Åkersberga 1995

Startat av Bussmicke, 18 februari 2021, 13:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl

Som Måns Johannesson skriver svarade 675:an för all trafik till Svinninge på vardagar fram till det att linje 629 startade i augusti 1992. Då övergick 675 till att endast trafikeras skoldagar. Och som Ulf Berlin skriver kördes linjen då med endast en tur i vardera riktningen för gymnasieelever från Vaxholm till Åkersberga. En titt i gamla tidtabeller visar att det varierade mellan åren huruvida Nantes trafikerades av 675:an eller inte.

I augusti 2000 lades 675:an om till att gå via Östra Ryd-E 18-Stava istället för via Svinninge. Detta för att säkerställa gymnasieförbindelser mellan Stava och Åkersberga när nästan alla turer på 621 avkortades till Åkersberga. Formellt lades 675 ner i augusti 2001, men eftersom linjen bara kördes skoldagar upphörde trafiken i praktiken redan i juni det året.

Ett litet tillägg: jag hittade ett trafikmeddelande från 7/4 2001 där det står att ett antal turer på 621 åter förlängs från Åkersberga till Danderyds sjukhus och att linje 675X mellan Åkersberga och Stava därmed läggs ner. Jag hittar inget mer om 675X. Är det någon på forumet som vet vad det var för linje?

Bussmicke

675X har jag aldrig hört talas om

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JAB

675X var väl en ren skoltur från Röllingbyskolan via Oxenstiernas väg till Stava värdshus (eller Stava världshus som det stod på den ena topptavlan under flera år)