Bussföretagen hr problem med ekonomin

Startat av S Svensson, 29 juli 2020, 22:48:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Ulf får gärna svara själv, så slipper andra gissa åt honom.

Maven

Citat från: buskörare skrivet 31 juli 2020, 14:11:42 PM
Men har alla bussar ATR? Vi har några som har en synlig mojäng ovanför varje dörr (även bak alltså), men det är inte alla. När jag jobbade på Keolis, var ATR-bussarna uppmärkta även i vagnen för att föraren skulle veta. Så har inte Arriva.

Inte alla, fortfarande bara runt en tiondel, så statistiken är hyfsat tillförlitlig för vintervardagar, men mer eller mindre dålig för helger och sommar, beroende på hur vagnutsättarna har satt ut ATR-bussarna. Men det är trots allt mycket bättre än inget. Access räknar ju bara påstigande resenärer, inte var de kliver av, och räknar bara de som viseras elektroniskt, så alla SL-rapporter som visar belastning, trängsel och liknande på avgångsnivå baseras på ATR.
I de senaste SL-upphandlingarna (fr.o.m. Ekerö och Märsta och framåt, tror jag) så är det entreprenörens ansvar att tillhandahålla system för resanderäkning, och då ska det finnas på samtliga fordon. De nya systemen är ju mycket mer kompakta än gamla ATR, som väl är ett 40 år gammalt system.

Ulf Berlin

Tja,eftersom vissa trafikutövare inte har biljettkontrollen i egen regi så skrev jag så...
Blev mest förvånad över att detta förekommer i landet m h t smittspridningen som
fortfarande är stor(i trånga utrymmen),men uppenbart så.../Ulf

Nico

Gissade på att det var det som avsågs, men det kanske hade varit bättre om du skrivit ut det mera i klartext.  ;)

Sedan är detta med hur betalning och annat ska hanteras sannolikt ett dilemma på flera kanter. I grund finns det ju heller inga förbud i egentlig mening mot att t.ex. ha biljettkontroller. Det går ju även att genomföra dessa på olika vis så att kontakt och avstånd upprätthålls.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Snarare är det väl så att utvecklingen går mot att operatören ska ta mer och mer ansvar för helheten av trafiken. Åtminstone i huvudstadslänet. Däremot är det ofta så att just biljettkontroller verkar vara en känslig fråga, om beslutsfattare är lite konflikträdda.

Ulf Berlin

Jag ville inte skriva i klartext,då jag refererade till sign:mittlinjes inlägg.../Ulf

Ersa

Klartext vore dock uppskattat för alla, så en stor del läsare slipper spekulationer över vad olika oklara inlägg med citationstecken betyder.

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 30 juli 2020, 11:44:42 AM
Vad har du för källa till att det handlar om minskat resande nästan enbart?
Enkel matematik. Det totala intäktsbortfallet per månad minus SLs påstådda fördubblade intäktsbortfall genom fusk.