RP Charter, Bromma

Startat av Bussmicke, 04 mars 2022, 12:33:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Nån som vet mer om detta bolag?
Såg att minst tre av de Merrersorbussar jag fotat har hamnat där. Man har väl inte bytt namn på Merresor utan jag tror man har fört över verksamheten till RP Charter.
RP Charter verkar vara nytt bolag sedan förra året.


1532 EOY699
1831 TOW910
1950 PLJ64J

...är tre av de bussar jag kollade på kul och det var då jag såg att de fått ny ägare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

Adress:

c/o TRANSDEV SVERIGE AB
BOX 14091
167 14 Bromma

Så; ja det är väl ett nytt bolag i paraplyet.
Äger 64 fordon i skrivande stund:
https://biluppgifter.se/brukare/r5adgkWDor?utm_source=merinfo&utm_medium=web&utm_campaign=owner&utm_term=company

Peter Elmheden

Känns som att det är ett bolag som är skapat för att avveckla ett aktiebolag. I detta fallet sälja.
Det verkar vara fordon från de "gamla" bolagen så som Lindbergs, VS & Persson och Björks.
Troligtvis väljer Transdev att bara sats på upphandlad trafik och inte kommersiell.


Bussmicke

Är det inte bara Merresor som bytt namn?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

#4
https://www.bussmagasinet.se/2021/11/transdev-saljer-bussverksamhet/

Jag vet inte nu hur mycket som sålts och vad som är kvar med namnbyte.
RP Charter AB är nytt bolag som är kvar hos Transdev. Möjligt det avses säljas (559343-3567).
Vad gäller verksamheten med järnväg har det tydligen bytts namn på detta.  Merresor AB torde vara namnändrat till Snälltåget AB (556401-0055). Jo det var Merresor som drev Snälltåget. Målet med detta bolag har inte heller ändrats utan kan avse busstrafik. Mig veterligt härstammar Merresor delvis från ett företag i Kinna-Skene som bedrev skoltrafik m m (Marks Limousine).
Tyvärr vet jag inte mycket om moderbolaget till Snälltåget AB. Jag är fö lite konfunderad över namnbytet. Kan man registrera ett bolag med så allmängiltigt namn. Alltså ägandet efter Veolia och Transdev.(formellt bytte Veolia namn till Transdev för detta bolag).
Rent formellt är RP Charter nytt bolag.
Marks Limousine AB drev också Flygbussverksamhet som bl a avsåg trafik Göteborg Centrum(NEålatsen) till Landvetter flygplats och tomkörde ibland bussar till Näsområdet i Kinna för service. Senare har 5564010055 hetat FAC Flygbussarna ACAB

Fredrik Gelin

Jag vill minnas att Merresor bildades av FAC (Flygbussarna), möjligen efter att de köpt Marks Limousine.
Då var syftet att bedriva upphandlade tågtrafik som de vunnit (var det TiB?).

Jag har även för mig att de även hade en del andra uppdrag ute i landet som exempelvis skoltrafik med buss (främst det som Marks Limousine kört tidigare).
Kan det ha varit så att Merresor skapades för att hantera upphandlad trafik under FACs paraply?

Merresor följde sedan med när Veolia köpte FAC och där verkar man sedan ha utvecklat varumärket mot kommersiell trafik över lag.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


S Svensson

Namnet Merresor förekom tidigare på ett bolag som SJ och Veolia (Connex) samarbetade med.
Namnet användes senare till att ta över bolag. Sedan vill jag påpeka (ursäkta ordvalet(!) att jag en gång slog in och tittade på vad som skrivits här tidigare. Problemen är inte så enkla som man kan tro. Marks Limousine bildades en gång 1998-99 av en ekonomisk förening som hette Marks Centrumtaxi. I samband med upphandling 1999 tog ML över helt och hållet. Man hyrde lokal på det sk Näsområdet. Tidigare hade ett annat företag haft detta. Sedan tog några personer över ML från de resterande ägarna. Dessa båda var knutna till flygbussarna i Stockholm. Senare såldes dessa företag till Veolia(Transdev) och efter ett tag upptäcktes att aktiekapitalet var förbrukat. Sedan följde olika transaktioner och personalbyten. Skoltrafiken som ML skötte och som var ryggraden hos företaget fortsatte. Vad jag minns och vad jag hittat fick Orusttrafiken avtalen. De tog över trafik i Sätila Distrikt. Vad jag kan förstå så kördes av ML resten som underentreprenör till Orusttrafiken (nuv Vy).
Den som vill veta mera kan kanske söka på tidigare inslag där jag skrivit några rader då och då. Några personer som tidigare varit inblandade i Torestorps Limousine AB tog över delar av ett företag i Svenljunga och fortsatte driva detta i Borås och Svenljunga. Detta företag har inte med Merresor (sista) som såldes delar av. Märk att Transdevs dotterbolag enbart bytte namn här i Sverige. Det är i frankrike som Transdev tog över delar av Veolia. Nuvarande rest-Veolia har inte med busstrafik att göra.  I dag finns i Mark(Kinna och Horred) Horredstrafiken som fn kör tågersättning. Lidbergs i Istorp har två bussar kvar. I Veddige kör taxiföretaget och de har tre Setra som mest kör skolbussar. I Borås och Målsryd finns en Setra hos ett verkstadsföretag. I Viared industriområde såg jag en Volvo 9700 märkt Söderkulla bilskola men denna är troligen inte regi på detta. Dessutom finns i Viared ett företag som sätter ihop busschassie (Volvo Bussar monteringsfabrik). Dessutom finns ju KE:s kvar under Nobina. KE.s har enstaka buss för beställningar. De kör troligen åt företaget Rolfs flyg&Buss där bussarna handhas av Hallgrens. I Ulricehamn finns även Nitta Buss (Hökerum).
Som synes har antalet bussar och företag minskat betydligt sedan Marks Limousine hade bussar. SS-n

Bussmicke

RP Charter har uppställningsplats på Omformargatan 24 i Tunbytorp, så långt bort det bara går att komma i den här stan. Transdev Nord Såg jag inte var de höll till, Tunbytorpsgatan 10 tror jag det ska vara
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.