går körvägen även på inväg ännu över Mörbyplan, från 87-01-07 körs i st. Norrtäljevägen t.o.m Danderyds tpl inkl. hpl vid Mörby C.

Ersa

#13
I SJ Buss tidtabell för anslutningstrafiken mellan Jarlaplan och Norrtälje hamn (färjorna Nordia och Skandia) från 1963 anges namnet Mörbybacken i både norrgående och södergående riktning. Var det en hållplats någonstans mellan nuvarande sjukhuset och köpcentret? Eller var det Mörbybacken norrgående som blev till ovanstående fotografade Mörby centrum norrgående?

Hasse L

Har inte mycket vänstertrafikmaterial om lokaltrafiken norr om tullarna, men den här tidtabellen vågade jag tydligen norpa i terminalen vid Jarlaplan. Linje 5 verkar inte ha trafikerat någon hpl mellan Jarlaplan och Noravägen, men på baksidans karta syns även Mörby Lasarett och Mörbybacken.
Vågar vi gissa att Mörbybacken låg uppe på krönet snarare än mitt i backen - det ser ju dessutom ut som att linje 12 viker av mor Ekbacken efter denna hpl.