För att förr kunde man dels vända uppe vid parkeringen, men den möjligheten byggde Stockholms stad bort för en del sedan (typ 5-6). Backvändning kunde sedan kanske vara ett alternativt, en brukar ofta ge upphov till diverse trista följder och är inget som rekommenderas utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv. Utöver det så ändras vissa krav etc. med tiden. Bl.a. får man enligt nuvarande riktlinjer inte dra ny trafik på sträckor som har en lutning som överstiger 7 % (eller 70 ‰ om man så vill) samt har en hållplatsangöring som ska ligga i ett vilplan som får ha en maximal lutning på 2,5 %. Detta för att underlätta för folk med rörelsenedsättningar mm.
Nu kan man väl säga att detta är en gammal linje (ersättningskörning), men i och med att den inte är stadigvarande liksom att sträckningen ändrats något så blir det ny trafik varje gång och då gäller nya regler. Sedan är det inte SL som hittat på detta själv utan kommer i en förlängning faktiskt via olika FN-krav som blivit lag genom EU-direktiv och som sedan implementerats i svensk lagstiftning och vidare till SL:s riktlinjer. Jämför med hur annat fungerar... renoverar man en gammal 40-talskåk så kan man knappast återanvända t.ex. elkablage mm. från den tiden.