Amazon har nu öppnat i Sverige

Startat av Fredde, 28 oktober 2020, 09:57:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Amazon öppnade på onsdagsmorgonen officiellt dörrarna i Sverige.
Det länge omskrivna intåget har föranletts av både oro och förväntan över hur den amerikanska jätten kan påverka svensk e-handel.


https://www.svd.se/amazon-har-nu-oppnat-i-sverige

https://www.amazon.se

Ska bli intressant att klicka runt och se hur den svenska sidan och priserna ser ut, om det är något att ha eller ej. 8)

Ersa

Utbudet på Amazon överlag brukar ju ha rätt höga priser, så jag undrar om de verkligen blir något reellt hot. Åtminstone det jag köpt hittills via Amazons tjänster i Tyskland och Japan har legat rätt högt i pris, vilket gör att man bara handlar där då man verkligen måste.

Nico

Plus att det svenska utbudet fortfarande är väldigt lågt. Man hamnar i första hand hos butiker utomlands (bl.a. i USA) vilket även innebär att man kan åka på tull etc. som man inte ser upp.

Sedan innebär den [alla fall i nuläget] usla översättningen att det blir lite svårt att söka. Enklare då att fortsätta söka på engelska.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Lägg därtill beslutet att avgiften på 75 kr för administration av paket från icke-EU länder ska höjas till 200 kr.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-hojer-avgiften-for-paket-fran-lander-utanfor-eu

Bussmicke

#4
Dyra som attan.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DaViD^^

nu när dom så fint öppnat Amazon.se  så vet jag faktist inte en enda person som beställt något därifrån..   jag har beställt en hel del från amzon.de

både 3d printer bildelar och lite andra onödiga saker som var märkbart billigare än motsvarande här i sverige.  men priserna på amazon.se imponerar verkligen inte.

blir ju ett litet trådlyft men skulle vara lite intresant att veta hur ni upplever det några månader in

Nico

Har avhållit mig och utbudet överlag har inte heller intresserat direkt. Somligt går enklare att handla via Amazon på annat håll, men överlag är de dyra och frakten ännu dyrare. Åker man dessutom på tull (det framgår inte alltid helt klart varifrån en vara skickas) så blir det än dyrare.

För egen del så brukar jag antingen hålla mig till e-Bay.de eller så brukar jag kolla i annonserna efter firmornas egna webbsidor. Inte sällan blir det betydligt billigare att gå förbi alla mellanhänder samtidigt som kostnader för frakt mm. oftast blir tydligare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag köper ibland vissa specifika Blurayskivor från Amazon.de, då jag är ute efter det tyska ljudspåret. Någon gång per år kanske. Annars är det i princip noll och intet jag använder Amazon till. Det mesta är på överpris, och utbudet går relativt lätt att hitta på andra sajter som eBay och Aliexpress. Via dessa två är det givetvis också ofta tull/moms, men då grundpriserna är betydligt lägre, tjänar man ändå på det. En annan fördel med eBay är att man med hjälp av sökfiltret lätt hittar gott om saker från Storbritannien samt EU där, som är helt tullfria.

pnott

När jag har googlat efter varor så har Amazon ofta kommit högt i sökresultaten, men hittills har deras erbjudanden inte lockat mig till köp.

virtual1

Just nu känns det som att Amazon går på sparlåga här, priserna är inte konkurrenskraftiga för fem öre och det är dåliga maskinöversättningar på produkterna samt att de gör noll annonsering. Just nu ser jag ingen framtid för den svenska siten alls om man inte gör en offensiv snart.