Vänsterblink när kör i bussfil

Startat av LarsDaniel, 29 oktober 2020, 22:28:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LarsDaniel

Ska en buss verkligen blinka vänster när den startar från en hållplats genom att köra rakt fram i en bussfil. Grabben övningskör och blev obekväm när busschauffören blinkade vänster utan att flytta bussen till filen bredvid bussfilen.

Rojje

Räknas inte det som start från vägkant? Då ska blinkers användas.

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.

Nico

Jo, det är den paragrafen i 3 kap. Trafikförordningen som gäller. I annat fall, dvs. om det inte blinkas, så måste ju övrig trafik gissa sig till förarens avsikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Dessutom finns det på vissa håll bussar som är kopplade så att dörrbromsen inte släpper förrän föraren blinkar vänster, åtminstone en kort stund. Vilket gör att man kan råka skrämma bilister på sidan om kollektivkörfältet. Speciellt när det är tät trafik och det helt enkelt inte uppstår en naturlig lucka bland bilarna. Samtidigt är vänsterblinksignalen ett tecken till bakomvarande inkommande buss att man är på väg att lämna hållplatsen, så denne då kan anpassa sin köning/inbromsning till en.

igel

Att blinka ut känns ju lite obekvämt vid ett par hållplatser där det mer förvirrar än klargör ens avsikter i trafiken.

Det ideala hade ju varit att bussar skulle binka in så länge som de stod vid en hållplats, ungefär som förr, och sedan stänga av blinkersen när de lämnade.

Knut

#5
Hva da med busser der man må blinke 3 ganger til venstre for at dørbremsen skal slippe?
Dette igjen er gjort for å slippe diskusjon om at bussen bare begynner å kjøre uten bruk av blinkers.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

igel

Ja jag tror att alla i tråden vet att det finns bussar som är byggda med dörrbroms kopplad till vänsterblinkers för att det inte ska uppstå någon diskussion om bussen blinkade eller inte när den lämnade hållplatsen.
  På många ställen på landsbygden fungerar det utmärkt. Men i Storstockholm finns det många hållplatser där blinkandet till vänster snarare skapar förvirring än att det klargör ens avsikter. I vissa fall skapar det även direkt farliga situationer i trafiken, där omkörande bil antingen bromsar eller hastigt byter körfält.

Här tillexempel:
https://kartor.eniro.se/?c=59.399149,18.036988&z=19&l=aerial&sv=59.399355,18.037102,3.0706,1.3259,0.0665

Om det är rusningstrafik och du kommer där bilden är tagen på påfarten och en buss vid hållplatsen börjar blinka vänster. Då är risken stor att du antingen byter körfält lite hastigt och orsakar en olycka eller att du bromsar och orsakar en olycka när du blir påkörd bakifrån.
  Allt detta därför att en buss blinkade vänster endast för att släppa dörrbromsen, utan att ha någon avsikt att byta körfält.     

Ersa

Bussar med vänsterblinket kopplat till dörrbromsens frisläppande brukar väl ofta ha sitt ursprung på andra ställen än storstadsregionerna, men ibland sker ju flytt av begagnade bussar med denna funktion in till SL-trafikens depåer. Då sker en liten kulturkrock så att säga.

buskörare

Örebro hade vänsterblink på sina. Hört historier om det, eftersom flera bussar från Örebro lånades ut till Stockholm sommartid. Underhållande! Inte alls ovanligt att man blinkade vänster även när man skulle åka iväg med sin bil. Vi brukade skoja om att om man såg en bil som blinkade vänster när den körde ut från parkeringsplats vid t.ex köpcentrum, så var det en busschaufför som körde.
Jag kan fortfarande slå på vänsterblink ibland för att "släppa dörrbromsen". Trots 11 år sen jag slutade köra i Örebro.

Ersa

Vissa bussar hos vissa delägare av Centrala Buss i Jämtland/Härjedalen hade detta på sina Vegor, samt ett fåtal stadsbussar i Umeå. Även hos mig kan reptilhjärnan i vissa enstaka lägen, 15-20 år senare, påminna mig att blinka vänster vid start, framåt eller bakåt, för att kunna köra in och ut ur tvätthallar och verkstäder. Åtminstone gällande äldre Volvo och Scania lågentré/låggolv.

Kvarne

Busslink Nybodas Neoplanleder (7730-7750) hade alla den funktionen att dörrbromsen släpptes genom att man slog på vänster färdriktningsvisare.

Tex på hpl Tussmötevägen(utmed Huddingevägen) kunde det lät uppstå förvirring för bakomvarande bilister då hpl ligger i bussfilen och bussen skall efter stoppet fortsätta rakt fram i bussfilen.
Det kan nog dessutom varit så att det stökade till lite mer då vägen har maxfart på 70Km/h vilket innebär att bussföraren är skyldig att lämna företräde för bakomvarande fordon.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

ConnyP

Själv så tycker jag det är skönt att vänsterblinka innan start, tror jag har 2 blink. Oftast så ligger en hållplats precis före en korsning där bussfilen upphör så slipper man helt plötsligt ha en omkörande bil framför sig som skall svänga höger. Blir heller ingen överraskning att bussen helt plötsligt börjar köra. Tror faktiskt de flesta bilförare tolkar en snabb vänsterblink som att bussen är på rull. Skönt också att som chaufför själv veta att bussen framför nu skall iväg då man ofta är 2-3 bussar på samma hållplats. Om man som bilförare är i färd med att köra förbi ett flertal bussar så ser man om en buss är på väg att lämna hållplatsen vid ett mycket tidigare skede. Gäller för oss att INTE glömma bort att stänga av blinkersen i tid.

buskörare

Våra nya blinkar 6 gånger om man puttar till på blinkersspaken. Väldigt irriterande. 3 blink som på nyare bilar vore bättre.

Nico

Förstår inte riktigt varför detta med att blinka ut från vägkant (hpl.läge) mm skulle vara så konstigt?! Vilket lagrum som gäller har ju redan nämnts i trådens början och inom körkortsutbildning brukar man koka ned paragrafen ifråga enligt nedan...

Du är skyldig att använda blinkers när du:
- Ska vända på vägen
- Ska svänga i en vägkorsning
- Ska starta från en vägkant (inbegriper då även hpl)
- Ska byta körfält eller i övrigt flytta fordonet i sidled


Om vissa andra förare blir förvirrade av det så säger det nog mera om att dem, dvs. att de skulle kanske behöva träna/läsa på trafikreglerna lite. Sedan kan man kanske tycka att det kunde finnas bättre alternativ, men tills något kommit på något så är detta det här som gäller. Det måste ju fortfarande vara bättre att blinka och påkalla uppmärksamhet från övrig trafik än att strunta i och blinka och riskera en kollision.

Hur körriktningsvisare mm. fungerar i bussarna numera varierar, men förr brukade t.ex. SL speca alla sina bussar så att automatisk återgång inte fanns (ett litet bleck som togs bort) utan det blinkade normalt tills man själv slog av. Med lite mer högljudda relän så riskerade man inte att glömma bort blinkersen. Det här med automatblink är en senare modegrej, men går säkert att ta bort om så är.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

När det gäller s.k Komfortblinkers så går det att avaktivera resp. ange antalet blinkningar i mjukvaran.