Gammal turistbuss

Startat av AA-Buss, 31 januari 2022, 21:15:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AA-Buss

Hittade en gammal bild från tidigt 50-tal från en turistresa till Tyrolen. Blev lite nyfiken på bussen och tänkte försöka få den identifierad, vilket dock hitills visat sig omöjligt. Så kanske någon här på forumet kan sprida lite ljus över den. Bussen har texten "Sverige" målat på sidan och framför (bakom huvudet på mannen till höger) syns toppen på något som liknar toppen på en mur eller borg med fem upphöjningar (se skiss). Vad var det för bussbolag i Stockholmstrakten som kan ha haft en logo likt denna ? Bussen har också en annan ovanlig detalj. Det fjärde fönstret på fönsterraden är delat och ligger lite högre än dom andra, något som jag inte hittat på någon buss från den här tiden. Det är som sagt långsökt och inte mycket att gå på, men ...
Volvo PV-444 började tillverkas 1944 så bilden kan i alla fall dateras till efter det
Tack för hjälpen att ladda upp bilden Ulf


Ulf Berlin

Hej.
Du måste ha din bild uppladdad från din hårddisk till ett uppladdningsprogram,
för att sedan kunna lägga ut den.
Jag använder Postimage.org som är gratis,men det finns flera olika./Ulf


AA-Buss

#3
Volvo B638 från 1953 har samma upphöjning av fönsterraden. Hittade en bild på svensk Bussdata (regnummer EHD 411).
Det har funnits 50 bussar av den här typen varav 48 ägdes av Statens Järnvägar så chansen finns att det kan vara Pontus Björks Åkeri AB
i Fjugesta. Någon som vet mer ?

Mats Karlsson

De fanns något i Hallstahammar som hette Borgresor. Ägdes av en bussägare Rolf Herbert Lennart Borg. Kan han ha haft en borg-logo? Han köpte företrädesvis Scania-Vabis-bussar.

bilomnibussen

Björks buss var vinröd upptill, hade ljusbeige rand och var lite klarbärsröd under bården. Dessa färger skulle inte framtona på det viset på en svartvit bild, dessutom känner jag inte igen ordet Sweden från Björks buss.
Mvh
Jan G

Björn Forslund

#6
Bussen är antingen C103 eller C109, Scania-Vabis B63/SKV 1953, halvturister tillhöriga stadstrafiken i Uppsala.

Janne Rickman

Visst är de C103 eller C109