Farväl (?) SL-linje 350

Startat av Tommy E, 31 mars 2021, 22:56:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Dags igen att skriva en farväl-tråd till en Mälarölinje. Den här gången får det bli med frågetecken eftersom kommunen säger sig arbeta för att linje 350 ska behållas, men tills vidare är det farväl som gäller. :-\ Flera av nedanstående bilder har jag visat tidigare, men de kanske kan vara till lite nöje en gång till. ;)

Linjen infördes på försök 19 augusti 2019 med de då vita Arriva 7300-01, och jag passade på att ta några morgonbilder på vägen till jobbet.





Bussarna har 13+4 passagerarplatser. Från början saknade de biljettmaskin, men det tillkom med tiden.



Inom kort tillkom även 7302, och morgonfotandet fortsatte. 8)



I början hade man stora problem med tidhållningen på grund av alltför optimistiskt lagda omlopp, som gjorde att bussarna missade färjan och drog på sig en försening som inte gick att köra in. Så småningom kom en ny tidtabell där trafiken glesats ut i rusning, så att bussarna skulle komma till färjeläget i god tid och undvika att fastna i kö.

Nästa nyhet (åtminstone för en bussfotograf) var att bussarna blev rödfolierade. Här kommer 7301 sedd från min favoritplats på färjan, fotgängarnas "utsiktsplats" en trappa upp. ;)



Några gånger hände det att två av de tre bussarna var på reparation och/eller behövdes på annat håll, och då blev det den här Ivecon från Almgrens som fick hoppa in.



Med coronan blev det som bekant en kraftig minskning av kollektivresandet, men trots det blev försöket med linje 350 kvar ungefär ett år till. Från imorgon är det dock slutkört, om det inte är ett aprilskämt... ;)

I lördags kväll hade jag vägarna förbi och passade på att ta en sista bild under överfarten mot Jungfrusund. Kvällsbelysningen i bussarna är rätt häftig, eller vad tycker ni? 8)



Ungefär likadant såg det förmodligen ut alldeles nyss, när den sista turen innan nedläggningen färdades över sundet. Den avgick 22:36 från Fittja, och när den har ankommit Ekerö C klockan 23:03 är det slut för den här gången.

Om linjen återkommer hoppas jag på att man anstränger sig mer för att bytena vid linjens ändpunkter ska fungera smidigt, och gärna att bussen får stå i ytterfilerna på färjan så att den kan köra av före alla bilar! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

zjbus

#1
Stort tack för din trevliga sammanställning, varför läggs linjen ner? Tillfälligt eller permanent återstår att se, roligt om den startas upp igen senare.
Mvh zjbus

Bussmicke

Jag hade tänk fota på/vid färjan men blev inte av. Tur du gjorde det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Bra dokumenterat,Tommy.
Varför finns de digitala klockorna inne i bussarna när dom aldrig går rätt(som här 23.55) :P/Ulf

Ersa

Varför de finns? För att de sätts in av tillverkaren, kanske? Frågan är väl snarare varför ingen orkar ställa in dem korrekt. Stordriftsnackdel?

Tommy E

Kul att bilderna gillades! :) Gissningsvis beror nedläggningen på en kombination av minskat resande på den aktuella linjen, och ett allmänt behov av besparingar hos SLL efter året som varit. Det är nog fara värt att jag sitter och skriver en ny sådan här tråd till linje 314 om några månader. :-\
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Bara 3 dagar i veckan, vill minnas den gick dagligen tidigare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

admin

De inlägg som rörde ombordsystem mm. på X60-motorvagnar har fått en egen tråd under »Ordet är fritt«. Den tråden nås här.

I övrigt så är det ok att gå off-topic om man diskuterar någorlunda näraliggande ämnen. Börjar det dock handla om något helt annat annat så starta då som sagt hellre en ny tråd alt. använd pm-funktionen.