Hjälp med identifiering

Startat av Ted Selander, 12 februari 2022, 12:29:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander


Bilden kommer från Malmö stadsarkiv, och har publicerats på ett annat forum.
Det går nästan att läsa regnr på den främre bussen. Bilden förmodas vara tagen sent 50-tal.

Ersa


Jim Hansson

Men den har ju ingen Linjebussmålning och dessutom hade väl Linjebuss ingen verksamhet i Malmö, eller?
Jim
Världens meste Rapidloksförare.
Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Beställningskörning? Ser ut att stå något med nio bokstäver på destinationsrullen. "Abonnerad"?

S Svensson

Tittar lite på bilderna Volvo Amazon och VW "Bubbla" syns och den senare har större bakruta. Denna kom på modeller årgång 1958,men fanns redan 1957.
Bussarna ser äldre ut. Den främre från cirka 1950 och möjligen från Katrineholm. Bakre buss är äldre. Det är lite svårt att identifiera bussar och årgång. Men utrustning på bussar ändrades mycket de sista åren på 40-talet och början av 1950 talet. Egentligen borde Malmö stadsmuseum svara på när de tror bilden tagits. Färgen på bussarna ? Gul men inte SJ kulör cremegul. Spårvagnens färg stämmer denna eller har blekning gjort att den ser ut som spårvagn i Norrköping ?
Är det spårvägssällskapets Malmöavdelning som är ute ?

Ersa

Ser ut som en mörkröd Saab 92B i fint skick till vänster i bild också. Dessa tillverkades mellan december 1952 och december 1956.

Bältes-Assar

M476 då? Även det en Linjebussvagn iofs, men kanske mera rätt årsmodell.

BAX

Spårvagnen på bilden går i reguljär trafik på Ringlinjen som då, liksom numera, hade linjenummer 3. Linjen "bussificerades" 1964 då vagnarna fick flytta över till linje 4 så att fyrans Mustanger kunde byggas om till H-trafik. Min vilda gissning är att de båda bussarna tillhör SJ och att de möjligen har sällskap med varandra i ett abonnemang.

S Svensson

Det finns ju enklare register över bussar kvar på bibliotek. Ofta kallad "Bilkalendern" och ibland i biblioteks fasta samlingar som inte utlånas. Hör med UB i Lund !

I och för sig är det inte säkert att Linjebuss alltid hade blå bussar. Det som är problem på bilden är att bakre bussen är att betrakta som "gammal".Färgsättning och att personbilarna är bevisligen från cirka 1957-1959 (Volvo Amazon resp VW med större bakruta). Vad gäller Vauxhall Cresta vet jag inte när modellen kom till Sverige. Samma modell i stort sett såldes så sent som 1964 till ett pris av dåtidens 25000 kr. Samma lön en person inom industrin hade om året.
Linjebuss hade bussar med M nr i Lund,Eslöv och möjligen någon plats till. Men jag vet inte vilka M-reg bussar som gick i L och F-län? Övertagna bussar ?
Dessutom är det de som påstår att Linjebuss inte hade bussar alls ! LB drev dotterbolag i stället. Nyligen övertagna dotterbolag ? Var det 1955 som LB International såldes ? Bussar hos dotterbolag ?
Samt att negativmateriel kan ha förändrats. Blå färg brukar bli blå. Svart finns kvar men vissa färgförändringar syns. Men kan en ljus färg (beige,gul,) förändras ? Svartvita negativ kan delas i blåkänslig, ortocromisk vilket innebär känslig för alla färger utom röd, och pancromisk, alla färger får nyanser i grått.
Finns det någon motsvarighet i negativmateriel för färgfilm ?
Ursäkta att jag brer ut. Bilden är mycket intressant.Bussar,bilar,cyklar,moped,spårvagn samt byggnader i stadsmiljö. Känsla av rörelse också !

