Radiohuset i Stockholm 1996

Startat av Bussmicke, 24 februari 2020, 15:43:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Tack för den minnesbilden. Känns inte som det var så länge sedan den togs, men, men... Bussen på bilden, var det inte dessa provbussar som överhettade hela tiden? Har något svagt minne av att man fick en instruktion om att alltid ha full förarvärme på för att leda bort värmen från motorn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 24 februari 2020, 17:05:04 PM
Tack för den minnesbilden. Känns inte som det var så länge sedan den togs, men, men... Bussen på bilden, var det inte dessa provbussar som överhettade hela tiden? Har något svagt minne av att man fick en instruktion om att alltid ha full förarvärme på för att leda bort värmen från motorn.

Dessa bussar var egentligen inga provbussar på det sättet, det enda speciella var att de hade partikelfilter.
Men SL ville pröva och se om Volvo hade lärt sig att bygga svansmotorbussar efter alla kvalitetsbrister man upplevt med Volvo B59 - man insåg ganska fort att det hade nog Volvo inte riktigt gjort...

Samtidigt tycker jag att de fick lite väl oförtjänt skäll.
Trots vissa brister ansåg jag att de var riktigt trevliga att köra och hade nog gärna sett några fler B10R i trafik, särskilt för att balansera upp mängden Scania som trafikerade innerstaden.

Volvos senare generation med svansmotor som kom till Hornsberg runt -96/97 "nya" H50/H51 var däremot riktiga katastrofer.
De stod mer på verkstad än var de var ute i trafik, särskilt när det var etanoldrift.

// Niclas

Jörgen

Dem var väl 5 st till antalet. Har för mig att 2 av dem brann vid olika tillfällen, men fixades till och kom ut i trafik igen?
Mvh: Jörgen

Nico

Jo, jag har oxå för mig att de inte var fler än 4-5 st. totalt. Det var lite därför jag kallade dem för provbussar... och som Niclas Wennerlid konstaterade så var de väl ingen direkt succé driftsmässigt.


Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 24 februari 2020, 20:34:57 PM
Samtidigt tycker jag att de fick lite väl oförtjänt skäll.
Trots vissa brister ansåg jag att de var riktigt trevliga att köra och hade nog gärna sett några fler B10R i trafik, särskilt för att balansera upp mängden Scania som trafikerade innerstaden.

Inget skäll här inte utan mera ett konstaterande av att de hade sina brister. Rent komfortmässigt så var de dock klart trevliga bekantskaper att ratta på så vis, men det var som sagt lite småstressande att hela tiden vara beredd på att motortempen kunde sticka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 27 februari 2020, 15:09:42 PM
Jo, jag har oxå för mig att de inte var fler än 4-5 st. totalt. Det var lite därför jag kallade dem för provbussar... och som Niclas Wennerlid konstaterade så var de väl ingen direkt succé driftsmässigt.


Inget skäll här inte utan mera ett konstaterande av att de hade sina brister. Rent komfortmässigt så var de dock klart trevliga bekantskaper att ratta på så vis, men det var som sagt lite småstressande att hela tiden vara beredd på att motortempen kunde sticka.

De var fem. 4381-4385, senare omnumrerade till 6381-6385.

Jag syftade nog inte riktigt på ditt skäll Nico utan att de var allmänt illa omtyckta av förarna.

// Niclas