Björn Forslund

#10
Klart att det är SJ, vagnnumren syns där de brukar sitta framför framhjulet. Båda bussarna har flaggor, som någon annan påpekat är det säkert ett abonnemang med två bussar.
Hittade en bild på en liknande SJ vagn, 1524. Det var en Sc-V B21 med Hägglund kaross från 1948.
Spårvagnen är en av Malmös typ H. (med SKV kaross!)

Walter

Bilden ser ut att vara tagen i korsningen Föreningsgatan och Amiralsgatan. Den sistnämnde har ännu inte anslutning ned mot kanalen och centrum (åt vänster i bild) så vitt jag kan se. Till höger om fotografen finns idag stadshuset.

Det ståtliga huset till höger i bild finns kvar idag, likväl det till vänster där järnaffären är belägen. Kvarterets där tobaksaffären är belägen finns dock inte mer. Där bör Amiralsgatan gå idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Tack alla för engagemanget, och Björn för att du satte ned foten!
Finns det någon tillgänglig sammanställning över SJ:s bussar från förr?

S Svensson

När man tittar på en sådan bild och skall göra någon form av identifiering måste man se på bilden någorlunda och bestämma en tid som bilden är från. Detta har vi gjort. I den Trattmodel som användes är förslagen till att börja breda. Sedan kommer en del annat. Då är det någon som skriver att det troligen är en LB fordon. Detta går inte att avförda hur som helst. Även om jag själv tycker mig se att det är ett SJ fordon (eller två) så kan jag inte avförda det förda med Linjebuss. Därför måste jag även titta på detta.
Jag det kan vara SJ fordon. Men jag ser ingen SJ emblem och väldigt lita annat. olika former av museum har stort ansvar över hur bilder behandlas. Att SJ cremgula färg blir något annat liksom spårvagnen som verkar mera gul än grön nedtill.
Björn påpekar att det är en SJ buss Men Björn har inte använt någon mer uppgift mer än att SJ hade flera sådana bussar. Detta visar inte att det är en SJ buss på bilden även om det är troligt.
Till Ted skulle jag vilja säga så här. Åk till Lund UB och titta igen uppgifter från "Vems är bilen" till Bilkalendern. För några officiella förteckningar finns inte. Jag har gått igenom flera förteckningar som finns på SJ rullande materiel. Buss saknas i flera str 77 materielförteckningar. Bilregister saknar ofta inventarienummer så det inte går att fastställa vilket regnr som hör till inv nr. Under några år skrevs korten om från stort format och tunnt papper till kartong och A4 liggande. Det får oftast då inte att hitta bussar. Korten är ofta ordnade i vilken tid bussarna avfördes.
Bild som visar stadsmiljö är betydelsefull och de bör därför dateras. Jag har sett amatörforskare ge ut böcker där det skrivs "bild från 30 tal". Men det går datera ganska exakt oftast. Vissa tider användes olika negativmateriel. Sedan kan det vara så att trafikföretag inte arkiverar sina materiallistor. Exx exempel är Borås Lokaltrafik som saknade äldre uppgifter. Jag lyckades få Erik Hellman till att granska sina uppgifter och han  kunde sammanställa uppgifter. Sedan hittade jag en lista i inv nr ordning. Dessa nämndes dock inte utan det var bara ordningen och att vissa fordon saknades. Jag lyckades sätta inv nr framför regnr och fann att det var turistbussarna som saknades. Dessa fanns fpå foton ,oftast i någon tidning. Denna lista hittade jag i ett arkiv som gällde krigsplacerade bussar.
Det är viktigt att bilder blir korrekta. Den som fann att bussen kom från Linjebuss kanske skall motivera detta bättre. SJ hade som sagt flera bussar med samma typ. Men jag såg också andra företag ha samma typ och företag har bytt ägare. Finns det flera bilder ? Samtidigt med Linjebuss skulle jag vilja fråga vart NE Nerells bilder tagit vägen. Han fotade ofta bussar. Nerell var teknisk chef på LB och bodde i Göteborgstrakten med stuga vid Anten.